Hubnutí sice není úplně jednoduché, ale dá se při troše snahy zvládnout. Mnohem větším problémem je dosaženou váhu dlouhodobě udržet. Pokud chcete, zhubněte jednou provždy za pomoci našeho článku, který vám k tomu přináší všechny zásadní informace. Dozvíte se důležitá pravidla, rizika nesprávného hubnutí, a také vám doporučíme 2 zajímavé diety.

4 základní pravidla trvalého zhubnutí

  1. Zapomeňte na rychlé diety – možná si myslíte, že musíte nejprve zhubnout, a teprve pak vás bude trápit otázka, zda si novou váhu udržíte. Jenže právě tato myšlenka je chybná, a mnoho zájemců o hubnutí podlehne lákadlu zvanému rychlé hubnutí, jenž je nepochybně velmi zajímavé, ale většinou není trvalé. Pokud hubnete rychleji než 0,5 – 1 kg týdně (u velmi obézních jedinců může být váhový úbytek v prvních týdnech o něco vyšší), pravděpodobně se zbavujete vody a svalů, nikoliv tuků.
  2. Naučte se sportovat – hned od prvních dnů se snažte o aktivní pohyb, sportem nemyslíme nutně tenis, fotbal nebo návštěvu posilovny. Můžete cvičit i doma za pomoci cviků vlastní vahou, za vhodnou pohybovou aktivitu se považuje také běh, a dokonce pravidelné svižné procházky. Možná vás překvapí, že prospět můžou i intenzivnější a fyzicky namáhavější domácí nebo zahradnické práce.
  3. Vypracujte si rozumný jídelníček – zdravé jídlo spojené s pohybem musí logicky vést ke snižování nadbytečných kilogramů. Pokud budete mít trpělivost a podaří se vám hubnut postupně, viz naše první pravidlo, bude se vám zdravá strava dobře konzumovat nejenom během dietního období, ale celoživotně, což je v podstatě další klíč k trvalému zhubnutí.

    Klíčové u zdravého jídelníčku je:

  • nekonzumovat více kalorií, než spotřebujete
  • nepřehánět to se solením a sladkostmi
  • pít hodně neslazených tekutin
  • omezit pečivo
  • zvýšit konzumaci zeleniny a ovoce (pozor na sladké ovoce, jako jsou banány nebo hrušky)
  • nepřehánět to s alkoholem
  • omezit tučná jídla a uzeniny
  • preferovat tepelnou úpravu jídel ve formě vaření, dušení a v páře
  1. Jojo efekt vás nemusí ohrozit – s předchozím pravidlem přímo souvisí jojo efekt, což je situace, kdy se po skončení dietních opatření rychle navrátí původní tělesná váha, a často i s nějakým tím kilogramem navíc. Proto je extrémně důležité, abyste se nezacyklili v periodách „nezdravý životní styl a přísné diety“, ale naopak změnili svůj život jednou provždy!

Jaká rizika vás můžou potkat při nesprávně zvolené dietě?

  • při hladovění a nedostatku živin si organismus začne ukládat tukové zásoby na „horší časy“
  • zpomalení metabolismu, a tedy v konečném důsledku horší spalování tuků
  • úbytek svalů
  • odvodnění organismu
  • zhoršení zdraví kvůli nedostatku některých vitaminů a minerálů
  • únava
  • jojo efekt
  • a mnoho dalšího

Které 2 diety jsou tedy podle nás pro trvalé zhubnutí vhodné?

Dieta podle Antónie Mačingové

Tato dieta jako jedna z mála myslí i na lidi, kteří skončí s první dietní kůrou, jenž v tomto případě trvá 28 dní. V této části je přesně vymezený jídelníček, který víceméně splňuje zásady zdravé výživy, pokud tedy netrpíte nějakou alergií na doporučená jídla. Po uběhnutí 28 dní můžete celoživotně držet takzvanou dietu podle vaší krevní skupiny, nebo střídat bílkovinové a sacharidové dny. V obou případech nehrozí, že vám budou chybět nějaké živiny, a současně byste si měli dosaženou tělesnou váhu udržet.

Dělená strava

Dieta podle dělené stravy se v mnohém shoduje s jednou z možností pokračování předchozí diety, neboť dělená strava rozděluje potraviny do 3 skupin – bílkovinové, sacharidové a neutrální. U tohoto postupu platí, že v rámci jednoho pokrmu můžete jíst buď jen bílkovinové pokrmy s neutrálními, nebo sacharidové s neutrálními. Ještě lépe ale uděláte, pokud je budete střídat nikoliv podle pokrmu, ale v rámci celého dne.

Trvalé zhubnutí shrnutí

Pokusili jsme se vám ukázat, že sloganu „zhubněte jednou provždy“ lze opravdu dosáhnout, pokud dokážete dodržovat základní pravidla. Přesto víme, že určení správného jídelníčku nemusí být jednoduché, a hlavně je potřeba ho sestavit podle individuálních dispozic každého člověka. Pokud v tomto směru tápete, je nejvhodnější návštěva zkušeného dietologa, který vám poradí a sestaví jídelníček přímo na míru.