Syrové zelí je velmi výživná potravina přímo nacpaná vitamínem C. Navíc se dá jíst celoročně. Je velmi oblíbené zejména jako příloha, ale většinou vařené. Tím se samozřejmě obsah živin sníží, a proto je mnohem lepší konzumovat ho v syrovém stavu. Navíc je zelný salát z čerstvého zelí vynikající pochoutkou a za pár korun.

Zelný salát existoval snad už v době Keltů, v 18. století a byl velmi oblíbeným jídlem například kolonizátorů v Americe. Hlavně holandští kolonizátoři si pěstovali rádi zelí podél řeky Hudson. Lidé často do salátu přidávají majonézu, ale původně se používala zálivka octová, která dodávala zelnému salátu ten pravý šmrnc.

Pozitivní účinky čerstvého zelí:

  • ve 100 g čerstvého zelí je asi 45 g vitamínu C,

  • zelí obsahuje také vitamíny skupiny B, vitamín K a karoten,

  • najdete v něm i síru, draslík, vápník, hořčík a fosfor, glycidy, bílkoviny, enzymy,

  • jeho šťáva pomáhá při léčbě žaludečních vředů,

  • zelí je významný regenerátor jaterní tkáně a upravuje střevní peristaltiku.

Zelí má tedy mnohé léčebné účinky, navíc je cenově dostupné a výborné. Můžete ho konzumovat v podstatě neomezeně. Pusťte se s radostí do přípravy zelného salátu z čerstvého zelí a klidně k němu můžete přidat i různé suroviny, které máte právě doma. Příprava zelného salátu je rychlá a zabere vám asi půl hodiny.

Recept na zelný salát z čerstvého zelí

Suroviny:

  • 500 g bílého hlávkového zelí
  • trochu soli
  • 2 lžičky moučkového cukru
  • 1 lžíce octa
  • mrkev
  • paprika
  • kopr nebo pažitka
  • slunečnicová semínka

Postup:

1. Zelí nakrouhejte do misky, přidejte sůl, ocet a cukr. Řádně promíchejte a rukou můžete mírně pomačkat. Množství soli, cukru i octa volte podle sebe, jak vám chutná. Salát by mohl zůstat tak jak je, ale mnohem chutnější bude, když do něj ještě něco přidáte. Vynikající je právě nastrouhaná mrkev, nadrobno nakrájená paprika, nasekaný kopr či pažitka, petrželka, cibule. Jestliže máte rádi různé chutě, můžete do něj přidat i nakrájenou a nakládanou kapii. Nahoru nasypte slunečnicová semínka nebo zamíchejte do salátu. Ty tam ale být nemusí.

2. Do salátu můžete přidat trochu olivového oleje a výborně se hodí jako zeleninová obloha k hlavnímu jídlu. Dá se připravit i z červeného zelí. Tam se většinou přidává křen, může být i olej a cibule. Taktéž je výborný.

3. Někteří kuchaři si s přípravou samotného zelí hodně vyhrají. Díky své křupavosti je velmi oblíbené a navíc hodně vyniká sladkou a ořechovou chutí. Někdo používá směs bílého a zeleného zelí. V některých receptech se doporučuje ponořit drcené zelí na noc do studené vody. Kdo chce mít salát i líbivý oku, může do něj přidat mrkev nakrájenou na plátky a na proužky stejné jako proužky nasekaného salátu. Vypadá to velmi hezky.

4. Do salátu patří zálivka. Nejrychlejší a velmi chutná možnost je právě ocet a olej. Trochu pracnější, ale výborná je zálivka ze žloutků, oleje, dijonské hořčice, vinného octa a dvěma lžičkami jogurtu. Pro sladší chuť můžete zkusit zálivku z cukru, mouky, soli, hořčice a octa. Všechny ingredience smícháte a zahřejte. Poté přilijete k máslu a vejcím než se vytvoří krém. Většin receptů na zálivky využívá hořčici buď běžnou, nebo dijonskou. Velmi dobrý je i křen, který dodá salátu ostřejší příchuť.

Skvělá pochoutka pro každého

Zelný salát z čerstvého zelí je vhodný takřka pro každého. Ti, kdo nemohou z nějakého zdravotního důvodu úplně syrovou zeleninu, mohou si jej udělat i z vařeného zelného salátu. Zelný salát má mnoho podob a příchutí a pokaždé vás dokáže překvapit. Určitě ho zkuste. Stane se nepostradatelnou součástí vašeho jídelníčku.