Zdravý životní styl je neustále opakovanou magickou formulací, za kterou se skrývá mnoho témat, které bychom měli dodržovat, pokud chceme prožívat kvalitní a radostný život a proto vám v následujícím textu nabízíme rekapitulaci těchto zásad.

6 hlavních zásad zdravého životního stylu

Zdravý jídelníček

Jídlo je pro lidský život naprosto nezbytné, ale v poslední době se ukazuje, že se z něj stává modla, která se uctívá a konzumuje v nadbytečném množství, což se negativně promítá do kvality a délky života. Důvodem je příliš vysoký příjem kalorických potravin, kdy denní kalorie, které část populace denně absorbuje prostřednictvím jídla, převyšují výdej kalorií, přičemž by to mělo být zcela naopak. Významnou roli hraje i samotné složení jídelníčku, jelikož obsahuje příliš tuků, cukrů a dalších nezdravých složek, které se zdravým jídelníčkem nemají příliš společného. Mnoho lidí zapomíná pravidelně do stravy zařazovat zeleninu, ovoce, celozrnné pečivo a libové maso a tyto kvalitní potraviny nahrazují sladkostmi, uzeninami, slanými pochutinami nebo tučnými produkty, přičemž v takovém případě se rozhodně nedá hovořit o zdravém životním stylu!

Pravidelný pitný režim

Pro naplnění zdravého přístupu k lidskému tělu je nutné dodržovat pitný režim, což není každodenní pití piva, kávy nebo slazených nápojů. Optimální je vypít každý den 2 – 3l čisté vody, případně neslazeného bylinkového čaje, přičemž čím více vážíte, tím byste měli vypít více tekutin.

Pravidelný pohyb

Dalším velmi negativním činitelem v oblasti zdraví je nedostatek pohybu, proto pokud chcete začít zdravě žít, začněte pravidelně cvičit – nejméně 3x týdně. Začít cvičit můžete ve fitness centru, ale je možné cvičit i doma za pomoci váhy vlastního těla. V rámci zvýšení fyzické kondice je vhodné co nejčastěji chodit pěšky a nepoužívat výtah. Pohyb navíc dokáže podpořit zvýšení hladiny endorfinu, hormonu štěstí, který se uvolňuje z hypofýzy do mozku a tak již po 10 minutách fyzické aktivity se nám zvedne dobrá nálada a budeme více spokojeni, přičemž tento stav přetrvává určitou dobu i po skončení cvičení.

Kvalitní spánek

Mnoho lidí si podlamuje zdraví tím, že nemá kvalitní spánek, přitom se jedná o jednu z nejlepších možností regenerace těla, mozku i psychiky. U spánku je velmi důležité, aby nebyl ani příliš krátký, ovšem současně ani moc dlouhý, obvykle je doporučována doba spánku mezi 6,5 – 8,5 hodinami. Pro správný a plnohodnotný spánek je velmi důležitá jeho pravidelnost, což znamená že různé směny nebo velké výkyvy v čase, kdy jdete spát, nejsou zdraví prospěšné. Spát byste měli v dobře větrané a zatemněné místnosti bez hluku.

Přepínejte mysl

Pokud patříte mezi skupinu lidí, kteří si nosí starosti ze zaměstnání domů nebo naopak, pak byste měli vědět, že si vytváříte neustálý stres, který se postupně projeví na vašem zdraví. Naučte se nechat starosti za zavřenými dveřmi a „vyčistěte si hlavu“. Každý člověk potřebuje co nejčastěji neřešit problémy a povinnosti, jestliže to dokážete, velmi ulevíte vašemu zdraví. Možná vás překvapí, že se to dá naučit, ovšem musíte chtít a vědomě trénovat.

Dobrá nálada – půl zdraví

Tento slogan není jen prázdným pojmem pro pobavení, protože i vědecké výzkumy ukazují, že optimističtí lidé jsou zdravější a často žijí déle, než pesimisté. Zkuste se proto dívat na svět pozitivně a s dobrou náladou, jelikož špatné duševní rozpoložení ovlivňuje nejenom vás, ale i vaše okolí, které působí jako zrcadlo a vy se dostáváte do neustále smyčky, ve které je o to složitější se usmát a těšit se z každého životního okamžiku.

Zdravý životní styl závěr

Nyní se zkuste zamyslet nad tím, zda výše uvedené zásady zdravého životního stylu dodržujete nebo na sobě musíte zapracovat. Věřte, že se nejedná o nic složitého a při troše snahy takto dokáže žít úplně každý, stačí se jenom rozhodnout!