Mnoho zájemců o zdravé hubnutí má hodně zkreslené představy o tom, jak by celý proces měl vypadat a co je potřeba dodržovat. S námi se dozvíte nejenom hlavní zásady zdravého hubnutí, ale ukážeme si povolené a zakázané potraviny, jakož i nejčastější překážky a chyby u snižování nadváhy.

Hlavní zásady zdravého hubnutí

  • Maximálně 1kg týdně – zdravé hubnutí vyžaduje trpělivost, neboť váhový úbytek by měl být v rozsahu 0,5 – 1 kg. Větší váhový úbytek může nastat o více obézních jedinců, hlavně ze začátku hubnutí. Pokud bude vaše tělesná váha klesat rychleji, je pravděpodobnější vznik jojo efektu a nejdou vyloučit problémy s metabolismem v budoucnosti.
  • Kontrolujte míry a nikoliv váhu – uděláte lépe, pokud se v rámci kontroly hubnutí zaměříte na kontrolu objemu jednotlivých tělesných partií, místo neustálého vstupování na váhu. Důvodem je to, že pokud jste začali pravidelně cvičit, tuk může být nahrazován svalstvem a nedochází k takovému váhovému úbytku, jak byste si představovali, ovšem na objemu nohou, paží, břicha nebo hrudníku by to mělo být znát.
  • Začněte cvičit – zdravé hubnutí vyžaduje pravidelný pohyb, navíc aktivita příznivě ovlivní nejenom tělesnou váhu, ale také vaše zdraví. Začnete se cítit svěžejší, budete více ve formě, přestanete se zadýchávat a srdce bude fungovat lépe. Při cvičení je důležitá pravidelnost, minimum by měla být frekvence 3x týdně s jednodenními rozestupy na odpočinek, přičemž samotný pohyb by měl trvat nejméně 1 hodinu.

Jak na správný jídelníček

Základem vhodného jídelníčku pro zdravé hubnutí je rozdělení jídla na 5 – 6 menších porcí v průběhu dne a nesmí se zapomínat na pitný režim, který by měl obsahovat nejméně 2,5l neslazených a neperlivých tekutin vypitých během dne. Jestliže to myslíte s hubnutím vážně, začněte si počítat denní příjem a výdej kalorií, přičemž výdej by měl být větší.

Hlavní doporučené potraviny

  • ovoce (s výjimkou přezrálého a sladkého, jako jsou banány nebo hroznové víno)
  • zelenina
  • rýže, ovesné vločky, jáhly
  • tmavé celozrnné pečivo (pouze pro oživení jídelníčku)
  • libové maso (zejména kuřecí, krůtí, králičí)
  • libové ryby
  • bylinkové a jiné neslazené čaje
  • čistá voda

Hlavní zakázané potraviny

  • tučná a smažená jídla
  • uzeniny
  • tučné maso a tučné ryby
  • sladké a přezrálé ovoce
  • majonézy, tatarské omáčky, kečupy
  • slané i sladké pochutiny
  • nadměrné solení
  • alkohol

Časté překážky a chyby zdravého hubnutí

Mnoho překážek a chyb vyplývá již z výše uvedeného textu, ale přesto existují další, které jsme doposud nezmínili.

  • Nedostatek spánku – kvalitní spánek bývá při hubnutí podceňován, ale spaní je nezbytnou součástí regenerace pro lidský organismus. Pokud se dostatečně nevyspíte a tento stav se bude často opakovat, nemůžete počítat s tím, že bude tělo efektivně spalovat tuky.
  • Stres – podléhání stresu může upozornit organismus, že jste v ohrožení, což je přímý impuls k tomu, aby si tělo začalo ukládat nebo uchovávat energii ve formě tuků.
  • Špatný metabolismus – pokud jste již neúspěšně drželi nějaké diety, jste nemocní nebo máte vyšší věk, může být příčinou neúspěchu ve snižování tělesné nadváhy zpomalený metabolismus, tedy nedostatečné spalování tuků. Ten můžete nastartovat jedině kombinací správného jídelníčku, cvičení a pomoci můžou i speciální přírodní produkty, za všechny můžeme jmenovat například výtažek z chilli papriček.
  • Dietní chyby – během hubnutí je vhodné dodržovat nastavený jídelníček, ale pokud se již nemůžete s chutí na něco dobrého a zakázaného ovládnout, je lepší si kousek jídla vzít, než se trápit. Proto si dopřejte klidně 1x za týden například 3 malé čtverečky čokolády, ale vyvarujte se toho, abyste snědli celou tabulku na posezení!

Zdravé hubnutí závěr

Správné zdravé hubnutí má jasně dané zákonitosti, kterých byste se měli držet. Ty hlavní jsme vám představili v našem článku a věříme, že jestliže to myslíte se snížením nadváhy opravdu vážně, tak to podle našich rad dokážete! V případě, že by se vám i tak zhubnout nedařilo, zkuste si nechat vypracovat jídelníček od profesionálních odborníků na výživu, který je sestavený přímo na míru zájemci o hubnutí a respektuje jeho individuální aktuální potřeby.