Pokud se zajímáte o semínka Chia, jste ve správný čas na správném místě. Připravili jsme pro vás totiž článek, v němž se podíváme na to, co vlastně zázračná semínka chia nabízejí, dozvíte se, jaké látky obsahují, jejich příznivé účinky na lidský organismus v oblasti prevence a zdraví, a také vás upozorníme na jejich nevýhody. Poradíme vám, jaký produkt a kde si ho koupit, jak se semínka chia užívají, a nezapomněli jsme ani na několik receptů, abyste nemuseli semínka chroupat na sucho. Pojďme tedy na to.

Chia semínka se představují

Chia semínka se sklízejí z bylinky Salvia Hispanica. Jedná se o přibližně 1 metr vysokou rostlinu původem z Mexika a Guatemaly. Ačkoliv se vám může zdát, že jsou semena relativně novým objevem, tak jejich užívání je zaznamenáno již z dob Aztéků, Mayů a Inků. S oblibou je používali jejich tehdejší běžci, kterým semena dodávala během výkonu důležité živiny, ale svoje místo si semínka našla i v prevenci zdraví a léčitelství. Chia jsou semínka drobné velikosti, mají černou nebo bílou barvu a mají lehkou oříškovou příchuť.

Hlavní účinky a výhody chia semínek

Semínka chia, díky velkému obsahu mnoha důležitých látek, hrají významnou roli jak ve výživě, tak prevenci zdraví lidského organismu. Jedná se zejména o tyto vlastnosti:

  • snižují hladinu škodlivého cholesterolu
  • podporují prevenci proti rakovině
  • urychlují regeneraci svalů po zátěži
  • zlepšují stav kůže
  • zvyšují imunitu
  • brání vzniku osteoporózy
  • pomáhají zhubnout a podporují růst svalové hmoty
  • neobsahují lepek
  • můžou je konzumovat i diabetici
  • snižují krevní tlak
  • super prevence proti cévním onemocněním
  • stabilizují hladinu cukru v krvi
  • vylepšují kvalitu kostí, vlasů a nehtů
  • podporují mentální sféru
  • předcházejí vzniku Alzheimerovy choroby
  • snižují riziko vzniku cukrovky
  • podporují činnost jater, srdce, žlučníku, ledvin a plic
  • mají protizánětlivé a hojivé účinky
  • zlepšují paměť
  • zvyšují energii
  • dodávají pocit hydratace

Objednat Chia semínka

Jaké důležité látky chia semínka obsahují:

  • vláknina (2x více než mají obilné vločky)
  • omega 3 mastné kyseliny (více než lněná semínka, i než losos)
  • železo (více než špenát)
  • selen (3x více než lněná semínka)
  • vápník (5x více než má mléko, jsou tedy velmi vhodné pro vegany)
  • hořčík
  • proteiny
  • fosfor
  • draslík
  • mangan
  • bor
  • molybden
  • zinek
  • vitamin A
  • vitaminy skupiny B
  • antioxidanty
  • a další látky

Nevýhody chia semínek

Semínka chia, s výjimkou varování, která uvádíme dále v textu, nemají žádné kontraindikace, a jsou tedy vhodná prakticky pro každého.

Skupinou lidí, pro kterou nejsou semínka chia vhodná, by mohli být lidé s problémy žlučníku nebo slinivky, kteří by se měli konzumaci jakýchkoliv (tedy nejenom semínek chia) menších jader a semen vyvarovat. Pokud mezi ně patříte, zkuste si ze semínek umlít mouku nebo je sehnat v jiné formě, například jako nápoj, případně svoji situaci konzultujte s ošetřujícím lékařem. To samé by měli udělat lidé, jimž lékař předepsal léky na ředění krve. Vzhledem k tomu, že semena snižují krevní tlak, nejsou vhodná pro lidi s nízkým krevním tlakem.

Více také na Chia semínka vedlejší účinky

Jak užívat Chia a denní dávka

Pokud semínka chia koupíte v původní formě, tak se obvykle užívají 1 až 2 zarovnané polévkové lžíce denně u dospělých osob, u dětí od 3 let věku se jedná o 1 zarovnanou polévkovou lžíci.

Semínka je možné užívat přidáním do jogurtů, salátů, ovesných šťáv, nebo je můžete „chroupat“ jenom tak. Jestliže sportujete, využijte skvělých vlastností semínek chia, a snězte 1 zarovnanou polévkovou lžící 30 minut před výkonem – tato lžíce se započítává do denní dávky.

Kde a jaká chia semínka koupit

Chia semínka můžete nejvýhodněji zakoupit v internetových obchodech, například v tomto e-shopu , kde najdete hned několik produktů:

  • Chia semínka Naturalis
  • Chia semínka Iswari
  • Chia semínka VitalVibe

Při porovnání těchto jednotlivých produktů se jeví jako nejvýhodnější nákup Chia semínek Naturalis, neboť v poměru gramáže a kvality, která je symbolizovaná certifikáty, vychází nejlépe.

Chia semínka Naturalis získaly tyto certifikáty:

  • Bio kvalita pro EU
  • Organicky nezávadné a pěstované potraviny (Ministerstvo zemědělství v USA)
  • Certifikát „košér“ kvalita vydávaný v USA
  • Certifikát ověřující vhodnost semínek pro vegany
  • RAW kvalita
  • Bio osvědčení pro ČR

2 chutné recepty s chia semínky

Ovocný salát se semínky chia

Ingredience: hruška, banán, avokádo, sladké jablko, pomeranč, citrón, bílý jogurt, 1 hrnku chia semínek

Ovoce zbavte semínek, případně oloupejte a nakrájejte na kostičky. Dále do bílého jogurtu nakapejte citrónovou šťávu podle chuti, přidejte semínka chia a další ovoce. Vše dobře smíchejte a podávejte chlazené.

Chia vločková kaše

Ingredience: bio ovesné vločky, polotučné bio mléko, med od včelaře a půl hrnku chia semínek

Ovesné vločky namočte na 20 minut do mléka, a pak je v mléce povařte přibližně 5 minut. Před konzumací vmíchejte med podle vlastní chuti a chia semínka.

Chia semínka shrnutí

Je evidentní, že zázračná semínka chia jsou skutečně kouzelná, neboť jak jsme si ukázali, jejich příznivý vliv na lidské zdraví je obrovský. Navíc se dají použít jako součást některých pokrmů, a pokud budete chtít, určitě najdete i další zajímavé recepty, nejenom ty, které jsme zde uvedli. Podle našeho názoru by tedy chia semínka neměla chybět v žádné zdravé domácnosti. Pokud vás chia semínka zaujala, vyzkoušejte je a udělejte něco pro své zdraví.

Objednat Chia semínka