Tělo je z velké většiny tvořené vodou. Je ve vaší krvi, svalech, orgánech a dokonce i v kostech. Vodu potřebujete, ale někdy si jí tělo zadržuje příliš mnoho. Je to právě zadržování vody v těle, co způsobuje nafouknutí a otoky. Vodu můžete zadržovat z mnoha různých důvody. Tyto důvody a také jak se zadržované vody zbavit uvedeme v tomto článku.

Může za to strava?

Všichni potřebujeme sodík. Hraje důležitou roli v regulaci krevního tlaku a hladiny kapalin v těle. Stačí ale pouze malé množství. Pokud máte sodíku ve svém těle příliš mnoho, budete zadržovat vodu. Jedním ze zdrojů sodíku je například kuchyňská sůl. Sodík ale přijímáme také ze zpracovaných potravin, jako je vařené maso, sušenky, chipsy, konzervované zeleniny, polévky, rychlé občerstvení a nealkoholické nápoje.

Jak kontrolovat množství sodíku?

Na všech balených potravinách najdete množství sodíku na etiketách. Vybírejte ty potraviny, které obsahují sodíku co nejméně. Vyvážit hladinu sodíku můžete také tím, že budete jíst potraviny bohaté na draslík, jako jsou banány či špenát, a pít hodně vody.

Může za to váš životní styl?

Máte oteklé nohy a kotníky? Těhotenství udržuje méně krve ve vašem těle. To zvyšuje tlak uvnitř krevních cév v nohou a chodidlech a způsobuje, že tekutina uniká do těchto tkání. Mimo těhotenství je příčinou oteklých nohou příliš mnoho sezení nebo stání.

Může to být hormony?

Je naprosto normální, že žena před menstruací se často cítí nafouklá. To obvykle zmizí po několika dnech. Hormony přijaté antikoncepcí nebo jinou hormonální terapií může taktéž způsobit zadržování vody.

Může to být léky?

Spousta léků má jako vedlejší účinek uvedeno právě zadržování vody. Jsou to například tyto léky:

  • léky na vysoký krevní tlak,
  • léky proti bolesti,
  • antidepresiva,
  • léky na chemoterapii.

Zeptejte se svého lékaře, jestli váš lék způsobuje zadržování vody. Pokud ano, možná bude na trhu podobný lék bez tohoto vedlejšího efektu.

Může to být kardiovaskulárními potížemi?

Slabé srdce má nižší funkci jako „pumpa“. To může způsobit zadržování vody v těle a vede to k otokům nohou a břicha. V extrémních případech může dojít k nebezpečnému nahromadění vody v plicích. Mezi další příznaky srdečního selhání patří:

  • slabost,
  • pocit únavy,
  • rychlý srdeční tep,
  • dušnost.

Mohou za to vaše žíly?

V případě, že se ventily uvnitř žíly nezavírají tak, jak by měly, ne všechna krev se dostane zpět do srdce. To způsobuje otoky dolních končetin. Dalšími příznaky jsou:

  • bolavé nohy,
  • zvětšené žíly,
  • změna barvy kůže,
  • kožní vyrážky,
  • kožní vředy.

Může to být něčím jiným?

Zadržování vody může být způsobeno také jinými závažnými stavy:

  • Hluboká žilní trombóza: pokud máte otoky na nohou nebo chodidlech, je možné, že máte krevní sraženinu. Mezi další příznaky patří bolest, teplo a zarudnutí. Sraženina se vám může vytvořit, pokud jste po operaci nebo po dlouhém letu. Může být velmi nebezpečná a je nutné co nejdříve navštívit lékaře.
  • Plicní edém: lidé s chronickým srdečním selháním mohou mít příliš mnoho vody ve svých plicích. Tato nemoc se projevuje dušností a kašlem. Taktéž tato choroba vyžaduje urgentní léčbu.
  • Preeklampsie: Je normální, že ženy u konce těhotenství mají oteklé nohy. Ale otok rukou a obličeje může být příznakem nebezpečného krevního tlaku – což je nemoc zvaná preeklampsie. Dalšími projevy jsou bolesti hlavy, rozmazané vidění nebo bolesti břicha.
  • Rakovina (ledvin, jater, vaječníků).
  • Nemoci ledvin.
  • Cirhóza jater.

Jak se zbavit zadržované vody v těle?

1. Jezte méně soli

Sůl je tvořena ze sodíku a chloridu. Sodík se váže na vodu v těle a pomáhá udržovat rovnováhu tekutin, a to jak uvnitř, tak vně buněk. Pokud ale jíte příliš mnoho soli, může vaše tělo začít zadržovat vodu. Proto je při zadržování vody důležité omezit příjem sodíku.

2. Zvyšte svůj příjem hořčíku

Hořčík je velmi důležitý minerál. Podílí se na více než 300 enzymatických reakcích, které udržují funkci těla. Kromě toho může vyšší příjem hořčíku pomoci snížit zadržování vody. Mezi dobré zdroje hořčíku patří ořechy, celozrnné výrobky, hořká čokoláda a listová zelenina. K dispozici je také jako doplněk stravy.

3. Zvyšte svůj příjem vitamínu B6

Vitamín B6 je důležitý pro tvorbu červených krvinek a slouží také k dalším funkcím v těle. Bylo prokázáno, že u žen s premenstruačním syndromem snižuje zadržování vody. Vitamín B6 je obsažen v banánech, bramborách, vlašských oříšcích a masu.

4. Jezte více draslíku

Draslík má v lidském těle několik důležitých funkcí. Například pomáhá posílat elektrické signály, které udržují tělo v chodu a podílí se na zdraví srdce. V souvislosti se zadržováním vody působí hned dvojnásobně: zvyšuje produkci moči a snižuje hladiny sodíku. Je obsažen v banánech, avokádu, rajčatech atd.

5. Zkuste pampelišku

Pampeliška je v lidovém lékařství používána již spousty let. Obsahuje přírodní diuretika, která pomáhají snížit zadržovanou vodu v těle tím, že zvyšují produkci moči.

6. Vyhněte se rafinovaným sacharidům

Rafinované sacharidy rapidně zvyšují hladinu cukru v krvi a hladiny inzulínu. To způsobuje udržování sodíku, což vede k většímu objemu tekutiny uvnitř těla. Mezi rafinované cukry patří zpracované cukry, jako je stolní cukr a také bílá mouka.

7. Další způsoby, jak snížit množství zadržované vody v těle

  • Pohyb – ten může snižovat množství tekutin v oblastech, jako jsou dolní končetiny.
  • Dodržování pitného režimu – zvýšení příjmu vody paradoxně snižuje zadržování vody.
  • Přeslička – má močopudné účinky.
  • Petrželka – působí jako diuretikum.
  • Ibišek – působí jako diuretikum.
  • Česnek – taktéž je používán jako diuretikum.
  • Fenykl – diuretikum.
  • Kopřiva.
  • Brusinková šťáva.

Závěrem

Některé zásahy do jídelníčku mohou vést ke zbavení nebezpečné zadržované vody v těle. Na začátek se vyhněte přílišného solení potravin. Poté se zaměřte na zvýšený příjem hořčíku, draslíku a vitamínu B6. Pokud vás problémy se zadržovanou vodou trápí i nadále, neváhejte se svěřit svému lékaři.