Vitamín E je pro lidský organismus nezbytný, ale málokdo ví, co se pod tímto názvem vlastně skrývá, v čem vitamín E pomáhá a co se může stát, pokud se objeví jeho nedostatek nebo naopak přebytek. To vše se dozvíte v následujícím textu, včetně některých druhů potravin a vybraných produktů, za jejichž pomoci můžete vitamin vašemu organismu bezpečně dodat.

Co je vitamín E

Mnoho čtenářů určitě překvapí informace, že pod názvem vitamin E se skrývá několik látek, jejichž souhrnným názvem jsou tokoferoly, tedy přírodní chemické látky, jenž se rozpouštějí v tucích a současně se nedokážou rozpustit ve vodě. Tokoferoly jsou čtyři – alfa, beta, gama a delta, přičemž alfa tokoferol je mezi nimi nejsilnější antioxidant a to je také jeden z důvodů, proč je nejvíce spotřebováván a využíván.

Hlavní účinky vitamínu E

  • zpomaluje stárnutí organismu (chrání buňky v těle před volnými radikály a stresem)
  • prevence proti rakovině (významný antioxidant)
  • podporuje reprodukci (podíl na tvorbě spermií a vajíček, je tedy v tomto směru důležitý pro obě pohlaví)
  • snižuje riziko potratu
  • proti ateroskleróze
  • poruchy menstruace
  • na revmatologické problémy
  • důležitý pro správnou funkci imunitního systému
  • podporuje dobré vstřebávání a distribuci tuků

Vědci v posledních letech také zkoumají souvislost prevence vitaminu E s čím dál častějším výskytem infarktů a mrtvicí, tedy nemocí, které se ve vyspělých zemích řadí k největším zdravotním rizikům, jelikož se ukazuje, že vitamín E může hrát v tomto směru velmi důležitou roli.

Čím se projevuje nedostatek vitaminu E

Mezi nejčastější projevy nedostatku tohoto důležitého vitaminu patří zejména:

  • suchá kůže
  • ochablost pokožky
  • slábnutí a poruchy zraku
  • stařecké skvrny
  • komplikace při hojení různých zánětů a ran
  • neurologické problémy

Vitamin E a předávkování

Případů předávkování vitaminem E se vyskytuje velmi málo, což je způsobeno hlavně tím, že na rozdíl od některých dalších vitaminů, které se rozpouštějí v tucích, není příliš toxický. Pokud tato situace přesto nastane, může se projevovat takto:

  • zhoršené vstřebávání vitaminu K, což vede k poruše srážlivosti a zhoršení metabolismu kostí a cévních stěn
  • celkové oslabení imunity
  • únava
  • průjem
  • bolest hlavy
  • nechutenství
  • vyrážky
  • nevolnost

V jakých potravinách najdete nejvíce vitamínu E

Jedná se o přibližný údaj obsahu vitaminu E v miligramech na 100g dané potraviny, přičemž konkrétní hodnoty částečně ovlivňuje způsob a místo pěstování:

  • slunečnicový olej 50 mg
  • kukuřičné klíčky – olej 31,1 mg
  • mandle 25,2 mg
  • sója 13,3 mg
  • olivový olej 13,2 mg
  • ořechy 12,3 mg
  • pšeničné klíčky 8 mg
  • maliny 4,5 mg
  • papriky 3,1 mg
  • avokádo 3 mg

Vybrané produkty, které vám doplní vitamin E

MARNYS Tekutý vitamin E 30ml

Velmi dobrý přípravek na bázi olivového oleje vám rychle dodá vitamin E, produkt je navíc extrémně šetrný k zažívacímu ústrojí, jelikož se aplikuje 0,5ml ráno kapátkem pod jazyk, odkud se vitamin vstřebává do organismu. Pro dosažení plného účinku se doporučuje užívání po dobu 2 – 3 měsíců.

Koupit můžete zde

Vitamin E 400mg 60 kapslí

Další možnou alternativou, jak doplňovat vitamin E, jsou klasické kapsle, které ho obsahují. V tomto případě se užívá 1 kapsle denně po dobu 2 – 3 měsíců, přičemž je nutné ji zapít sklenicí vody. Kapsle jsou nevhodné pro děti do 3 let věku.

Koupit můžete zde

MEDPHARMA B komplex + vitamin C + vitamin E 60 tablet

Pokud potřebujete doplnit více vitaminů, je zde speciální přípravek, kde vedle vitaminu E najdete ještě vitamin C, vitaminy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12) a vápník. Během 2 – 3 měsíců se užívá 1 tableta denně.

Koupit můžete zde

Vitamín E závěr

Doufáme, že jsme vám dostatečně vysvětlili důležitost vitamínu E pro lidský organismus a nyní již víte, že byste jeho příjem neměli podceňovat. Nejlepší je konzumace vitaminu E v přirozené formě, tedy skrze každodenní jídlo, ale pokud se vám to nedaří, můžete sáhnout i po výše uvedených doplňcích stravy.