Vitamín B12 často uniká naší pozornosti, jelikož bývá zahrnut do skupiny vitamínů B, kterých je opravdu mnoho. Přitom právě tento vitamin nese velkou odpovědnost za velký počet správných funkcí v lidském organismu, jak se dozvíte dále v textu a také si vysvětlíme, jak poznáte jeho nedostatek nebo nadbytek. Nezapomněli jsme ani na přehled potravin, kde se vyskytuje a několik produktů, které vám můžou pomoci vitamín doplnit, pokud to budete potřebovat.

Vitamín B12 se představuje

Vitamín B12 je tepelně nestálý a ve vodě rozpustný vitamín, jehož hlavní součástí je atom kobaltu a v lidském organismu hraje významnou roli při nemalém počtu biologických funkcí a celkově v rámci dobrého zdraví, přičemž k jeho vstřebávání do těla dochází v tenkém střevě.

Hlavní účinky vitaminu B12

  • dělení buněk
  • syntéza DNA a ATP
  • správná krvetvorba
  • dobrá činnost nervového systému
  • tvorba buněčných membrán
  • psychická vyváženost a emoční zdraví
  • je součástí ochrany před cévními a srdečními chorobami
  • ovlivňuje správný rozvoj centrální nervové soustavy u malých dětí

Jak poznat nedostatek vitaminu B12

Nedostatek je obvykle způsobený zvýšenou spotřebou tohoto vitaminu lidským organismem, kdy se jeho zásoby nestíhají normální stravou doplňovat. K tomuto problému dochází nejčastěji při:

  • stresu a psychickém vypětí
  • užívání určitých druhů hormonální antikoncepce
  • alkoholismu (některý alkohol totiž inaktivuje vitamin B12)
  • nevhodné výživě (zvýšené riziko nedostatku vitaminu B12 mají vegetariání a hlavně vegani)

Pokud k nedostatku vitaminu B12 opravdu dojde, mezi hlavní projevy patří:

  • neurologické problémy
  • anémie
  • únava
  • brnění končetin a bolesti svalů nebo kloubů
  • problémy s pamětí
  • celkové neprospívání organismu

Velké riziko při nedostatku vitaminu B12 vzniká u kojenců, kdy by mohlo dojít od nechutenství až po zpomalení růstu a vývoje, nebo sekundární epilepsii a k mnoha dalším zdravotním obtížím.

Vitamin B12 a předávkování

Vzhledem k tomu, že je vitamin B12 rozpustný ve vodě, dokáže si lidský organismus v drtivé většině případů bez problémů poradit tím, že ho vyloučí do moči a tím pádem je odveden z těla ven. Ve výjimečných případech, kdy se do těla přijímají extrémně vysoké dávky vitaminu B12 a daný člověk je velmi citlivý a trpí alergií, se můžou objevit kopřivka nebo podobná vyrážka.

Jaké potraviny mají největší obsah vitaminu B12

Jedná se o orientační údaj obsahu vitaminu B12 v určité potravině:

  • pivovarské kvasnice
  • mořské řasy
  • zejména játra a ledviny, ale i další vnitřnosti zvířat
  • maso teplokrevných zvířat
  • ryby
  • ořechy
  • listová zelenina
  • vaječný žloutek
  • luštěniny
  • mléčné produkty

Jak rychle doplnit vitamin B12

Jestliže se vám nedaří přijímat dostatečné množství vitaminu B12 prostřednictvím přirozené potravy, můžete ho dodat tělu za pomoci některých speciálních produktů. Abyste měli snadnější výběr, několik z nich si nyní představíme.

MARNYS Tekutý vitamin B12 30ml

Šetrný produkt, který se užívá ráno kapátkem 0,5ml pod jazyk, čímž dochází k maximální ochraně zažívacího ústrojí. Doporučená doba užívání je přibližně 2 měsíce, na kterou by vám mělo vydržet 1 balení.

Koupit můžete zde

BLUE STEP Bio Mateří kašička 60 kapslí

V případě, že preferujete vyloženě přírodní produkty a nejste alergičtí na pyl a cokoliv, co pochází od včel, můžete si vitamin B12 doplnit skrze tento produkt, jenž obsahuje nejenom mateří kašičku, ale i včelí pyl, díky čemuž obsahuje skupinu vitaminů B včetně B12, dále vitaminy A, C, D a mnoho minerálů a aminokyselin. Užívá se 1 kapsle 2x denně po dobu cca 2 týdnů, balení vám tedy vydrží na 2 léčebné kůry.

Koupit můžete zde

RINATURE Bio Olej sezamový lisovaný za studena 500ml

Další zcela přirozenou možností, jak doplňovat vitamin B12, je sezamový olej, ve kterém dále najdete vitamin B1, železo a další minerály. Olej vám navíc pomůže odstranit toxiny a těžké kovy z organismu, které na sebe váže. Používat ho můžete v kuchyni, například jako zálivku na zeleninové saláty.

Koupit můžete zde

Vitamín B12 shrnutí

Nyní již víte, proč je vitamín B12 pro lidské tělo nezbytný a je jenom na vás, zda se zaměříte na váš jídelníček, aby v něm byly potraviny, jenž vašemu organismu tuto důležitou látku poskytnou, nebo zvolíte pohodlnější formu doplňku stravy s tímto vitaminem.