Většina lidí považuje svůj tělesný tuk jako relativně neškodný, a jako něco, čeho je potřeba se zbavit, chceme-li vypadat lépe. Věděli jste ale, že některé druhy tuku v těle mohou být nebezpečné? Jedná se o takový druh tuku, který se nachází v okolí orgánů. Takže přebytečný tuk a obezita jsou nejen nevzhledné, ale vyloženě nebezpečné. V tomto článku se dozvíte, co je viscerální tuk v těle a jak se ho zbavit.

Co je viscerální tuk?

Technicky je viscerální tuk přebytek nitrobřišní tukové tkáně. Jinými slovy, je známý jako „hluboký“ tuk, který je uložen pod viditelným podkožním tukem. Je to forma gelovitého tuku, který obaluje hlavní orgány, jako jsou játra, slinivka či ledviny a brání je před otřesy například při chůzi. Pokud máte vystupující břicho a velký pas, je to jasné znamení toho, že máte nebezpečný viscerální tuk.

Obezita = viscerální tuk?

I když je viscerální tuk více patrný u obézních jedinců, můžete ho mít, i když jste štíhlí (a máte, viscerální tuk má ochrannou funkci orgánů). Viscerální tuk je nebezpečný, protože nemusíte vždy vědět, že ho máte přebytek. Tento typ tuku nezpůsobuje jen to, že vám jsou kalhoty příliš těsné, ale mění způsob, jakým vaše tělo funguje.

Nebezpečný viscerální tuk

Viscerální tuk je považován za toxický a vysvětluje dvojí problémy v těle, protože je schopný vyprovokovat zánětlivé dráhy a signální molekuly, které mohou narušovat normální hormonální funkce těla. Ve skutečnosti se chová téměř stejně jako vlastní orgán v těle, protože má tak velký vliv na organismus. Příliš mnoho viscerálního tuku je spojeno s následující zdravotními obtížemi:

  • ischemická choroba srdeční,
  • rakovina,
  • mrtvice,
  • demence,
  • diabetes,
  • deprese,
  • obezita,
  • sexuální dysfunkce,
  • poruchy spánku.

Funkce tukových buněk

Tukové buňky jsou víc, než jen uložené kalorie. Zapojují se do fyziologie člověka více, než jsme si dříve mysleli. Nyní víme, že tuková tkáň sama o sobě působí jako varhany těla při odčerpávání hormonů a zánětlivých látek. Ukládání přebytečného tuku ale zvyšuje produkci zánětlivých chemických látek, což vede ke vzniku zánětů. Také se střetává s hormony, které regulují chuť k jídlu, hmotnost, náladu a funkce mozku.

Vývoj viscerálního tuku

Aby se zabránilo nebezpečnému nahromadění tuku, funguje tělo v podstatě tak, že nám říká, kdy už jsme plní prostřednictvím různých chemikálií. Tyto chemikálie mají zpětnovazební systém, který je postaven na komunikaci mezi mozkem a dalšími důležitými orgány, a jsou zodpovědné za to, že nám buď pomáhají udržet zdravou váhu, nebo naopak zapříčiňují naši náchylnost k přibývání na váze a skladování viscerálního tuku.

Rizika spojená s viscerálním tukem

Osoby, které mají zvýšenou hladinu viscerálního tuku, se vystavují mnohým zdravotním komplikací. Zde je jejich krátký seznam.

Zvýšení zánětlivosti

Největším problémem je, že viscerální tuk produkuje hormonální a zánětlivé molekuly, které se dostanou přímo do jater, což vede k větší zánětlivosti v těle a k přerušení hormonální reakce. Pokud máte více viscerálního tuku, než je normální, a to zejména v oblasti orgánů jako jsou játra, srdce, ledviny, slinivka či střeva, vaše tělo se zanítí a váš metabolismus trpí. Dostat se z tohoto cyklu je velmi problematické.

Vyšší riziko vzniku diabetes

Viscerální tuk hraje velkou roli v inzulínové rezistenci, což znamená zvýšené riziko pro rozvoj cukrovky. Některé důkazy naznačují, že hruškovitý tvar postavy u žen znamená lepší ochranu před metabolickými onemocněními, jako je diabetes. A zatímco vyšším množstvím viscerálního tuku trpí především muži, i ženy jsou v ohrožení.

Ztěžuje hubnutí

Lidé mají tendenci s postupem času přibývat na váze. Jeden z hlavních důvodů je to, že uložený tělesný tuk ovlivňuje hladiny hladu, zejména viscerální tuk. Lidský metabolismu se do značné míry řídí úrovní stávajícího uloženého tuku, což způsobuje zmatky s chutí k jídlu a usnadňuje přejídání v důsledku hormonálních změn, které se odehrávají.

Vyšší riziko srdečních chorob a mrtvice

Tukem generované zánětlivé cytosiny jsou hlavními přispěvateli ke vzniku srdečních onemocnění a jiných zánětlivých onemocnění. Pokud má vaše tělo zánět, jsou vaše játra zaplaveny cholesterolem a toxiny, což vede k hromadění plaku v tepnách. To vede k vysokému krevnímu tlaku a vysoké hladině cholesterolu.

Deprese a náladovost

Vzhledem k tomu, že nadbytek tělesného tuku je spojován s hormonálními změnami, včetně produkce serotoninu a dalších mozkových neurotransmiterů, může nadbytek viscerálního tuku negativně ovlivnit také vaši náladu.

Jak se zbavit viscerálního tuku

1. Dodržujte pravidla zdravé výživy

Pokud nevíte, jak se zdravě stravovat, svěřte se do rukou dietologa. Váš celkový denní příjem by měl obsahovat maximálně 20 – 30 % nasycených tuků (živočišné tuky, palmový olej a tuk v dezertech a rychlém občerstvení). Základem je spousta čerstvé zeleniny a ovoce, libové bílkoviny (maso) a komplexní sacharidy (například luštěniny a vláknina).

2. Zvyšte množství a intenzitu cvičení

Zkuste cvičit alespoň 30 minut každý den. Ztráta hmotnosti může pomoci snížit viscerální tukové zásoby. Aby toho bylo dosaženo, musí být váš denní kalorický zůstatek (počet zkonzumovaných kalorií mínus počet spálených kalorií) negativní. Vhodný je kruhový trénink, rychlá chůze, jízda na kole či jakákoli jiná aktivita, která zvyšuje tepovou frekvenci.

3. Vydržte

Váhový úbytek nějakou dobu trvá. Využijte svůj cvičební plán a zdravý jídelníček jako motivaci. Můžete také požádat svou rodinu a přátele o podporu.

4. Praktikujte zdravý životní styl

Za účelem zlepšení svého celkového zdraví, přestaňte kouřit a pít alkohol, buďte aktivní a jezte méně jídla s vysokým obsahem tuku. Důležitý je také dostatek spánku – minimálně 7 hodin denně.

Závěrem

Když lidé mluví o tom, že potřebují shodit nějaký břišní tuk, neuvědomují si, že vlastně existují dva druhy tuku: podkožní a viscerální. Viscerální tuk se nachází uvnitř těla a obklopuje orgány. Protože není vidět, je tak mnohem nebezpečnější. Velké množství tohoto tuku způsobuje řadu zdravotních problémů, a proto je třeba dbát na pravidla zdravého stravování, i když netrpíte obezitou. Zaměřte se zejména na zvýšení ovoce a zeleniny ve své stravě.