Mezi superpotraviny se díky vědeckým výzkumům řadí celá řada darů přírody. Díky tomu si každý může vybrat podle své chuti a naturelu, které z nich si zařadí do jídelníčku. Jejich použití ve stravě je poměrně pestré, jakož i nabídka důležitých látek a účinků, které superpotraviny obsahují. Dnes si představíme 5 z nich.

Chia semínka

Chia semínka patří mezi velmi oblíbené superpotraviny. Jejich použití je totiž velmi široké. Můžou se přidat do jogurtu, do smoothie nebo dokonce pečiva a chleba. Milovníci ovoce a zeleniny je sypou na saláty.

Obsahují zejména hodně omega 3 mastných kyselin, vlákninu, bílkoviny, vápník, vitamíny A, B, E a mnoho dalších pro zdraví důležitých látek.

Hlavní účinky chia semínek

  • prevence cévních a srdečních onemocnění
  • protinádorové účinky
  • proti zánětům
  • na snížení zlého LDL cholesterolu
  • na snížení hladiny cukru v krvi
  • prevence Alzheimerovy choroby
  • omezují pocit hladu
  • a mnoho dalšího

Plody kustovnice čínské

Oranžovo – červené plody kustovnice čínské jsou poměrně známou potravinou, kterou ovšem nevyužívá tolik lidí, jak by si zasloužila. Je to poměrně škoda, neboť ji lze bez problémů konzumovat jako příměs jogurtů, salátů a dalších druhů jídel. Navíc z nich lze jednoduše připravit odvar.

Goji, jak se plody kustovnice také nazývají, obsahují důležité vitamíny C, B1 a B2. Dále v nich například najdeme betain nebo kyselinu linolovou.

Využití plodů kustovnice čínské

  • proti vzniku cukrovky
  • pro lepší zrak
  • prevence proti rakovině
  • na zlepšení potence
  • na snížení hladiny cholesterolu
  • proti vysoké hladině cukru v krvi
  • pro zlepšení paměti
  • proti ztučnění jater
  • proti vzniku aterosklerózy
  • detoxikace organismu
  • a jiné účinky

Konopné semínko

Konopné semínko je zřejmě jeden z největších hitů milovníků zdravého životního stylu poslední doby. Je potřeba poznamenat, že se užívá konopné semínko bez obsahu THC. Zrovna tak jako chia semínka, i konopná semínka se hodí do salátů, jogurtů, smoothie a dalších druhů jídel. Po namočení do vody je lze konzumovat i samotná.

V konopném semínku najdeme vysoký obsah bílkovin, hořčík, vápník, železo, vitamíny A, B, C nebo E. Důležitý je i obsah až 20 aminokyselin.

Na co lze konopné semínko použít

  • kožní problémy
  • proti únavě
  • na růst svalové hmoty
  • pro lepší stav vlasů
  • proti Parkinsonově chorobě
  • pro dodání energie
  • prevence proti kardiovaskulárních nemocem
  • na zlepšení metabolismu
  • proti zánětům
  • pro lepší paměť
  • a jiné

Acai berry

Plody palmy zvané acai berry se nejčastěji konzumují ve formě šťávy. Velmi oblíbené jsou i sušené ve formě prášku. Ten se přidává do smoothie, jogurtů nebo se sype na zeleninové saláty. Pořídit lze samozřejmě i extrakt v tobolkách.

V acai berry najdeme velký obsah omega mastných kyselin, konkrétně druhy 3, 6 a 9. Zmínit je nutné vitamíny A, B a C, bílkoviny a rozpustnou vlákninu. Neméně významné jsou minerály, jako např. měď, hořčík či zinek.

Vybrané účinky acai berry

  • proti rakovině včetně leukémie
  • na cévní problémy
  • proti problémům se srdcem
  • zpomalení stárnutí buněk
  • lepší stav pokožky
  • nastartování metabolismu
  • detoxikace
  • dodání energie
  • proti vlčímu hladu
  • a další

Granátové jablko

Granátové jablko čeští konzumenti zatím příliš nepřijali za součást zdravého jídelníčku, což je škoda. Je totiž možné si na něm pochutnat v čerstvém stavu. Hodí se ale i ve formě smoothie nebo šťáv. Zajímavou chuť dodá i ovocným salátům.

Granátové jablko nabízí vitamíny A, C, B a E. Podstatná je také vláknina či minerály, např. měď, zinek, mangan, vápník nebo magnesium. Obsahuje také potasium, taniny, flavonoidy nebo kyselinu jablečnou.

Kde granátové jablko pomáhá

  • proti zánětům
  • očista organismu
  • na žaludeční obtíže
  • pro pravidelné vyprazdňování
  • snížení hladiny škodlivého cholesterolu
  • proti usazování tuku v cévách
  • pro zdravé srdce
  • na ochranu mozku dětí při porodu
  • proti úbytku chrupavky v kloubech
  • prevence proti rakovině
  • a mnoho jiných účinků

Superpotraviny shrnutí

Každý člověk, který si chce udržet co nejdéle dobré zdraví, by měl do svého jídelníčku pravidelně zařazovat superpotraviny. Fungují jako skvělá prevence, navíc mají výbornou chuť. Jejich příprava je ve většině případů velmi jednoduchá. Nemluvě o tom, že se obvykle prodávají i ve formě různých doplňků stravy. Vedle dnes představených superpotravin existují i další, na které se podíváme zase někdy příště.