Strava při kojení je klíčová nejenom pro zdraví kojeného dítěte, ale i samotné maminky. Zejména prvorodičky můžou občas tápat, jaká potravina je vhodná a která ne. Principy jídelníčku během kojení jsou naštěstí poměrně jednoduché a každá maminka si je může bez problémů zapamatovat. Velkou výhodou je, že se strava během kojení v mnohém protíná s klasickými doporučeními na zdravou výživu. Jsou zde ovšem určité odlišnosti, o kterých je dobré vědět. V tom všem vám poradí náš článek.

Základní principy stravy při kojení

Pravidelnost

Během kojení je vhodná pravidelná strava. Jezte častěji, spíše v menších dávkách. Často se doporučuje 5 jídel denně. To je totožné se zásadami hubnutí. Ovšem při kojení je nutné pamatovat na to, že neexistuje žádná kalkulace na určitý počet kalorií. Každá maminka a každé miminko potřebují jiné množství výživy.

Pestrost

Jídelníček během kojení by měl být co nejpestřejší. Tím zajistíte, že vaše tělo a organismus děťátka dostanou všechny potřebné látky. Přesto existují některé vhodné skupiny potravin a naopak nevhodné. Tomu se budeme věnovat níže v textu.

Dostatek tekutin

Bez pravidelného a dostatečného příjmu tekutin se během kojení neobejdete. Potřebné jsou alespoň 2 l tekutin denně. Znovu je vhodné rozdělit pitný režim do celého dne. Ovšem pokud je potřeba, klidně vypijte větší dávku najednou. Mezi vhodné nápoje patří neperlivá a velmi málo sycená voda, mírně mineralizovaná voda, ovocné čaje nebo čerstvé ovocné šťávy, které je nutné hodně zředit vodou.

Vhodné druhy potravin při kojení

  • Mléčné produkty – zde jsou vhodné hlavně polotučné, případně nízkotučné výrobky. Současně je ale nutné být pozorní, někdy může příliš mléčných produktů vyvolat alergickou reakci.
  • Maso a ryby – z masa a ryb se vyplatí preferovat hlavně libové maso a nepříliš tučné mořské ryby.
  • Zelenina – mělo by se jednat o málo nadýmavé druhy.
  • Ovoce – všechny druhy s výjimkou hodně kyselých.
  • Pekařské výrobky – preferujte produkty z celozrnné mouky.
  • Těstoviny – také v tomto případě by se mělo jednat o celozrnné těstoviny.
  • Ostatní – rýže, jáhly, pohanka, krupice, med

Co se týká použití různých olejů pro přípravu jídel, tak nejvhodnější jsou samozřejmě panenské oleje lisované za studena. Občas lze použít i jiné druhy olejů, ale vždy je vhodné koupit ty nejvíce kvalitní. Navíc by se to s nimi nemělo přehánět.

Nevhodná strava při kojení

  • Uzeniny a masové konzervy – tento druh potravin je během kojení absolutně nevhodný. Konzervy obsahují vysoké množství konzervantů a dalších nevhodných složek. To platí i pro rybí konzervy.
  • Ostatní konzervovaná a instantní strava – zde je stejný důvod, jako u masových konzerv.
  • Nadýmavé potraviny – pozor je potřeba dávat hlavně na luštěniny, ale i další druhy zeleniny.
  • Kyselá a příliš pikantní jídla – také této skupině potravin by se měla kojící maminka vyhnout. Jmenovat můžeme například citrón nebo chilli papričky.
  • Tepelně neupravené výrobky – typicky nevhodným příkladem jsou sushi, syrová vejce nebo tatarák.
  • Alkohol – jakýkoliv alkohol je zcela nevhodný
  • Další nápoje – jedná se hlavně o nápoje obsahující kofein, chinin apod. Tedy např. káva, černý čaj, ale i zelený čaj.

Dále se doporučuje vyhýbat jídlům a nápojům, na které je kojící maminka jakkoliv alergická. V případě jídel, které jsou obecně považovány za více alergenní, se názory různí. Některé informace doporučují se jim vyhýbat (např. ořechy, kakao, mák, mléko, rajčata). Jiné uvádějí, že nejde o žádný problém, pokud s nimi nemá potíže samotná maminka.

Strava při kojení závěr

Zdraví dítěte by každou maminku mělo dostatečně motivovat k tomu, jakou stravu při kojení je nutné konzumovat. Vzhledem k tomu, že málokterá žena kojí několik let, nejedná se o žádné dramatické omezení. Plusem navíc je, že tento jídelníček může každou maminku přivést ke zdravému životnímu stylu.