Slunečnice pochází z Mexika a do Evropy se dostala v 16. století. Od té doby se rozšiřovala, přičemž mezi její největší producenty v Evropě nyní patří Rusko a Ukrajina. Slunečnice se postupně zařadila mezi zajímavé doplňky naší stravy. Za tím stojí příznivý vliv slunečnicových semínek na člověka. O co se přesně jedná?

Jaké mají slunečnicová semínka účinky na lidské zdraví

  1. Ochrana kožních buněk před stárnutím – tuto skvělou vlastnost mají slunečnicová semínka díky obsahu kyseliny linolové a vitamínu E. Proto vám jejich pravidelná konzumace může ušetřit výdaje za různé kosmetické přípravky. Jejich vliv je příznivý i na suchou kůži nebo na některé druhy ekzémů a zánětů pokožky.
  2. Krásnější a zdravější nehty a vlasy – výše uvedené látky též přispívají k lesklejším a zdravějším nehtům a vlasům. Také se méně lámou a třepí. U vlasů dokonce, v některých případech, dochází ke zpomalení procesu šedivění.
  3. Proti škodlivému cholesterolu – slunečnicová semínka působí proti škodlivému cholesterolu, čímž chrání cévní systém a srdce. Tedy jsou vhodnou prevencí například proti ucpávání cév, infarktu nebo mozkové mrtvici.
  4. Prevence proti nádorovým onemocněním – semena této krásné rostliny obsahují silné antioxidanty. Z toho důvodu jejich pravidelná konzumace chrání lidský organismus proti rakovině. Velký význam má i selen, který dokonce umí opravovat DNA v buňkách. Navíc podporuje likvidaci buněk, jenž se zvrhly v nádorové bujení.
  5. Na stres a nespavost – mnoho lidí trpí špatným spánkem, stresem nebo špatnou náladou. I v těchto situacích můžou slunečnicová semínka pomoci. Obsahují totiž tryptofan a vitamín B1. Látky, které mají na podobné potíže velmi pozitivní vliv.
  6. Proti svalovým křečím – křeče ve svalech jsou hodně nepříjemné. Často k nim dokonce dochází v noci a tento druh nečekané bolesti neumožňuje lidem se kvalitně vyspat. Za problémem obvykle stojí nedostatek hořčíku, který semena obsahují.
  7. Protizánětlivé účinky – již zmíněný vitamín E má významné účinky proti různým zánětům. Proto slunečnicová semínka můžou pomoci při mnoha onemocněních, například zánětech kloubů.
  8. Zlepšení imunity – když jsou lidskému tělu dodávány cenné látky, je v lepší kondici a tím pádem má silnější imunitní systém. Vedle jiných látek zde hraje důležitou roli selen.
  9. Proti cukrovce – ji několikrát zmíněný vitamín E je důležitou součástí prevence proti vzniku diabetes mellitus (cukrovky).
  10. Prevence vzniku astmatu – látky v slunečnicových semínkách, zejména hořčík, působí proti křečím v dýchacím systému. Ty jsou typickou součástí astmatických záchvatů.

Jaké látky tedy slunečnicová semínka obsahují

  • vitamíny B1 (jeden z nejvýznamnějších zdrojů), B5, B6
  • vitamín E (jeden z nejbohatších zdrojů)
  • vápník
  • hořčík
  • selen
  • měď
  • hořčík
  • železo
  • fosfor
  • draslík
  • proteiny
  • tuky
  • sacharidy
  • esenciální mastné kyseliny
  • a další

Slunečnicová semínka a hubnutí

Slunečnicová semínka obsahují přibližně 50% tuků, což z nich dělá kalorickou potravinu. Tedy na první pohled zcela zakázaný pokrm pro lidi, kteří drží dietní jídelníček. Na vysokém obsahu tuků a kalorií zkrátka nelze nic vyvrátit.

Ovšem je potřeba si uvědomit, že semena obsahují mnoho cenných látek. Proto by je měli, v omezeném množství, konzumovat i lidé na dietě. Nemluvě o tom, že jejich konzumace je určitě prospěšnější, než jíst slané tyčinky nebo sladkosti. Navíc dokážou snížit stres a nervozitu. Tedy problémy, které se se při omezeném jídelníčku často objevují. Každopádně pokud hubnete, vyvarujte se solených slunečnicových semínek. Sůl se s hubnutím příliš „nekamarádí“.

Jak slunečnicová semínka konzumovat

Možností je opravdu hodně. Můžete je mlsat samostatně, místo oblíbených, ale nezdravých brambůrek a chipsů. Je možné je přidat do chleba v domácí pekárně, do zeleninových salátů, cereálií nebo jogurtů. Ze slunečnicových semínek si můžete připravit chutnou a zdravou pomazánku nebo je lze zamíchat do sušeného ovoce.

Slunečnicová semínka vliv na člověka shrnutí

Vliv slunečnicových semínek na člověka je evidentně velmi dobrý. Jen je potřeba myslet na to, že mají vyšší obsah tuků a kalorií. Proto by se jejich konzumace neměla přehánět, což platí hlavně pro lidí snižující nadváhu. Při koupi slunečnicových semen si dejte pozor na to, aby se na nich nevyskytovala plíseň. Dále sledujte konzervační látky, kterých je nutné se co nejvíce vyvarovat. Při jejich výběru vám také můžou pomoci různé certifikáty osvědčující kvalitu.