Téma sacharidy v potravinách by se mělo řešit nejenom během hubnutí. Odborníci mají doporučení i pro lidi s normální tělesnou váhou nebo pro ty, kteří mají velké energetické výdaje. Co to tedy sacharidy vlastně jsou?

Sacharidy jsou, zjednodušeně řečeno, cukry, které se vyskytují ve všech buňkách lidského organismu. V těle mají mnoho funkcí. Nejznámější jsou jako zdroj energie, ale zmínit můžeme i ochranu buněk. Pro sacharidy lze použít základní rozdělení – na jednoduché a komplexní.

Jednoduché sacharidy

Pod názvem jednoduchá sacharidy se skrývají monosacharidy a disacharidy. Monosacharidy se rozdělují na glukózu, fruktózu a galaktózu. Disacharidy zase na sacharózu, maltózu a laktózu.

Jednoduché sacharidy jsou největším nepřítelem výživových odborníků. Hlavní příčinou je to, že se dostávají velmi rychle do krve. Tím dochází k dramatickému nárůstu cukru v krvi, na což reaguje slinivka břišní tvorbou většího množství inzulínu. Následuje rychlý pokles glykémie a brzkého pocitu hladu. Slinivka je navíc nadměrně namáhána. Pokud se tak děje příliš často, otevírá se brána pro vznik diabetes mellitus, nebo-li cukrovky.

V jakých potravinách jsou obsaženy zejména jednoduché sacharidy

  • cukr
  • med
  • mléko
  • umělá sladidla
  • cukrová řepa
  • cukrová třtina
  • ovoce
  • hroznový cukr
  • slazené nápoje
  • různé druhy dochucovadel (kečupy, omáčky, hořčice apod.)
  • energetické nápoje
  • džusy
  • a další

S jednoduchými sacharidy je spojován problém celosvětového nárůstu nejenom nadváhy, ale také například vyšší kazivosti zubů.

Komplexní sacharidy

Do komplexních sacharidů se obvykle počítají takové sacharidy, které mají alespoň 10 monosacharidových jednotek. Jedná se hlavně o škrob, vlákninu, inulin, celulózu a glykogen.

Komplexní sacharidy by měly v potravě preferovat všichni lidé, ovšem pro zájemce o hubnutí to platí dvojnásob. Tyto sacharidy totiž lidské tělo zpracovává o dost pomaleji, než je tomu u jednoduchých sacharidů. Z toho důvodu nedochází k tak rychlému a vysokému nárůstu hladiny cukru v krvi. Slinivka břišní není nadměrně zatěžována. V souvislosti s obezitou a hubnutím je velmi důležité i to, že nehrozí rychlý pocit hladu!

Jaké potraviny mají komplexní sacharidy

  • celozrnné pečivo
  • luštěniny
  • kořenová zelenina
  • rýže
  • brambory
  • ořechy a semínka
  • pohanka
  • celozrnné těstoviny
  • ale i jiné

Jak konzumovat sacharidy

Podíl sacharidů u člověka se standardní tělesnou váhou a normálním energetickým výdajem by měl činit přibližně 50 – 55 % denního energetického příjmu. U lidí, kteří mají velké výdaje energie, se tento procentuální podíl může trochu navýšit. Naopak u obezity by měl činit 45 – 50 %. Současně platí doporučení, že celkový denní příjem jednoduchých sacharidů by neměl překročit hranici 60g.

Pří výpočtech nikdy nezapomínejte na to, že doporučený energetický příjem se liší podle pohlaví, věku a také fyzické námahy. Další kapitolou v tomto směru jsou různé redukční diety.

Sacharidy a hubnutí

Jestliže potřebujete zhubnout, je nutné si hlídat, kolik sacharidů každý den přijímáte do organismu. U normálního hubnutí je vhodné snížit jejich příjem na cca 120 – 140g denně, přičemž většina z nich by měla být komplexních. U přísnějších diet se doporučuje výrazně omezit příjem sacharidů večer.

Dále je vhodné každé jídlo se sacharidy doplnit bílkovinou nebo vlákninou. Tato kombinace podpoří stabilitu cukru v krvi a omezí pocity hladu.

Sacharidy v potravinách shrnutí

Jak jste si mohli přečíst, podceňovat sacharidy v potravinách se nevyplácí. Je možné díky nim ztloustnout nebo naopak zhubnout. Ovlivňují pocity hladu. Můžou mít vliv na vznik obávané choroby, jakou cukrovka nepochybně je. Obecně platí, že by v lidské stravě měly výrazně převažovat komplexní sacharidy. Naopak jednoduché cukry je lepší hodně omezit.