Jídelníček pracující s počtem sacharidů patří k oblíbeným postupům kulturistů před jejich soutěžemi. Ovšem díky jeho skvělým účinkům se dostal brzy na veřejnost a také do hledáčku všech, kteří chtějí zhubnout. Z toho důvodu jsme pro zájemce o snižování nadváhy připravili vzor jídelníčku sacharidových vln. Dále se dozvíte, na jakém principu to celé funguje a na co byste si měli dát pozor.

Základní princip sacharidových vln

Tato dieta je založena na změně jídelníčku s ohledem na sacharidy. Podíl sacharidů je nutné měnit každý den. Nejprve dochází ke zvyšování jejich podílu až do určité hranice. Následuje opačná cesta, tedy jejich postupné snižování.

První den je nutné eliminovat počet sacharidů na minimální možnou míru, kdy se jejich obsah v jídelníčku blíží nule. Od druhého dne se jejich počet zvyšuje vždy o 50g tak, aby se během sedmého dne dosáhlo 300g sacharidů. Od osmého dne dochází k jejich snižování, znovu vždy o 50g denně, až k úrovni zahajovacího dne. Během 2 týdnů tedy proběhne kompletní sacharidová vlna.

Následně je možné sacharidové vlny ukončit nebo je znovu 1x opakovat, bez jakéhokoliv přerušení.

Ukázka jídelníčku pro sacharidové vlny

Upozorňujeme, že níže uvedený jídelníček sacharidových vln je pouze vzorový. Každý zájemce o tuto dietu si ho musí upravit podle vlastních chutí. S tím souvisí i určení konkrétního počtu gramů pro jednotlivá jídla s ohledem na sacharidy.

Den č. 1

Snídaně: vepřová libová šunka

Svačina: ředkvičkový salát

Oběd: nízkotučný jogurt a rajčatový salát

Svačina: nízkotučný tvaroh

Večeře: 2 rýžové chlebíčky a salátová okurka

Den č. 2

Snídaně: vaječná omeleta z bílků

Svačina: tvrdý sýr

Oběd: tuňák připravený na grilu se zeleninou

Svačina: nízkotučný jogurt

Večeře: zeleninový salát

Den č. 3

Snídaně: studený kuřecí salát se zeleninou

Svačina: 1 vařené vejce

Oběd: pečený pstruh a zelenina

Svačina: tvaroh s ovocem

Večeře: ovesné vločky

Den č. 4

Snídaně: bílý jogurt s ořechy

Svačina: plátkový sýr, mléko

Oběd: krutí prsa se zeleninou

Svačina: smažené 1 vejce posypané pažitkou

Večeře: kuřecí šunka, šopský salát

Den č. 5

Snídaně: pečená jablka

Svačina: jahodový koktejl

Oběd: kuře na páře, zelenina

Svačina: suchary s tvarohem

Večeře: mozzarella, rajčata

Den č. 6

Snídaně: pohankové vločky

Svačina: ovocný jogurt, suchar

Oběd: losos, zelenina

Svačina: 2 vejce s cibulkou

Večeře: těstoviny s kuřecím masem a paprikou

Den č. 7

Snídaně: kefír, rýžový chlebíček

Svačina: tvaroh, hruška

Oběd: vařené hovězí, luštěniny

Svačina: tvrdý sýr, zelenina

Večeře: vaječná omeleta

Z výše uvedených jídel je zřejmé, že součástí sacharidových vln by mělo být co největší omezení tuků. Dále se snažte vyhýbat soleným pokrmům. Nevhodná jsou také příliš kořeněná jídla a konzumace alkoholu.

Rizika sacharidových vln

Největším rizikem této diety je jojo efekt. Sacharidové vlny by se neměly držet delší dobu, než 1 měsíc. To tedy znamená 2 celé cykly. Následný přechod na původní klasický jídelníček je ovšem téměř jistou cestou k původním kilogramům, často i s nepříjemným přídavkem. Proto je nutné dodržovat zásady zdravé stravy i nadále, již podle standardních doporučení výživových poradců.

Během jídelníčku sacharidových vln je nutné počítat s tím, že se může dostavit větší chuť na sladké. To platí zejména pro první a poslední dny cyklu, kdy je podíl sacharidů ve stravě velmi malý.

Pozor by si měli dát lidé s poruchami metabolismu, cukrovkou nebo dalšími zdravotními problémy. Jestliže trpíte nějakou závažnější nemocí, konzultujte raději možnost této diety s vaším ošetřujícím lékařem.

Sacharidové vlny vzor jídelníčku shrnutí

Pokud dokážete náš vzor jídelníčku pro sacharidové vlny dodržet a pohlídáte si přesný podíl sacharidů, měli byste zhubnout. Vhodné je přidat rozumnou míru pohybu. Potom budou tuky ubývat a svaly se začnou rýsovat. Tělesnou váhu lze za pomoci této diety snížit během 1 měsíce o 5 – 10kg. Záleží na tom, jaké množství zbytečných tukových zásob máte.