Sacharidová dieta a jídelníček patří mezi poměrně oblíbené druhy dietních opatření, jejichž hlavním účelem je vyrýsování nebo formování postavy a také snížení nadváhy. Samotný název ovšem může uvádět zájemce v omyl tím, že je založena na konzumaci sacharidů. Není tomu tak, neboť sacharidy se naopak velmi omezují. Co tedy tato dieta nabízí?

Základní princip sacharidové diety

V rámci sacharidové diety dochází k výraznému omezení potravin s obsahem sacharidů. Dále je při hubnutí důležité omezit příjem tuků a velmi kalorické stravy. Součástí diety je střídání dnů, kdy je přijímáno více sacharidů a kdy méně. Pokud je sacharidová dieta správným způsobem dodržována a je doplněna adekvátní fyzickou aktivitou, lze relativně rychle zhubnout až 10 kg. Princip dietních opatření navíc umožňuje skutečné spalování tuků a podporu růstu svalové hmoty.

Hlavní výhody sacharidové diety

  • podporuje formování postavy
  • je možné zhubnout relativně rychlým způsobem
  • pravidelné porce jídla několikrát denně
  • omezení kalorických a nezdravých potravin

Nevýhody sacharidové diety

  • vysoké riziko jojo efektu
  • velký nárůst chuti na sladkosti
  • přísné omezení některých skupin potravin
  • menší porce jídla, které nemusí každému vyhovovat
  • nejde ji držet dlouhodobě

Zdravotní rizika sacharidové diety

Při omezení porcí jídla a celkového denního příjmu kalorií je nutné počítat s určitými riziky. Může se vyskytnout nadměrná únava, bolesti hlavy nebo problémy s vyprazdňováním. Z toho také jednoznačně vyplývá, že tuto dietu byste neměli držet, pokud trpíte nějakými zdravotními problémy. Jestliže máte jakékoliv pochybnosti, měli byste se nejprve zeptat vašeho lékaře, zda je pro vás omezení sacharidů vhodné.

Vhodné potraviny při sacharidové dietě

  • celozrnné pečivo
  • celozrnná rýže
  • brambory
  • luštěniny
  • ovesné vločky
  • pohanka
  • bulgur
  • ovoce v malém množství
  • zelenina

Z nápojů je optimální čistá voda a bylinkové čaje. Pít lze i neslazené zelené, bílé a případně slabé černé čaje.

Zakázané potraviny u sacharidové diety

  • pekařské výrobky z bílé mouky
  • těstoviny z bílé mouky
  • sladkosti
  • uzeniny
  • maso s vysokým obsahem tuků
  • smažená jídla
  • různé pochutiny, jako jsou např. chipsy, krekry

Dále je důležité se vyvarovat alkoholu, slazeným nápojům apod. V jídelníčku jakéhokoliv zájemce o snížení tělesné nadváhy by neměly figurovat příliš kalorické potraviny jakéhokoliv druhu.

Sacharidová dieta jídelníček

1. den

Snídaně: libová drůbeží šunka, rýžové chlebíčky

Svačina: okurkový salát

Oběd: dušená libová ryba se zeleninou

Svačina: celozrnný rohlík

Večeře: nízkotučný tvaroh, rajče

2. den

Snídaně: vaječné bílky a rýžové chlebíčky

Svačina: rajčatový salát

Oběd: vařené kuřecí maso, brambor

Svačina: zeleninový salát

Večeře: pečená ryba, rýžový chlebíček

3. den

Snídaně: omeleta z vaječných bílků

Svačina: nízkotučný tvaroh, rýžový chlebíček

Oběd: sójové maso, rýže

Svačina: salát z papriky

Večeře: libová kuřecí šunka, celozrnné pečivo

4. den

Snídaně: ovesné vločky

Svačina: rajčata

Oběd: pečená ryba se zeleninou

Svačina: okurkový salát

Večeře: kuřecí maso, rýže

5. den

Snídaně: cereálie a nízkotučný jogurt

Svačina: salát z papriky s cibulí

Oběd: čočka

Svačina: salátová okurka

Večeře: tuňák, rýžové chlebíčky

V podobném duchu se pokračuje i v následujících dnech.

Sacharidová dieta a jídelníček shrnutí

Sacharidová dieta a jídelníček nabízí poměrně spolehlivé snížení nadváhy bez zbytečných prodlev. Každý se ale musí připravit na omezení porcí a také určitých skupin jídla. Problémem může být i vysoká chuť na sladké, která dietní opatření provází. Zapomenout se nesmí ani na vyšší riziko jojo efektu. Ani u této diety ovšem nelze vypustit pravidelnou pohybovou aktivitu. Bez ní je jakékoliv hubnutí velmi složité.