Rýže patří v naší zemi mezi oblíbené přílohy k jídlu a tak není divu, že rýžová dieta zaujala mnoho zájemců o zhubnutí. Náš článek vám ukáže, že rýžovou dietu může držet úplně každý, dozvíte se její výhody, nevýhody, základní principy, které je nutno dodržovat a nezapomněli jsme ani na vzorový jídelníček na první tři dny. Pokud vás téma zaujalo, čtěte dále.

Základní informace o rýžové dietě

Rýžová dieta se většinou drží 3 až 5 dnů, ale je možno ji prodloužit až na 10 dnů, podle potřeby. Tělesnou váhu můžete snížit až o 5 kg. Jejím základem je rýže, která nesmí být solená, přičemž nejvhodnější pro přípravu je Basmati nebo neloupaná rýže, ale ani jeden z těchto druhů rýže není podmínkou, a tak je můžete klidně střídat, abyste si jídelníček zpestřili. Právě určitá změna je velmi důležitá, a i když můžete mít při čtení těchto řádků dojem, že všechny druhy rýže chutnají stejně, není tomu tak. Pokud je nyní nerozeznáváte, v průběhu diety by se vám to mohl povést.

Dále je potřeba se držet následujících principů:

  • rýži si rozdělte do 5 denních porcí
  • maximální denní množství rýže je 220 gramů v syrovém stravu (někde se uvádí, že můžete sníst rýže kolik chcete, ale pokud má mít dieta nějaké výsledky, je vhodné limit spíše dodržovat)
  • každý den vypijte 2,5 až 3 litry neslazených tekutin
  • místo solení můžete použít bylinky
  • poskytněte organismu dostatek spánku
  • snažte se o pravidelný denní rytmus včetně stravy

Výhody rýžové diety

  • Kvalitní pitný režim – dostatek neslazených nápojů se doporučuje nejenom při dietách, ale pro dobré zdraví obecně a rýžová dieta vás pitný režim naučí.
  • Pročištění organismu – významným plusem diety je vedle hubnutí i pročištění organismu, které by se mělo absolvovat 1x až 2x ročně, ať již za pomoci této diety, nebo třeba různých bylinek a tinktur. Očista těla je skvělou prevencí a podpoří vaše zdraví.
  • Počet porcí v souladu se zdravotními doporučeními – 5 menších porcí jídla denně je zcela v souladu s tím, co doporučuje nejenom většina různých diet, ale také profesionálních odborníků na výživu.
  • Jednoduchost přípravy – rýži si dokáže uvařit úplně každý a nestojí to ani příliš času, proto má rýžová dieta úspěch i u lidí, kteří neumí vařit nebo nemají čas. Rýži si navíc můžete uvařit do zásoby, a pak si ji pouze ohřejete (možno i rychle na pánvi, stačí ji podlít troškou vody a důsledně míchat).

Nevýhody rýžové diety – negativní zkušenosti

Rýže a zase rýže – dieta není příliš vhodná pro lidi, kteří nemají rýži rádi, neboť jim brzy „poleze i ušima“.

Průjem – zřejmě největší nevýhodou je fakt, že u některých zájemců o hubnutí způsobuje velká konzumace rýže projímavý účinek, což ovšem zjistíte až v okamžiku, když dietu začnete dodržovat.

Jak rýžová dieta probíhá

  1. Maximální denní dávku 220g rýže v syrovém stavu si rozdělte na 5 porcí podle toho, jak vám to bude vyhovovat s ohledem na váš hlad v průběhu dne.
  2. Během prvního dne je nutné konzumovat pouze vařenou nesolenou rýži.
  3. Další dny můžete k rýži přidat libové maso nebo zeleninu.

Ukázka jídelníčku rýžové diety (gramy jsou uváděny v syrovém stavu)

1. den

Snídaně: 50g rýže Basmati

Svačina: 30g rýže

Oběd: 60g neloupané rýže

Svačina: 30g rýže

Večeře: 50g rýže Basmati

2. den

Snídaně: 50g neloupané rýže

Svačina: 30g rýže se zeleninou

Oběd: 60g rýže s kousky kuřecího masa

Svačina: 40g jasmínové rýže

Večeře: 40g rýže s bylinkami

3. den

Snídaně: 50g rýže se zeleninou

Svačina: 40g rýžové kaše

Oběd: 50g neloupané rýže s krůtím masem

Svačina: 30g jasmínové rýže

Večeře: 50g rýže Basmati se zeleninou

Jestliže trpíte nadváhou nebo si jen chcete pročistit organismus, tak pro vás, jak jsme si ukázali, může být rýžová dieta dobrým řešením. A pokud při jejím dodržování opravdu zhubnete, tak splnil náš článek svůj účel.