Téma rychlé hubnutí 14 kg je pro většinu lidí velmi lákavé, neboť když se chce někdo zbavit nadváhy, tak by úbytku kil rád dosáhl v podstatě obratem za pár dnů. Málokdo si přitom ale uvědomuje, že takto rychlý proces hubnutí má nezanedbatelná rizika, na která vás v článku upozorníme. Pokud se rozhodnete, že i přesto chcete rychle snížit vaši tělesnou váhu, představíme si několik tipů, jak toho dosáhnout.

Jak dlouho by mělo trvat zdravé hubnutí

Zdravé hubnutí má svoje neměnná pravidla, mezi která patří zejména rychlost snižování nadváhy, která by se měla pohybovat mezi 0,5 – 1 kg týdně, u velmi obézních jedinců může být rychlost o něco vyšší. Proto zdravě zhubnout 14 kg by mělo trvat nejméně 3 měsíce, což může být pro mnoho zájemců o hubnutí dlouhá doba. Přesto si díky tomu můžete ušetřit mnoho zdravotních problémů, které velmi rychlé hubnutí přináší.

Hlavní rizika velmi rychlého hubnutí

  • Rozhození metabolismu – metabolismus hraje při hubnutí i v lidském zdraví zásadní roli, a pokud dojde k narušení jeho správné funkce, může to přinést široké spektrum zdravotních komplikací.
  • Vznik žlučníkových kamenů – některé studie uvádějí, že příliš rychlé hubnutí může zapříčinit vznik žlučníkových kamenů.
  • Zažívací a trávící problémy – rychlé hubnutí jde obvykle ruku v ruce s velmi přísným dietním režimem, který může způsobit různé žaludeční a vyměšovací potíže, jako jsou zánět žaludku nebo zácpa.
  • Úbytek svalové hmoty – při snižování tělesné váhy, které překračuje hodnoty doporučeného zdravého hubnutí, dochází nejenom k úbytku tuků, ale také bílkovin a svalstva.
  • Velké riziko jojo efektu – extrémní diety jsou vždy přímou cestou k jojo efektu po jejich skončení, protože podobné výkyvy ve výživě jsou pro fungování organismu velký šok. Mnohem výhodnější je postupné hubnutí na základě rozumné změny životního stylu, kterou jste schopni dlouhodobě dodržovat.

Principy rychlého hubnutí 14 kg

Pokud jste se i přes výše uvedené informace rozhodli rychle zhubnout, měli byste dodržovat několik základních principů, které platí nezávisle na tom, jakou dietu zvolíte:

  • 5 – 6 porcí denně – rozdělte si zvolený jídelníček na nejméně 5 menších jídel denně. Díky tomu bude dostávat tělo pravidelný přísun energie a důležitých látek, a vy byste zároveň neměli mít tak velký pocit hladu.
  • Hodně tekutin – během jakékoliv diety je důležitý pravidelný přísun tekutin, přičemž u rychlého hubnutí doporučujeme 3 litry neslazených nápojů denně (pozor, za nápoj se nepočítá mléko ani polévka).
  • Každodenní pohyb – snižování tělesné váhy můžete významně ovlivnit svojí fyzickou aktivitou, přičemž platí, že čím více cvičíte, tím lépe. Ovšem nezapomínejte na regeneraci, a pokud nejste na pohyb zvyklí, tak to nepřehánějte. Pomoci totiž můžou i 1 až 2 hodiny svižné chůze. Jedním z ukazatelů efektivního spalování tuků je tepová frekvence, která by během sportování neměla překročit 70% vašich maximálních hodnot.
  • Hlídejte si vitaminy a minerály – u rychlých diet většinou dochází k významnému omezení jídelníčku, přičemž důsledkem je menší přísun důležitých látek pro zdravé fungování lidského těla. Pokud budete podobnou dietu dodržovat, pokuste se výpadek těchto látek nahradit různými doplňky stravy.

Jaké diety vám můžou pomoct rychle zhubnout

Mléčná dieta Rajka Dolečka

Tato dieta je založena na konzumaci polotučných mléčných výrobků a tedy bílkovin. Součástí je i zelenina, ovoce a libové maso, přičemž je nutné maximálně omezit solení. U mléčné diety byste mohli zhubnout během 2 týdnů až 10 kilogramů, ovšem pokud potřebujete více, můžete si ji ještě upravit dalším snížením každodenního příjmu kalorií.

Ketonová dieta

Základním principem Ketonové diety je omezení příjmu sacharidů na maximální dávku 40 – 50 gramů denně a adekvátního příjmu bílkovin a tuků. V tomto případě jde hubnutí velmi rychle, neboť do 4 dnů od začátku diety se dostane organismus do stavu ketózy, při kterém mu budou chybět cukry, a díky tomu pro získání energie začne spotřebovávat tuky.

Další možností, jak rychle zhubnout, jsou různé jednostranné diety, kdy se konzumuje zejména jeden druh ovoce. Mezi takové patří například dieta melounová, ananasová nebo cuketová.

Jak jste se mohli v našem textu přesvědčit, rychlé hubnutí 14 kg je možné, ale má svoje pravidla a hlavně poměrně velká rizika. Pokud chcete trvale zhubnout a vyhnout se různým zdravotním obtížím, uděláte lépe, jestliže se obrátíte na profesionály v oblasti výživy, kteří vám připraví jídelníček přímo na míru s ohledem na vaše dispozice.