Pokud jste se rozhodli zhubnout, mohla by vám pomoci redukční dieta, které se věnuje náš článek. Vysvětlíme si, co to redukční dieta je, jaké jsou její výhody a nevýhody a nezapomeneme ani na základní výčet potravin, které se při redukční dietě doporučují nebo zakazují.

Co je to redukční dieta

Redukční dietu mnoho zájemců o hubnutí chybně zaměňuje za různá drastická radikální dietní opatření, která nerespektují žádné zásady zdravého hubnutí a jejichž cílem je snížení nadváhy bez jakýchkoliv ohledů. K tomu bezpochyby přispívá ohromná mediální masáž v různých magazínech, kde se redukční dietou nazývá skoro vše, co jenom „zavání“ hubnutím.

Správná redukční dieta je ovšem založena na úplně jiném principu, kterým je nastartování hubnutí spolu s co největším snížením uloženého podkožního tuku v souladu s alespoň se základními principy zdravého jídelníčku. Platí, že redukční dieta je určena spíše pro krátkodobější období, na které by měl navazovat celkově upravený životní styl, který by měl člověk dodržovat po celý život.

Hlavní zásady redukční diety

  • Větší denní výdej kalorií, než příjem – u redukční diety je potřeba naučit se počítat kalorie, které přijmete každý den prostřednictvím potravin a nápojů, plus byste si měli udělat přehled o tom, kolik kalorií ze sebe za den vydáte. Obecný princip je takový, že výdej musí být větší než příjem, ovšem s rozdílem to nesmíte přehánět. Obvykle je při redukční dietě doporučován denní příjem mezi 1 000 – 1 300 Kcal..
  • Menší porce víckrát denně – v rámci redukční diety si rozdělte jídlo tak, abyste jedli 5x – 6x denně menší porce jídla. Tím eliminujete riziko, že organismus získá dojem nedostatku potravy, což ho obvykle následně vede k ukládání tuků do rezervy.
  • Pestrost potravin – vystříhejte se při sestavování redukční diety jednostranným návodům, které ignorují zásady zdravého jídelníčku. Pokud budete jíst delší dobu jednostrannou stravu, riskujete různé zdravotní obtíže.
  • Pitný režim – pravidelný pitný režim je nezbytnou součástí každé redukční diety. Vypít byste měli v průběhu dne nejméně 2,5l čisté neperlivé vody, případně ji můžete kombinovat s neslazeným bylinkovým čajem.
  • Pohyb – jak jsme již uvedli, měli byste se pokusit zvýšit výdej kalorií, čehož nejlépe dosáhnete pravidelným cvičením. Pokud vás cvičení zmáhá, zkuste více chodit – každý den svižnou chůzí nejméně 1 hodinu, lépe 2 hodiny.
  • Bez odborníka omezenou dobu – redukční dietu byste bez dozoru odborníka na výživu neměli držet více jak 10 dnů.

Nejčastější rizika redukční diety

  • Rozhozený metabolismus – metabolismus odpovídá za spalování tuků a správně zvolená dieta v kombinaci se cvičením ho může rozhýbat. Ovšem jestliže zvolíte chybný přístup, může dojít k opačné situaci, kdy si tělo začne tuky ukládat a spalování tuků bude sabotovat.
  • Nedostatek důležitých látek – nevhodně sestavený jídelníček redukční diety může způsobit nedostatek vitaminů, minerálů a jiných látek, což oslabuje nejenom imunitní systém, ale celkové zdraví.
  • Jojo efekt – držení redukční diety zvyšuje riziko jojo efektu, tedy rychlého návratu původní váhy i s dalším bonusem dalších kilogramů. To je nejčastěji způsobeno kombinací nevhodně sestaveného jídelníčku redukční diety a následného návratu k normální nevhodné stravě.

Nejvhodnější potraviny pro redukční dietu

  • libové maso (drůbeží, libové ryby, králík)
  • nízkotučné mléčné výrobky
  • zelenina
  • vybrané druhy nepřezrálého ovoce (jablka, maliny, rybíz, kiwi, grep)
  • čistá neperlivá voda
  • bylinkové neslazené čaje
  • černý neslazený čaj

Velmi nevhodné potraviny při redukční dietě

  • tučné maso a vnitřnosti
  • uzeniny
  • tučné mléčné výrobky
  • sušené ovoce
  • hroznové víno, banány, broskve
  • sádlo
  • máslo
  • majonéza, tatarská omáčka, kečup
  • med
  • cukr

Redukční dieta shrnutí

Dobře sestavená redukční dieta vám může s hubnutím hodně pomoci, proto doufáme, že vás k ní inspiruje i tento článek. Pokud byste si přesto nevěděli rady, můžete se obrátit na výživové poradce, kteří vám s hubnutím rádi poradí.