V poslední době patří proteinová dieta k velmi oblíbeným metodám, jak snižovat tělesnou váhu. Dieta má kořeny v sedmdesátých letech a nyní znovu zažívá boom. V tomto textu si ukážeme, na jakých principech je dieta založena, jaké jsou její výhody a nevýhody a představíme si, jaký má proteinová dieta jídelníček.

Principy proteinové diety

Dieta je založena na vysokém příjmu bílkovin a velkém snížení konzumace tuků a cukrů, tedy sacharidů. V okamžiku, když lidský organismus postrádá v důsledku omezení příjmu cukrů sacharidy, zvyšuje se mu hladina ketolátek v krvi a upadá do takzvané ketózy. Při nedostatku sacharidů začíná tělo k získávání energie spotřebovávat tuky, což je přesně to, co při hubnutí potřebujeme.

U této diety je maximální denní dávka sacharidů 40 – 50 g, což v podstatě znamená, že nelze jíst nejenom žádné přílohy k jídlu, ale ani pečivo, sladkosti nebo dokonce sladké ovoce (např. hrušky, banány, hroznové víno). Hlavními složkami jídelníčku jsou maso, mléčné výrobky, vejce, ryby a zelenina (mimo luštěnin, mrkve, kukuřice a kedluben).

Pro proteinovou dietu se také někdy používají alternativní názvy, jakými jsou ketózová nebo bílkovinná dieta.

Hlavní výhody proteinové diety

  • 5 až 6 porcí jídla denně – rozdělení stravy do tohoto počtu dávek je v naprostém souladu s většinou doporučení výživových odborníků na zdravou stravu.
  • Dodržování pitného režimu – u této diety se doporučuje vypít až 3 litry neslazených tekutin denně, neboť u nedostatku sacharidů a při vysoké spotřebě tuků na vytváření tělesné energie dochází k velkému odvodňování organismu. Dostatečný příjem tekutin je také nezbytnou součástí všech diet, jakož i zdravého životního stylu.
  • Rychlé zhubnutí – systém diety umožňuje velmi rychlé snížení nadváhy, proto je vhodný pro každého, kdo potřebuje mít s hubnutím rychlé výsledky.
  • Hotová proteinová jídla – některé společnosti se na podobné produkty specializují, a tak v rámci proteinové diety můžete ušetřit i hodně času a námahy s přípravou a sháněním jídel.

Nevýhody proteinové diety

  • Nedostatečně pestrý jídelníček – monotónní strava postupně unaví většinu strávníků a tím se zvyšuje riziko porušení principů proteinové diety.
  • Brzká chuť na sladké – přísné vyloučení cukrů je současně rychlou cestou k těžce zvládnutelné chuti po něčem sladkém.
  • Střevní problémy – v jídelníčku proteinové diety není moc vlákniny, která pomáhá pravidelné stolici, proto hrozí zácpa a narušení správné konzistence stolice, a také se může zhoršit pravidelnost vyprazdňování. Nadbytečná konzumace masa zvyšuje riziko různých střevních chorob, včetně nádorového onemocnění střevního traktu.
  • Kardiovaskulární choroby – ruku v ruce s velkým příjmem masa a masných výrobků dodáváme organismu příliš cholesterolu, který zodpovídá za mnoho srdečních a cévních problémů.
  • Riziko nedostatku vitaminů a minerálů – nedostatečná pestrost zvyšuje možnost toho, že lidskému tělu brzy začnou chybět některé důležité látky. Je proto vhodné je doplňovat ve formě různých doplňků stravy.
  • Jojo efekt – jednostranná dieta s rychlým hubnutím je velkým rizikem pro vznik jojo efektu, tedy brzkému návratu původní tělesné váhy, případně i dalších kil navíc v okamžiku, když se člověk vrátí ke standardní stravě.

Na základě výčtu nevýhod je tedy evidentní, že proteinovou dietu není vhodné dodržovat dlouhodobě, ale může se jednat o krátkodobé řešení nadváhy. Přitom je vhodné mít na mysli, že po jejím ukončení musíte dodržovat zdravou životosprávu, aby nedošlo k jojo efektu.

Proteinová dieta může být rizikem i pro některé nemocné zájemce o hubnutí, proto pokud trpíte nějakou chorobou, konzultujte váš záměr držet proteinovou dietu s vaším ošetřujícím lékařem.

Proteinová dieta jídelníček – 3 ukázky

1. den

Snídaně: bílý tvaroh a salátová okurka

Svačina: bílý jogurt

Oběd: zeleninový salát

Svačina: vejce

Večeře: dušený pstruh s hlávkovým salátem

2.den

Snídaně: bílý jogurt a rajče

Svačina: salátová okurka

Oběd: dušená krutí prsa a zeleninový salát

Svačina: lučina

Večeře: rybí filé připravované v páře

3.den

Snídaně: tvaroh s pažitkou

Svačina: vejce

Oběd: vařený kuřecí plátek a hlávkový salát

Svačina: bílý jogurt

Večeře: zeleninový salát s kousky vařeného krůtího masa

Porce by měly být přiměřené, u masa by jednotlivá dávka neměla překročit 150 gramů a není možné ho připravovat smažením, vhodné je pouze vaření nebo dušení, což platí i pro zeleninu.

Proteinová dieta shrnutí

Jak můžete vidět, tak proteinová dieta jídelníček je vhodná pro rychlé hubnutí, ale má svoje rizika. Jestliže si nejste jisti, zda je pro vás tato dieta vhodná, raději využijte nabídky na konzultaci u některého z mnoha výživových poradců, kteří vám poradí, jak nejlépe postupovat.