Přerušovaný půst

1 Hvězdička2 Hvězdičky3 Hvězdičky4 Hvězdičky5 Hvězdiček (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5) - Hlasujte!
Nahrávám...

V posledních letech se přerušovaný půst stal velmi trendy. Slibuje, že způsobí úbytek na váze, zlepší vaše metabolické zdraví a dokonce prodlouží váš život. Proto není překvapením, že existuje hned několik druhů této diety. Všechny z nich mohou být účinné. O tom, která z nich se k vám hodí, už si můžete rozhodnout sami. V tomto článku uvedeme různé druhy diety přerušovaného půstu, jídelníček a základní pravidla.

6 populárních druhů přerušovaného půstu

Jak už jsme uvedli, diet na základě přerušovaného půstu existuje několik. My uvedeme šest různých typů diet.

Metoda 16/8

Tato metoda spočívá v tom, že se každý den postíte 14-16 hodin, přičemž 8-10 hodin je období, kdy můžete jíst. V rámci tohoto období sníte 2 až 3 jídla. Základem je to, že vynecháte snídani a nejíte nic po večeři. Takže pokud si poslední večeři dáte ve 20:00, nejíte nic až do 12:00 příštího dne. V průběhu půstu můžete pít vodu, kávu a nekalorické nápoje. Jídla, která jíte, musí být zdravá, takže žádný fast food.

Dieta 5:2

Pět dní v týdnu jíte normálně a dva dny máte dovoleno pouze 500 kalorií na den pro ženy a 600 kalorií pro muže.

Dieta jíte-stop-jíte

Tato dieta zahrnuje dvaceti čtyř hodinový půst jednou nebo dvakrát za týden. Takže například pokud máte jeden den večeři v 19:00, nesmíte jíst 24 hodin – dáte si tedy následující den až večeři v 19:00. Můžete se také začít postit od snídaně do snídaně, nebo od oběda k obědu. V průběhu půstu jsou dovolené nekalorické nápoje, voda a káva.

Střídající se dny

Jeden den jíte a druhý den se postíte – a tak se to opakuje. Některé verze této diety dovolují 500 kalorií v postní dny.

Válečnická dieta

V průběhu dne můžete jíst malé množství syrového ovoce a zeleniny, a večer si dáte velké jídlo. Upřednostňujete jídla zdravá, nejlépe v bio kvalitě.

Spontánní vynechávání jídel

V rámci této diety vynecháváte jídla čas od času, kdy necítíte hlad nebo máte příliš práce na to, abyste vařili a jedli.

Nevýhody přerušovaného půstu

  • Hladovění – je velice pravděpodobné, že v postní dny budete mít hlad. A to zejména na začátku diety, než si na nové stravování zvyknete.
  • Silná vůle – musíte mít opravdu silnou vůli, abyste takové hladovění vydrželi. Přerušovaný půst není pro každého.
  • Posedlost – musíte dodržovat stravování jídla přesně na minutu.
  • Přecpání se – v rámci okamžiků, kdy můžete jíst, máte pocit, že jste přeplnění – i když jíte normální porce.
  • Nízká energie – obzvláště ráno.

Jídelníček – zásady

  • Je to velmi jednoduché – jezte jen oběd a večeři.
  • V průběhu postu můžete vypít kávy, neslazeného čaje a nekalorických nápojů, kolik chcete.
  • Pokud se vám zdá že na oběd a večeři jíte obrovské množství jídla, můžete toto jídlo jíst po částech. Snězte polovinu a po hodině či dvou druhou polovinu.
  • Rozložte si své živiny tak, abyste na oběd snědli 50 % svého celkového množství bílkoviny a k tomu 75 % sacharidů. Na večeři pak sníte 50 % denního příjmu bílkovin, 25 % sacharidů a 100 % tuků.

Jídelníček – vzor

Jíst musíte zdravá jídla, která vás zasytí na dlouhou dobu a dodají vám energii. Vhodné jsou například tato jídla:

  • 240 g libového masa (hovězí, kuřecí steak) a banán či jablko nebo chléb.
  • 240 g rybího masa a k tomu avokádo nebo celozrnné pečivo.
  • Vejce se slaninou.
11:00Zacvičte si nalačno.
12:00Ihned snězte ½ svých denních kalorií.
19:00Snězte druhou polovinu svých denních kalorií.
20:00 – 12:00Postíte se 16 hodin.

Zkušenosti uživatelů

Lidé, kteří tuto dietu vyzkoušeli, se dělí do dvou skupin – ti, co to vydrželi a dosáhli požadované ztráty hmotnosti, a ti, kteří hladovění nevydrželi. Zde jsou jejich komentáře:

  • „Po pěti až šesti malých jídlech denně, kdy jsem jedla každé 2,5 až 3 hodin po několik let, pro mě byl přerušovaný půst opravdová výzva. Přerušovaný půst mi dovolil jíst méně často, ale zase větší porce jídla dvakrát až třikrát denně. To znamená méně jídel k vaření a následnému uklízení, více času pro sebe.“ Karin, 35 let.
  • „V průběhu diety jsem se stala tak posedlá časem, kdy mám jíst, že jsem pořád sledovala hodiny. Těšila jsem se na dobu, kdy už budu moct jíst.“ Eva, 27 let.
  • „Dieta s sebou přináší hladovění a únavu. Vypila jsem hektolitry kávy. Už bych do toho znovu nešla, i když se mi podařilo zhubnout.“ Andrea, 43 let.

Přerušovaný půst

Existuje spousta lidí, kteří díky přerušovanému půstu dosáhli skvělých výsledků, co se jejich váhy týče. Ale pokud jste šťastní se svým zdravím a svou postavou, potom můžete zahrnout zdravé stravování bez půstu a ignorovat přerušovaný půst. Ten totiž není pro každého – musíte se připravit na to, že v období postních dnů budete hladovět, a to zejména na začátku. Pokud se ale rozhodnete pro tuto dietu, v rámci jídel si vybírejte zdravá jídla – kalorie se pořád počítají.


Přerušovaný půst