Připravili jsme si pro vás článek o dietě, kterou preferují zejména milovníci mléčných produktů, neboť mléčná dieta od Rajka Dolečka je založená právě na těchto potravinách. Tak jako u většiny diet, i v tomto případě najdeme nejenom různé důvody, proč ji držet, ale existují i určité nedostatky. Všechny důležité informace si představíme v dalším textu, kde se navíc dozvíte ukázku, jak vypadá jídelníček podle mléčné diety.

Co je to mléčná dieta a kdo ji vymyslel

Hned na úvod musíme vyvrátit jeden zažitý mýtus, kterým je autorství této diety. Ačkoliv je mléčná dieta svým názvem spojována s českým dietologem a endokrinologem Rajko Dolečkem, tak tento známý lékař není jejím autorem, jeho jméno bylo pouze zneužito k propagaci.

Mléčná dieta se, jak uvidíte níže v jídelníčku, z převážné většiny skládá z mléčných výrobků, tedy mléka, sýrů, jogurtů a tvarohu, ovšem nechybí ani maso, zelenina a ovoce. Naopak zcela vyloučeny jsou různé sladkosti, pečivo a přílohy. Udává se, že během 13 dnů zhubnete mezi 8 až 10 kilogramy.

Hlavní výhody mléčné diety od Rajka Dolečka

  • Až 10 kg do 2 týdnů – velmi rychlý úbytek tělesné váhy je skvělým řešením pro každého, kdo potřebuje rychle zhubnout.
  • Neztratíte svalovou hmotu – na rozdíl od mnoha různých diet je mléčná dieta doslova „nabušena“ bílkovinami a tedy nehrozí, že by došlo ke ztrátě svalové hmoty.
  • Vysoká úspěšnost – procento úspěšnosti v hubnutí je u mléčné diety uváděno někdy až ve výši 100%, což asi nebude úplně pravda, ale i tak velká většina zájemců o snížení nadváhy za pomoci mléčné diety uspěje. Důvodem je hlavně omezení sladkostí, pečiva, příloh a také nižší příjem kalorií proti běžným zvyklostem.
  • Pravidelná strava – k výhodám můžeme určitě zařadit i pravidelné stravování ve vícero denních dávkách, což přispívá jak k hubnutí, tak ke zdraví.

Nevýhody mléčné diety

  • Alergie na mléko – pokud je někdo alergický na mléko a mléčné výrobky, nemůže mléčnou dietu aplikovat.
  • Další omezení – mléčná dieta je zcela nevhodná i pro další skupiny lidí, kteří nesnášejí laktózu a/nebo mléčné bílkoviny.
  • Nadbytek bílkovin – dlouhodobá jednostrannost ve formě velkého příjmu bílkovin znamená pro organismus zátěž.
  • Pocit hladu a únavy – snížené množství kalorií může přivodit úbytek energie a tím větší únavu, zrovna tak nelze vyloučit pocit hladu.
  • Riziko jojo efektu – podle výživových poradců je zdravé hubnutí bez jojo efektu v rozmezí 0,5 – 1 kg týdně, což mléčná dieta rozhodně nesplňuje. Navíc mléčná dieta přináší hodně stravovacích omezení, a je proto zvýšená šance na to, že po jejím ukončení dojde k jojo efektu, pokud si člověk nebude dávat striktní pozor na svůj životní styl.

Mléčná dieta od Rajka Dolečka jídelníček

U mléka a mléčných produktů jsou nejvhodnější polotučné výrobky, protože v nízkotučných je minimum důležitých látek a plnotučné zase mají příliš kalorií a tuků. Maso a zeleninu je možné vařit nebo dusit, ale snažte se minimalizovat solení. Důležité je každý den vypít 2 – 3 litry neslazených tekutin (ani čaj nelze sladit), ovšem pokud jste milovníci kávy, tak tu lze pít pouze v hodině, kdy je na jídelníčku mléko.

1.den: 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka

2.den: bílý jogurt, 150g tvarohu, 150g vař. masa, 250g tvarohu, 2 vejce a čaj

3.den: 100g ovoce, 100g zeleniny, 100g libové šunky, 250ml mléka, 150g vařeného masa

4. den: bílý jogurt, 250ml mléka, 100g zeleniny, 100g zeleniny, 100g libové šunky a čaj

5.den: 100g zeleniny + 2 vejce, 100g ovoce, 100g tvarohu, 100g ovoce, 100g zeleniny + kyselé mléko

6. den: 100g libové šunky, 100g ovoce, 100g tvarohu, 100g vařeného masa, 250ml kyselého mléka,

7.den: 2 vejce, 100g ovoce, 100g tvarohu, 100g vařeného masa, 250ml mléka

8.den: 200g ovoce, 200g zeleniny, 200g ovoce, 200g zeleniny, 200g ovoce,

9. den: 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka, 250ml mléka

10.den: bílý jogurt, 150g tvarohu, 100g libové šunky, 250ml mléka, 150g vařeného masa,

11. den: 100g ovoce, 100g zeleniny, 100g libové šunky, 250ml mléka, 150g vařeného masa

12.den: bílý jogurt, 250ml mléka, 100g zeleniny, 100g zeleniny, 100g libové šunky a čaj,

13.den: 100g zeleniny + 2 vejce, 100g ovoce, 100g tvarohu, 100g ovoce, 100g zeleniny + kyselé mléko

Náš článek se pokusil představit mléčnou dietu v pravém světle a pokud vám pomohl při rozhodování, jakou dietu držet, splnil svůj účel. Podle našeho názoru vám mléčná dieta od Rajka Dolečka může pomoci zhubnout, ale jejím ukončením snaha o snížení a udržení správné tělesné váhy nekončí, a je nutné nadále zdravě jíst a pravidelně cvičit.