Meloun patří k velmi oblíbeným potravinám, a tak není divu, že se spekuluje o tom, zda je spojení meloun a hubnutí funkční. Díky našemu článku si na to můžete udělat vlastní názor, neboť si řekneme, jaké mají melouny výhody a nevýhody, jak rychle zhubnout za pomoci melounů, a nezapomeneme ani na několik chutných melounových receptů.

Druhy melounů

Druhů melounů je relativně hodně, ale v obchodech České republiky se nejčastěji můžeme setkat s těmito odrůdami:

  • Vodní meloun – klasický, nejznámější a nejoblíbenější červený meloun s černými jádry a zelenou slupkou.
  • Meloun Kantalup – sladký druh melounu s mírně oranžovou dužinou, hnědožlutou kůrou, a chutí vzdáleně připomínající mango, a někomu dokonce ananas.
  • Meloun Galia – pokud máte rádi mandarinky, bude vám chutnat i tento meloun, který je svou chutí připomíná. Má žlutobílou dužinu a žlutohnědou kůru.
  • Meloun Honeydew – meloun s medovou chutí, jak je obsaženo v jeho názvu, má zelenožlutou dužinu a jasně žlutou kůru.

Hlavní výhody melounu

  • Přírodní minerály – draslík, hořčík, vápník a železo jsou látky, které podporují spalování tuků, což je při hubnutí velká výhoda.
  • Vitamin C – vitamin C je jedním z vitaminů, které pomáhají v prevenci proti špatným cévám, jež se u lidí s nadváhou často objevují jako důsledek špatného životního stylu.
  • Vitaminy skupiny B – Béčka podporují dobrý stav vlasů, nehtů a hlavně kůže, která při větším ukládání tuků trpí.
  • Antioxidanty – melouny obsahují antioxidanty, jenž podporují proces odbourávání škodlivých látek z těla, a navíc chrání před rakovinou.
  • Voda a zase voda – podíl vody v melounu dosahuje až 90%, a díky tomu působí melouny močopudně, navíc při jakékoliv dietě je nutné tekutiny doplňovat, což dužina z melounu rozhodně podpoří.

Nevýhody melounu

  • Cukry – melouny podle druhu a zralosti obsahují až 12% cukrů, což může na první pohled hubnutí komplikovat. Přesto se tomu můžete částečně vyhnout, pokud nebudete konzumovat přezrálé melouny, a dále se snažte preferovat červený meloun, který má nejméně kalorií.
  • Melouny neobsahují vše – pokud se rozhodnete držet jednostrannou melounovou dietu, u které melouny tvoří hlavní nebo dokonce jedinou složku jídelníčku, neměli byste ji držet dlouho, neboť vám brzy začnou chybět některé důležité látky pro správnou funkci organismu.

Rychlá melounová dieta

Za pomoci melounů můžete během 6 dnů shodit až 6kg, stačí dodržovat jednoduchá pravidla:

  • drtivá většina vaší dietní stravy budou melouny
  • k obědu si můžete dát nesolenou rýži nebo menší porci těstovin
  • občas si můžete dát nízkotučný bílý jogurt nebo libovou šunku
  • preferujte červený vodní meloun, ale občas si dietu zpestřete i jinými druhy
  • dietu nedržte déle než 6 dnů

Zajímavé melounové recepty

Přestože třeba nebudete držet rychlou melounovou dietu, tak i v tomto případě lze melouny využít jako potravinu podporující hubnutí. Stačí, když meloun 1x až 2x denně zařadíte do jídelníčku. Přitom se nemusí jednat pouze o samotný nakrájený meloun, ale je možno ho zařadit do různých receptů.

Melounové rizoto na sladko

Ingredience: rýže, žlutý meloun, kokosový olej

Uvařte rýži, nechte ji vychladnout, smíchejte se žlutým melounem a zakápněte kokosovým olejem. Pokud si chcete dopřát něco navíc, dobrým oživením je ananas nebo rozinky.

Melounový salát s mozzarellou

Ingredience: meloun, mozzarella, hlávkový salát, lesní plody, černý pepř, citron, olivový olej

Vše nakrájejte a smíchejte, okořeňte černým pepřem, vymačkejte citron dle chuti a zakápněte olivovým olejem.

Melounové smoothie

Ingredience: červený meloun, pomeranč, banán, voda

Meloun, pomeranč i banán nakrájejte a vložte do mixéru, přidejte vodu dle chuti a důkladně rozmixujte.

Meloun shrnutí

Meloun a hubnutí tedy patří neodmyslitelně k sobě, navíc si na jeho výborné chuti smysly užijí. Přesto byste měli vědět, že pokud chcete kvalitně a trvale zhubnout, musíte změnit celkový životní styl, tedy jak jídelníček, tak zvýšit fyzickou aktivitu. Ve vašem rozhodnutí by vám mohli pomoci i odborníci na výživu, kteří vám můžou sestavit nejenom dietní plán pro hubnutí, třeba i za pomoci melounu, ale též zdravý jídelníček pro trvalé udržení dosažené tělesné váhy.