Len je tradiční plodina, která se pěstuje na polích. To je poměrně známá informace. Ovšem o léčebných účincích lněného semínka již taková povědomost není. Proto jsme se rozhodli, že vám je představíme. Dozvíte se i účinné látky nebo zda pomáhá při hubnutí.

Vybrané důležité látky v lněném semínku

  • omega 3 nenasycené mastné kyseliny
  • fytoestrogeny
  • slizy
  • vláknina
  • lignany
  • inulin
  • niacin
  • lecitin
  • enzymy
  • vitamíny B1, B2, B3, B5, B6
  • vitamín E
  • draslík
  • selen
  • mangan
  • vápník
  • železo
  • hořčík
  • zinek
  • měď
  • a další

Lněné semínko a některé jeho zdravotní účinky

  • Proti rakovině – lignany mají v těle mnoho ochranných funkcí. Za všechny můžeme jmenovat protirakovinové účinky. Málokdo také ví, že lignany se nejvíce vyskytují ve slupce lněného semínka. To znamená, že je důležité konzumovat přímo samotná semínka. Lněný olej jich totiž obsahuje o mnoho méně, neboť dojde k jejich vyloučení během zpracování, kterým je lisování a filtrování.
  • Na menopauzu – fytoestrogeny obsažené v lněném semínku ocení hlavní ženy, protože dokážou potlačovat projevy menopauzy.
  • Proti zácpě – jedním z důležitých faktorů proti příliš tuhé stolici jsou slizy. Slizy jsou skvělí pomocníci, neboť změkčují stolici a snižují riziko zácpy.
  • Na úpravu stolice – za touto vlastností stojí, vedle slizů, vláknina. Vlákninu není nutné moc představovat. Podporuje pravidelné vyprazdňování a navazuje na sebe mnoho škodlivých látek, které by se jinak usadily v organismu.
  • Prevence kardiovaskulárních chorob – mezi civilizační onemocnění s vysokou mírou úmrtnosti patří choroby srdce a cévního systému. Proto je velmi důležité pravidelné konzumovat omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Jejich obsah je známý zejména v rybách, ale vyskytují se i jinde. Například v lněném semínku.
  • Proti zánětům – zde znovu musíme zmínit omega 3 mastné kyseliny. Velmi dobře podporují například léčbu zánětů kůže.

Na co ještě lněné semínko pomáhá

  • revmatická artritida
  • vysoká hladina cholesterolu
  • proti plísním
  • proti virům
  • proti bakteriím
  • zlepšuje stav pokožky
  • podporuje dobrý stav vlasů a nehtů
  • pomáhá lepšímu využití a vstřebání důležitých látek z potravy
  • a mnoho dalšího

Lněné semínko a hubnutí

Neznalé zájemce o hubnutí většinou odradí od lněného semínka informace, že v sobě má vysoký podíl tuku. Jedná se o přibližně 30 – 42 % z celkového obsahu. Jenže lněná semínka se nejí na tuny, ale pouze v malém množství. Proto nehrozí, že by nějak negativně ovlivnily snižování nadváhy. Právě naopak. Dokážou příznivě působit na metabolické procesy v lidském organismu. Díky tomu umí podpořit spalování tuků, se kterým má mnoho lidí během hubnutí problém.

Vyzdvihnout musíme i jejich bohatý obsah mnoha důležitých látek, jak jsme uvedli výše v textu. Prostřednictvím lněného semínka je tedy možné kompenzovat jejich případný výpadek v jídelníčku. K tomu dochází při některých nevhodně sestavených redukčních dietách.

Oblíbený a zdravý recept – sušenky ze lněných semínek

Ingredience: lněná semínka, sůl, mletý kmín, oregano, kari koření, voda, papír na pečení

Příprava: Lněná semínka zalijte vodou. Vždy by měl být stejný podíl lněných semínek a vody. Nechte semínka nabobtnat až do okamžiku, kdy se na nich částečně vytvoří lepivý gel. Nyní vše okořeňte podle vlastní chuti a promíchejte. Na plech si položte pečící papír. Ze vzniklé směsi na něm udělejte co nejtenčí placičky. Vše můžete nechat usušit na topení, na Slunci nebo v sušičce na potraviny. Dejte pozor na to, aby teplota během sušení nepřesáhla 42 stupňů Celsia. Jinak se ve lněných sušenkách sníží počet důležitých látek, zejména některých enzymů.

Lněná semínka shrnutí

Léčebné účinky lněných semínek jsou velmi široké, navíc obsahují mnoho cenných látek pro lidské tělo. Hodí se i pro všechny zájemce o hubnutí, které dokážou podpořit. Snažte se je konzumovat vcelku, neboť lisovaný lněný olej má snížený počet lignanů, které jsou obsažené ve slupkách. Kvalitní lněná semínka můžete zakoupit například zde.

Objednat lněné semínko