Mezi tradiční jídla české kuchyně patří koprová omáčka bez masa. Zejména v dřívějších dobách bylo totiž maso přepych. V současnosti se mu zase mnoho lidí cíleně vyhýbá, ze zdravotních důvodů nebo morálního přesvědčení. Jaké jsou tedy u koprovky možnosti přípravy?

Kopr a zdraví

Kopr se v oblasti lidského zdraví nejvíce uplatní na poli žaludečních a střevních potíží. Pomáhá předcházet zejména nadýmání, pocitu plnosti a zlepšuje činnost střevního traktu. V lidovém léčitelství se používá i na zklidnění srdeční činnosti. Kopr je také zajímavou bylinkou pro kojící ženy, neboť podporuje tvorbu mateřského mléka.

Koprová omáčka a hubnutí

Většina receptů na koprovou omáčku nepatří mezi varianty, které by se mohly s klidným srdcem zařadit do dietních jídelníčků. Důvodem je časté používání šlehaček, tučných variant mléka a cukru. Podle použitých ingrediencí se kalorické hodnoty většinou pohybují mezi 120 – 400kcal na 100g omáčky. Proto pokud se zbavujete nadváhy, dopřejte si koprovku pouze občas a v její nejdietnější verzi.

Recepty na koprovou omáčku bez masa

Varianta č. 1 – velmi chutná, ale pracnější a kaloričtější

Ingredience: 2 svazky kopru, 1 smetana ke šlehání, 0,5l plnotučného mléka, 0,5l vývaru (nejlepší je hovězí, vegetariáni můžou vyzkoušet zeleninový), 5 polévkových lžic hladké mouky, máslo, olej, třtinový cukr, mletý bílý pepř, ocet a sůl

Příprava: kopr zbavte hrubých stonků, koprové snítky operte, osušte a následně je rozmixujte v mixéru. Rozpusťte trochu másla a oleje. Do máslovo-olejové směsi vmíchejte hladkou mouku a 2/3 rozmixovaného kopru. Nyní do směsi vlijte horký vývar. Důležité je všechno důkladně a rychle promíchávat. Vše vařte a míchejte tak dlouho, dokud nebude směs čistá, tedy bez jakýchkoliv hrudek. Nyní máte základ pro koprovku. Sundejte z plotny a nechte několik minut stát, aby se snížila teplota.

Následně postupně vmíchejte mléko a smetanu. Ty by měly mít pokojovou teplotu, takže nikoliv rovnou z lednice. Dále přidejte zbývající 1/3 kopru, vše promíchejte a uveďte k varu. Podle chuti osolte, opepřete, přidejte trochu třtinového cukru a octa.

Varianta č. 2- koprovka rychle a snadno

Ingredience: čerstvý, sušený nebo sterilizovaný kopr, hladká mouka, smetana, máslo, vývar, ocet, cukr, sůl

Příprava: z hladké mouky a másla si připravte jíšku. Nyní ji zalijte vývarem. Pokud nemáte vývar, stačí voda. Osolte a vařte přibližně 20 minut. Následně pomalu vmíchejte kopr a nechte vše přejít varem.

Nyní si dejte do hrnečku smetanu, jenž by měla mít pokojovou teplotu. Přidejte do ní trošku hladké mouky a dobře rozmíchejte. Potom do hrnku dejte 2 čajové lžičky octa, zamíchejte a pomalu vmíchejte do omáčky. Znovu chvíli vařte. Koprovou omáčku ochutnejte a dosolte, dokyselte octem nebo doslaďte cukrem.

Varianta č.3 – snadno, rychle a bez jíšky

Ingedience: kopr, polotučné mléko 1l, šlehačka 250ml, hladká mouka, sůl, cukr, ocet

Příprava: Mléko o pokojové teplotě osolte, oslaďte a uveďte k varu. Nyní rozmíchejte trochu hladké mouky ve šlehačce a nalijte to do vroucího mléka. Vařte přibližně 6 minut. Když bude směs hustá, přidejte do ní nasekaný kopr. Ten může být čerstvý, sterilizované nebo sušený. Znovu chvíli povařte a dochuťte solí, octem a cukrem.

Varianta č.4 – koprovka dietně

Ingredience: 1l mléka, 2 brambory, kopr, sůl, ocet (cukr)

Příprava: oloupejte brambory, ale nechte je vcelku. Vložte do hrnce a zalijte mlékem. Uveďte k varu a jakmile budou brambory měkké, vše rozmixujte tyčovým mixérem. Přidejte nasekaný kopr a rozmíchejte. Kopr může být čerstvý, sušený, zmražený nebo sterilizovaný. Dochuťte solí a octem. S octem spíše šetřete. Pokud budete mít dojem, že to bez cukru nepůjde, přidejte i trošku cukru.

Tipy ke koprové omáčce bez masa

  • Nejoblíbenější přílohou koprové omáčky bez masa je houskový knedlík.
  • Jestliže držíte dietu, můžete jako přílohu zvolit vařené brambory. Podle chuti je můžete na talíři rozmačkat.
  • Místo masa se obvykle podává vařené oloupané vejce.

Koprová omáčka bez masa shrnutí

Jak vidíte, u koprové omáčky se bez masa klidně obejdete. Existuje hned několik způsobů, kterými tento oblíbený pokrm připravit. Ovšem jestliže držíte dietu, snažte se omáčku vařit podle varianty č. 4, kde je nejméně kalorií.