Mnoho zájemců o hubnutí si myslí, že Ketonová dieta je skvělým prostředkem na hubnutí. S námi se dozvíte, zda tomu tak opravdu je, na jakém principu dieta vlastně funguje, jaké jsou její výhody a nevýhody. Čtěte dále!

Jak funguje ketonová dieta

Ketonová dieta se snaží využít stavu ketózy, což je stav organismu, do kterého se tělo dostane během 4 dnů dodržování speciálních dietních opatření. Ketóza funguje jednoduchým způsobem, při kterém tělu chybí energie z cukrů, takže mu nezbývá nic jiného, než ji začít čerpat z tukových zásob.

Abyste ketózy dosáhli, je nutné co nejvíce odbourat potraviny s obsahem sacharidů, přičemž denní dávka sacharidů, které je možné zkonzumovat, je limitována hranicí 50g. Jestliže tento princip dodržíte, měl by se stav ketózy dostavit nejpozději do 4 dnů od zahájení ketózové diety, což lze snadno poznat tím, že v dechu začne být cítit aceton. Po dosažení ketózy je nutné hlídat jídelníček, abyste nadále pokračovali v jídle bez sacharidů, v opačném případě by se tělo z ketózy „osvobodilo“ a dieta by přestala fungovat. To, že se stále nacházíte ve stavu ketózy, můžete zkontrolovat i za pomoci diagnostických proužků, jenž jsou běžně prodávány v lékárnách.

Jaké potraviny jsou u ketonové diety zakázané a které můžete konzumovat

Nejprve si představíme skupinu potravin, které jsou zakázané, jelikož v sobě obsahují hodně sacharidů, konkrétně:

  • luštěniny a obiloviny
  • pečivo a další výrobky z mouky
  • ovoce, sladká zelenina (hrášek, mrkev) a také brambory
  • sladkosti a pochutiny
  • alkoholické nápoje
  • káva

Pokud eliminujete potraviny s obsahem sacharidů, zbudou vám jídla, které můžete zařadit do jídelníčku v rámci Ketonové diety. Z toho také vyplývá, že není problém s produkty, jenž obsahují tuky nebo bílkoviny, vhodné jsou zejména mléčné výrobky, maso, ryby a vejce. Denní jídelníček je potřeba rozdělit až na 6 menších porcích po 2 – 3 hodinách v průběhu dne, dále je velmi důležité vypít 3l nejlépe neperlivé a neslazené čisté vody každý den.

Hlavní výhody ketonové diety

  • Pravidelné a menší porce jídla – vzhledem k tomu, že je doporučováno rozdělit jídlo do vícero denních menších dávek, je tím splněn základní předpoklad k hubnutí, navíc tento postup obsahují všechny zdravé diety a je součástí doporučení výživových specialistů.
  • Kvalitní pitný režim – každodenní pití 3l tekutin je prospěšné nejenom pro samotné hubnutí, ale také pro očistu organismu od různých škodlivých látek a zdraví celkově.
  • Dieta funguje – stav ketózy, pokud ho dosáhnete a udržíte, je pro snižování nadváhy téměř zaručeným prostředkem.

Hlavní nevýhody ketonové diety

  • Zácpa – relativně jednostranné zaměření jídelníčku může přivodit zácpu, která je pro lidský organismus nevhodná.
  • Cholesterol – zákaz ovoce a omezení zeleniny zvyšuje riziko nárůstu hladiny cholesterolu, čemuž přispěje i zvýšená konzumace masa. Vysoká hladina cholesterolu je jednou z hlavních příčin cévních a srdečních onemocnění.
  • Jojo efekt – protože Ketonová dieta nesplňuje požadavky na vyvážený a zdravý jídelníček, který by se mohl dodržovat po celý život, hrozí po jejím skončení rychlý návrat ztracených kilogramů a jak to tak bývá, může se objevit i nějaké to kilo navíc.
  • Nedostatek důležitých látek – pokud budete dietu držet dlouho, může se stát, že vašemu organismu začnou chybět některé vitaminy, minerály či jiné důležité látky. Proto pokud máte nějaké zdravotní problémy, konzultujte zahájení diety s vaším ošetřujícím lékařem, ale i v případě, že jste zcela zdraví, byste to neměli s délkou stavu ketózy přehánět.

Ketonová dieta závěr

Ketonová dieta se může stát velmi dobrým prostředkem ke snížení nadměrné tělesné váhy.