Ketodieta je způsob stravování, kdy se tělo dostane do stavu zvaného ketóza prostřednictvím změny jídelníčku. Tento stav pak umožňuje spalování tuků jako primárního zdroje energie místo tradičního spalování sacharidů. Co všechno ketodieta zahrnuje, se dočtete v tomto článku.

Co je ketodieta?

Ketodieta není zamýšlena jako dočasná dieta na hubnutí, i když i v tomto ohledu funguje skvěle. Ketodieta je spíše životní styl, u kterého drasticky snížíte množství přijatých sacharidů. To nejenže umožňuje spalovat tuk jako energii, ale získáte také povědomí o tom, jak jsou sacharidy všudypřítomné v naší běžné stravě. Ketodieta byla objevena na počátku 20. století a je výkonným řešením pro pacienty trpící epilepsií.

Proč ketogenní dieta?

Slovo ketogenní se skládá ze dvou slov: keto, což je zkratka pro ketony, a genní, což znamená vytvoření něčeho. Takže slovo ketodieta znamená vytvoření ketonů. Tyto ketony se vytvoří v případě, že tělo nepřijímá dostatek sacharidů pro vznik energie. Vzniká pak stav ketózy, kde se tuk stává hlavním zdrojem energie. Denní příjem čistých sacharidů je v rámci této diety 25-50 g (čisté sacharidy je celkové množství sacharidů, od kterého odečteme celkové množství přijaté vlákniny).

Výhody ketodiety

Sliby ketogenní diety jsou docela působivé:

  • Užitečné pro metabolický syndrom (obezita) a prevence diabetu.
  • Zvětšení pocitu sytosti z jídla a otupení chuti k jídlu.
  • Větší míra odbourávání tuků ve stavu ketózy.
  • Snížení nebo úplné odstranění diabetes 2. typu.
  • Snížení nebo odstranění hypertenze (vysokého krevního tlaku).
  • Zvětšení molekul LDL (špatného) cholesterolu (menší udělá větší škody).
  • Prevence různých druhů rakoviny a snížení nádorových porostů.
  • Možnosti pro léčbu Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby.
  • Zlepšení paměti pro starší lidi.
  • Zlepšení kardiovaskulárního zdraví.
  • Lepší sportovní výkon.

Zakázané potraviny

Následující potraviny jsou bohaté na sacharidy, a proto se jim v rámci ketodiety budete muset vyhnout:

Všechny obiloviny

Zakázány jsou všechny obiloviny, nezáleží na tom, jestli jsou celozrnné nebo rafinované. Patří sem:

  • pšenice,
  • žito,
  • oves,
  • kukuřice,
  • ječmen,
  • pohanka,
  • quinoa,
  • výrobky z výše uvedených (chléb, těstoviny, pizza, cereálie).

Veškerá škrobová zelenina

Mezi tuto zeleninu patří:

  • brambory,
  • batáty,
  • mrkev,
  • řepa,
  • hrášek,
  • fazole,
  • výrobky z výše uvedených (bramborové chipsy, mrkvové chipsy, saláty z této zeleniny aj.)

Ovoce

Všechno ovoce obsahuje vysoký obsah sacharidů. Jedinou výjimkou jsou lesní plody (borůvky, ostružiny, maliny) v maximálním množství 120 g denně.

Mléčné výrobky

Zakázány jsou jejich nízkotučné nebo odtučněné varianty, které mají přidaný cukr, aby lépe chutnaly.

Alkohol

Také alkohol je z velké části tvořen cukrem, např. pivo, sladké alkoholické destiláty. Přijatelné jsou vodka, rum, gin, tequila, whisky, brandy, koňak, červené a bílé víno.

Tuky jako hlavní zdroj příjmu

Když jsme se seznámili se všemi potravinami, které obsahují sacharidy, je nyní na čase podívat se na to, co patří mezi povolené potraviny. Jak už bylo v úvodu řečeno, je potřeba snížit množství sacharidů a zvýšit množství tuků. Takže hlavním příjmem z potravin bude tuk (až 75 %), dále pak bílkoviny (20 %). Ketodieta tedy není dieta o vysokém obsahu bílkovin.

Povolené potraviny

Do vašeho jídelníčku tedy v rámci ketodiety zahrnete:

Zelenina neobsahující škrob

Je to většinou zelenina, která má tmavě zelenou barvu – špenát, brokolice, růžičková kapusta, chřest, pórek, kapusta, bok choi, mangold, zelené fazolky, saláty atd. Přijatelný je také květák, rajčata, cibule, papriky, okurky, lilky a další.

Oříšky

Většina oříšků má vysokou hodnotu čistých sacharidů. Výjimkou a mezi povolené potraviny patří mandle a macadamia ořechy.

Živočišné produkty

Povoleny jsou vejce, sardinky, losos, ústřice, ryba, kuřecí a krůtí maso, hovězí, klobásy, slanina, vepřové maso, mečoun, paštiky.

Mléčné výrobky

Všechny, kromě nízkotučných a netučných variant, jsou povolené. Dejte si pozor na etikety, aby váš produkt neobsahoval skryté sacharidy. Jíst můžete všechny sýry, smetanu, zakysanou smetanu, kefír, bílý jogurt ad.

Ovoce

Z ovoce jsou povolená avokáda a lesní plody.

Zdravé tuky a oleje

Z olejů je nejlepší olivový a kokosový olej. Máslo a sádlo je také přijatelné. Vyhněte se ale kukuřičným olejům a olejům ze semínek (řepkový nebo slunečnicový). Majonézu vybírejte podle toho, zda obsahuje řepkový olej – ten je nepřijatelný, vybírejte majonézu z olivového oleje.

Ketonová dieta – závěrem

Ketodieta je zdravý druh stravování, který je spíše než dietou novým životním stylem. S pomocí této diety se vám podaří shodit nadbytečná kila. Mezi nevýhody ketodiety patří těžké začátky. Budete muset neustále přepočítávat, kolik čistých sacharidů jste již snědli. Ale vše je jen o zvyku a s postupem času už nebudete počítat. Navíc i na toto už dnes existují mobilní aplikace, takže se není čeho bát.