Ketonová dieta patří v poslední době mezi nejvíce oblíbené cesty ke zhubnutí. V jednom z minulých článků jsme se věnovali tématu Ketodiet názor odborníka, málokdo má ovšem představu o tom, jak vypadá ketodiet jídelníček a co je při něm nutné dodržovat. Právě na tyto informace se zaměřuje náš článek.

Jaké látky obsahuje ketonová dieta a na co si dát pozor

Správně sestavená ketodieta obsahuje důležité látky pro lidský organismus. Proto by si měl každý důsledně vybírat svého poskytovatele ketostravy. Příkladem může být dieta Ketofit.cz, která má následující složení a patří na našem trhu ke špičce:

  • bílkoviny 53,7 %
  • sacharidy 2,1 %
  • tuky 0,7 %
  • vitaminy 43,5 %

Největším problémem ketodiet často bývá vysoký obsah sacharidů. Ten podle některých internetových zdrojů dokonce dosahuje až 1 složení ketostravy, což není dobře. Na eliminaci sacharidů je totiž hubnutí za pomoci ketonové diety postaveno.

Dalším nedostatkem bývá snížený obsah důležitých vitaminů. To může přivodit potíže se stavem kůže, nehtů a další zdravotní komplikace.

Jak probíhá ketodieta

Doba ketonové diety závisí na tom, kolik kilogramů chcete zhubnout. Standardně lze zvolit rozmezí 1 – 4 týdnů. Platí jednoduchá rovnice, že čím intenzivnější hubnutí, tím větší počet ketotýdnů. Během nich každý zájemce o hubnutí konzumuje pouze ketostravu, obvykle se jedná o 5 jídel denně. Současně je nutné omezit konzumaci alkoholu.

Po skončení intenzivní ketodiety přichází období, které se u Ketofit.cz nazývá „lehká péče“. Jedná se o určitý počet dní, kdy se postupně ketostrava ukončuje. Počet 5 jídel denně je sice zachován, ale ketostrava z nich činí pouze 2 – 3 jídla. Zbylé 2 nebo 3 pokrmy jsou dietní, přičemž za všechny můžeme jmenovat dušenou kapustu, salát z polníčku nebo zelnou polévku.

Hlavním cílem lehké péče je eliminace rizika jojo efektu, který by díky tomu neměl nastat. Platí princip, že čím déle jste drželi ketodietu, tím déle je nutné dodržovat režim lehké péče. Tedy například po 1 týdenní ketonové dietě jde o 20 dní lehké péče, po 3 týdenní to je již 37 dní.

Jakou skladbu jídelníčku nabízí ketostrava

Znovu jsme si jako vzorový příklad vybrali dietu na 2 týdny od Ketofit.cz. Ta se skládá z:

  • proteinový koktejl pro rychlé hubnutí na 42 porcí
  • rajská polévka, celkem 8 porcí
  • čabajková proteinová omeleta, 10 porcí
  • česneková polévka, 10 porcí

Celkem se tedy jedná o 70 porcí, na každý den 5 jídel. Jednotlivé pokrmy by měly mít rozestupy 3 hodiny. Ketonový jídelníček můžete z těchto jídel střídat podle aktuálních chutí, neboť to na hubnutí nemá žádný vliv.

Po skončení 2 týdnů na ketodietě je nutné přejít na lehkou péči o délce 30 dní. Jak jsme již zmínili, zde je vhodné jíst denně 2 – 3 ketojídla a zbytek normální jídla.

Vzorový jídelníček na 1 den pro lehkou péči

Snídaně: tvarůžková pomazánka a chlebíčkové krekry (nejvýše 5 porcí)

Svačina: rajská ketopolévka

Oběd: proteinový koktejl

Svačina: restovaná zelenina

Večeře: žampionová proteinová omeleta

Jak si udržet hubenější postavu po ketodietě

Existuje několik doporučení, kterými by se měl každý, kdo končí s ketonovou dietou, řídit:

  • jídla se sacharidy konzumujte spíše ráno a dopoledne
  • vyhýbejte se alkoholu, neboť je hodně kalorický
  • stále dodržujte počet 5 jídel denně, samozřejmě v adekvátních hodnotách
  • i nadále je zásadní pitný režim, přibližně vypijte 2,5 litru (nejlépe neperlivé vody) denně
  • dlouhodobě omezujte přílohy k jídlu na polovinu běžných porcí
  • na každé jídlo se soustřeďte, protože když myslíte na něco jiného, sníte více a budete mít dříve hlad
  • nikdy nejezte větší porce, než jste si objednali nebo předem určili

Závěr ketodiet jídelníček

Je evidentní, že dodržování ketodiet jídelníčku není nic, co byste nemohli zvládnout. Musíte být ovšem odhodlaní nejenom ke snížení nadbytečných kilogramů, ale také k jejich udržení. Pokud jste do této fáze dospěli, nic vám nebrání v tom, abyste začali hubnout.