Kapusta má v tuzemsku dlouhou historii, ale nejedná se o původní českou zeleninu. Její původ ovšem není úplně jasný. Nejčastěji se uvádí buď Asie nebo Egypt, odkud měla být do Evropy dovezena. Naši přeci si ji velmi rychle oblíbili, protože je možné ji snadno pěstovat i připravovat v kuchyni. Mezi nejvíce oblíbené patří kapustové karbanátky bez masa, jejichž recept přinášíme. Ovšem měli byste také vědět, že kapusta má mnoho důležitých látek a posiluje lidské zdraví, jak si přečtete dále v textu.

Kapusta a její důležité látky

  • vitamín A
  • vitamíny skupiny B (zejména vitamíny B6 a B9)
  • vitamín C
  • vitamín E
  • vitamín K
  • hořčík
  • draslík
  • selen
  • fosfor
  • křemík
  • mangan
  • vápník
  • antioxidanty
  • vláknina
  • a jiné

Určitě vás bude zajímat, že kapusta je velmi důležitý zdroj vápníku. To by měli vědět zejména vegani, ale i ostatní lidé často trpí nedostatkem tohoto prvku. Gram kapusty má víc vápníku, než gram kravského mléka. Nemluvě o tom, že na mléčné kravské produkty má mnoho lidí alergii.

Také jestliže je ve vašem hledáčku vitamín C, který chcete doplnit, kapusta může být řešením. Ale pouze v syrovém stavu, resp. bez tepelné úpravy přesahující 42 stupňů Celsia. V takovém případě stačí jenom 100g kapusty, aby tělo získalo téměř dvakrát tolik vitamínu C, než je jeho denní doporučená dávka!

Kde kapusta pomáhá

  • ochrana proti nádorovým onemocněním
  • prevence před kardiovaskulárními problémy
  • snižuje riziko vzniku osteoporózy
  • chrání před stařeckou demencí
  • podporuje imunitu
  • má příznivý vliv na reprodukční funkci
  • je důležitá pro oči
  • skvělá prevence a ochrana proti žaludečním vředům
  • má protizánětlivé účinky
  • vyrovnává pH v organismu
  • působí příznivě na nervový systém
  • a mnoho dalšího

Kapusta a její vliv na hubnutí

Kapusta se může pochlubit dvěma zásadními vlivy na redukci tělesné váhy. Tím prvním je schopnost kapusty vyrovnávat chuť na sladké, kterým trpí mnoho zájemců o hubnutí. Přitom každý ví, že chuť na sladké není snadné překonat. Pokud pravidelně zařadíte kapustu do vašeho jídelníčku, budete se s tímto problémem vyrovnávat o dost lépe.

Druhým příznivým vlivem na snižování nadváhy jsou detoxikační schopnosti kapusty. Její pravidelná konzumace zahájí v lidském organismu očišťovací procesy. Díky nim se tělo zbaví škodlivých látek a dostane příležitost k úpravě metabolických procesů. Přitom právě bez dobrého metabolismu je velký problém trvale a bez jojo efektu zhubnout. S kapustou by se vám to mělo podařit.

Kapusta jako strava

Kapustu je nejlepší konzumovat syrovou nebo krátce spařenou, aby nepřišla o cenné látky, např. Vitamín C. Proto se hodí do salátů nebo různých příloh. Pokud se rozhodnete pro tepelnou přípravu, je velmi vhodná do polévky. Velmi oblíbené jsou i kapustové karbanátky bez masa, jejichž recept vám přinášíme.

Recept na kapustové karbanátky bez masa

Ingredience: 1 hlávka kapusty, 1 balíček sóji, 2 vejce, 2 cibule, 3 stroužky česneku, strouhanka, sůl, pepř, majoránka, olej, voda

Příprava: Opláchněte celou kapustu a nechte ji uvařit do měkka v osolené vodě. Následně vodu zceďte a kapustu nechte okapat. Nahrubo ji nakrájejte a smíchejte se sójou. Sóju je potřeba připravit podle návodu, který je uvedený na obalu. Oloupejte česnek a cibuli, nahrubo je nakrájejte. Následně umelte vše dohromady (kapustu, sóju, cibuli a česnek). Do umleté hmoty přidejte vejce a koření. Nyní postupně přisypávejte strouhanku, aby se vytvořila vhodná hmota. Z té udělejte placičky, jenž usmažíte na kvalitním oleji.

Jestliže držíte dietu, buďte opatrní s množstvím strouhanky, která zvyšuje obsah kalorií. To samé platí o množství oleje, na kterém budete kapustové karbanátky smažit.

Karbanátky můžete konzumovat s bramborem, bramborovou kaší nebo prostě jenom tak.

Kapustové karbanátky bez masa shrnutí

Doufáme, že v rámci kapusty v kuchyni nezůstanete jenom u kapustových karbanátků bez masa, jakkoliv jsou vynikající. Zařazovujte kapustu do jídelníčku často a využívejte její skvělé dietní vlastnosti!