Většina maminek přibere během těhotenství 5 kg a více, přičemž ani po porodu se tělesná váha vždy nevrátí na původní hodnotu. Proto otázka jak zhubnout po porodu trápí mnoho žen, a my se vám pokusíme poradit, jak se nadbytečných kilogramů zbavit.

Hlavní princip

Při rozhodování o správném načasování hubnutí je potřeba vycházet z faktu, že první měsíce po porodu většina maminek kojí, a tedy není možné držet nějaké přísnější diety, kvůli kterým by v mateřském mléku mohly chybět důležité živiny pro miminko. Dále byste neměly zapomínat ani na to, že celé těhotenství trvalo 9 měsíců, během kterých jste kilogramy v důsledku nutných změn v organismu nabraly – z toho důvodu by mělo i hubnutí probíhat postupně, aby se vaše tělo dostalo přirozeným způsobem do původního stavu. To samé platí u fyzické zátěže podporující hubnutí, která by se měla zvyšovat pomalu, bez přetěžování organismu, a je také potřeba dopřát tělu dostatečný čas na regeneraci.

Zásady, jak zhubnout po porodu

  • Začněte hubnout až po šestinedělí – již jsme uvedli, že organismus potřebuje nějaký čas, aby se srovnal se změnami, které v něm proběhly. Nejdříve je proto vhodné začít hubnout až po šestinedělí, a ještě lépe až od 3. měsíce po porodu.
  • Kojení jako základ – možná vás to překvapí, ale nejlepší cestou ke zhubnutí je kojení, neboť některé zdroje uvádějí, že jenom kvůli kojení můžete snížit tělesnou váhu až o 1kg měsíčně!
  • Po kojení se nepřejídejte – po každém kojení můžete mít zvýšenou chuť k jídlu a pocit hladu. Zkuste odolat pokušení se nacpat něčím nezdravým, raději se napijte neslazené vody nebo zakousněte kousek nenadýmavé zeleniny či ovoce.
  • Zdravá strava je základ – vyhýbejte se tučným, smaženým, sladkým a soleným jídlům, ale současně se snažte jíst tak, abyste měly všechny důležité živiny! Tento princip ocení jak vaše postava, tak miminko, které přijímá potravu skrze vaše mateřské mléko.
  • Pitný režim – snažte se vypít nejméně 2,5l neslazených tekutin denně, což pomůže hubnutí a zažene pocit žízně, který je během kojení často větší, než obvykle.
  • Odpočívejte – péče o novorozence a malé děti je náročná, zejména pokud vás nenechá miminko kvalitně vyspat. Pokuste se spánek vynahradit během dne, protože pokud budete unavená, tělo bude mít pocit, že mu chybí energie a spalování tuků odloží na jindy.
  • Jednoduchá cvičení – pokud začnete od 3. měsíce cvičit, vyzkoušejte nejprve jednoduché cviky, které vás příliš nezatíží. Úplně nejpřirozenější začátek je ve formě procházek, jenž můžete při dobrém počasí absolvovat i s miminkem v kočárku. Nesnažte se hned zaměřovat na hubnutí, ale primárně se pokuste zpevnit ochablé partie, jako například břicho nebo záda. Pokud bude vše v pořádku a nebudete mít žádné problémy, je možné fyzickou aktivitu postupně rozšiřovat a zvyšovat její intenzitu.
  • Hubněte pomalu, ale jistě – u každého člověka, a tedy i u maminek po porodu platí pravidlo, že nejlepší hubnutí bez rizika jojo efektu je 0,5 – 1 kg týdně. Nesnažte se tedy hubnout více, mnohem důležitější je správný životní styl, a vše ostatní přijde postupně samo.

Proč se zbavit nadbytečných kil po porodu

Přestože jsme uvedli, že byste měly hubnout postupně a s rozumem, tak to neznamená, že byste měly nadbytečné kilogramy ignorovat. Nadváha zvyšuje riziko vzniku různých onemocnění, přičemž mezi nejčastější patří:

  • cukrovka
  • srdeční onemocnění
  • cévní choroby
  • vysoký krevní tlak
  • dna
  • rakovina
  • vysoký cholesterol
  • kloubní potíže
  • bolesti zad
  • problémy s dalším početím
  • a jiné

Doufáme, že jsme vám dostatečně poradili, jak zhubnout po porodu. Jestliže si i navzdory našim radám nejste jisté, jaký jídelníček a postup zvolit, zkuste se obrátit na profesionálního dietologa, který vám poradí nejenom s ohledem na váš aktuální stav, ale i vaše miminko a kojení, navíc od něj můžete odejít s jídelníčkem ušitým přímo na míru.