Z onemocnění zvané cukrovka (diabetes mellitus) se v posledních letech stala doslova epidemie. Navíc mnoho lidí, kterým ještě nebyla diagnostikována, má zvýšené hodnoty glykemie. Od toho je již jenom malý kousek k tomu, aby nemoc propukla. Z toho důvodu je dobré vědět, jak snížit cukr v krvi.

Bez pohybu to nepůjde

Pravidelný pohyb je nezbytnou součástí prevence proti vzniku cukrovky. Fyzická aktivita totiž pomáhá udržet hladinu krve ve správných hodnotách. Důležitá je pravidelnost a dostatečná délka cvičení. Nemusí se jednat o žádné extrémní „kousky“. Některé zdroje totiž uvádějí, že například každodenní procházky v duchu svižnější chůze, o celkové délce alespoň 1 hodiny, snižují riziko diabetes mellitus až o 50%.

Jestliže se vám zdá nemožné najít ve svém harmonogramu tolik času, zkuste se nad tím opravdu poctivě zamyslet. Přece stačí zaparkovat auto o kus dál od vašeho pracoviště, nepoužívat výtahy nebo lze chodit pěšky na nákupy.

Cvičení a pohyb jsou samozřejmě důležité i pro případnou úpravu nadváhy. Ta je rizikovým faktorem vzniku vysoké hladiny cukru v krvi.

Zapomeňte na rychlé cukry, škrob a hodně soli

Jednoznačně nevhodnými potravinami jsou všechny jídla, které obsahují hodně cukru a škrobu. Tedy jde primárně o různé druhy sladkostí a pečiva z bílé mouky. Ty totiž podporují velmi rychlý náběh vyšších hodnot glykemie a její následný rapidní pokles.

Jestliže si nemůžete odpustit jídla se sladkou chutí, nahraďte různé čokolády a bonbóny ovocem, v rozumném rozsahu. Místo bílého pečiva konzumujte celozrnné pekařské výrobky. Při vaření také méně solte a vyhýbejte se hodně soleným potravinám.

V souvislosti se škrobem nezapomeňte, že některé druhy zeleniny ho mají méně, než ostatní. Vhodnými kandidáty do jídelníčku jsou například brokolice nebo špenát. Jiné druhy zeleniny sice škrob obsahují, ale zase mají vlákninu, která brání jeho absorbci (luštěniny).

Pozor na nápoje

Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje, že i v nápojích můžou být skryté cukry. Většina limonád, minerálek a dalších nápojů s příchutí je v sobě má. To samé platí u džusů, energetických drinků, nealkoholického piva a alkoholu.

Jestliže potřebujete snížit hladinu cukru, výše uvedené tekutiny nepijte. Nahraďte je čistou vodou, bylinnými neslazenými čaji. Je možné pít i zelený, bílý nebo černý čaj, pokud nebude slazený.

Vitamíny pomůžou

V rámci snahy o snížení hladiny cukru v krvi hrají důležitou roli některé vitamíny. Konkrétně jde o vitamíny A, C a E. Není nutné platit peníze za chemicky připravené doplňky stravy. Stačí, když si upravíte jídelníček tak, aby v něm byly potraviny s dostatkem zmíněných vitamínů.

3 speciální tipy

Některé potraviny dokážou se zvýšenou hladinou cukru v krvi pomoci více, než ostatní. Několik z nich jsme pro vás vybrali.

Borůvky

Borůvky v sobě obsahují látky, jenž dokážou snižovat hladinu cukru v krvi. To věděli již staří léčitelé, kteří je doporučovali. Použít lze borůvkový čaj nebo samotné plody. V borůvkách je mnoho antioxidantů, karotenu nebo vitamínu C.

Fazole

Fazole patří mezi velmi vhodné potraviny, které umí snížit hladinu cukru v krvi. Měly by tedy být pravidelnou součástí jídelníčku každého člověka. Navíc obsahují mnoho důležitých látek. Např. vitamín B, železo, bílkoviny, nukleové kyseliny apod.

Skořice

Toto koření není v moderní době využíváno tak často, jak by si zasloužilo. Pravidelná konzumace skořice totiž dokáže urychlit proces zpracování cukrů v lidském těle. Dále umí podpořit snížení hladiny vysokého cholesterolu a vysokého krevního tlaku.

Jak snížit cukr v krvi závěr

Možností, jak snížit cukr v krvi, je poměrně hodně. Prvním krokem k úspěchu je mít informace, které jsme vám v našem článku poskytli. Zbytek je už jenom na vás. Jestliže budete mít dostatek vůle, měli byste uspět. Budeme vám držet palce!