Jestliže vás trápí otázka, jak snížit cholesterol, jste na správném místě. Mimo základních informací o této látce a jejích rizicích vám vysvětlíme, jaké opatření vám pomůžou jeho hodnoty dostat do správných mezí.

Co hrozí při vysoké hladině cholesterolu

Některé studie v uplynulých letech ukázaly, že zvýšenou hladinou cholesterolu trpí přibližně 2/3 populace České republiky. To je poměrně alarmující číslo, které ovšem koresponduje s tím, jaké druhy nemocí místní občany postihují.

Vysoký cholesterol totiž zvyšuje riziko srdečně – cévních onemocnění. Nejčastěji se jedná o vznik těchto chorob:

  • kornatění cév
  • infarkt myokardu
  • cévní mozková mrtvice

Není cholesterol jako cholesterol

Postižení vysokým cholesterolem by měli vědět, že existují 2 druhy. HDL cholesterol je hodný, neboť pomáhá odstraňovat zlý cholesterol, který se jmenuje LDL. Právě ten stojí za všemi výše zmíněnými zdravotními problémy. Na LDL cholesterol tedy cílí všechny dietní opatření, jenž se řídí cholesterolovou dietou.

Velkou část cholesterolu si dokáže lidský organismus vytvořit sám, ale část ho přijímá prostřednictvím potravy. Cholesterol se také podílí na tvorbě některých hormonů, vitamínu D nebo buněčných membrán. Proto není možné se od cholesterolu úplně odstřihnout.

Cholesterolová dieta – základní opatření

Největším rizikem pro lidský organismus z pohledu LDL cholesterolu jsou živočišné produkty. Zejména ty, které mají vysoký obsah tuků. Zmínit musíme tučné maso a tučné mléčné produkty. Právě tento druh potravin se vyznačuje vysokým obsahem nasycených a často transmastných kyselin. Tyto kyseliny jsou jedním z největších pomocníků růstu hodnot škodlivého cholesterolu.

Z výše uvedeného vyplývá, že jídelníček lidí s vysokými hodnotami cholesterolu by se měl zaměřit zejména na stravu rostlinného původu (hlavně zeleninu a luštěniny). Ty neobsahují tolik rizikových látek.

Dále je důležité konzumovat potraviny s obsahem omega 3 a omega 6 nenasycených mastných kyselin. Mezi jejich pozitivní vliv patří pomoc při snižování zlého LDL cholesterolu. Proto je doporučováno zařadit do jídelníčku několikrát týdně netučné ryby (makrela, tuňák).

V rámci cholesterolové diety není potřeba si odpustit mléčné produkty, ale mělo by se jednat o nízkotučné výrobky. U pečiva je vhodné preferovat celozrnné pekařské výrobky. Nevhodné jsou sladké a slané potraviny, jakož i alkohol.

Vhodné je také ovoce, spíše méně sladké. Například pravidelná konzumace 3 jablek každý den dokáže snížit hladinu LDL cholesterolu až o 10%.

Přehled některých nevhodných potravin u cholesterolové diety

  • tučné maso
  • živočišné tuky
  • vnitřnosti
  • uzeniny
  • tučné mléčné produkty
  • máslo
  • šlehačka
  • smetana
  • cukr a sladkosti
  • bílé pečivo
  • alkohol
  • vaječné žloutky

Cholesterol a nadváha

Nadměrné kilogramy jsou ukazatelem toho, že něco není v pořádku. Jedinec s nadváhou se většinou špatně stravuje. V jeho jídelníčku převažují obvykle ty potraviny, které podporují nárůst hodnot LDL cholesterolu. Proto úprava tělesné váhy prostřednictvím zdravého jídelníčku a dostatečné pohybové aktivity jsou důležitou součástí prevence i léčby vysokého cholesterolu.

V některých případech je obezita způsobena jinými příčinami. Ovšem i v těchto případech je doporučována úprava stravy a pravidelné cvičení.

Poslední možností proti vysokému cholesterolu jsou léky

Jestliže vám hodnota cholesterolu ani po několika měsících neklesla a dosahuje hraničních hodnot, předepíše vám lékař léky na snížení jeho hladiny. Existuje jich celá řada. Například Atoris, Sorvasta, Vasilip nebo Lescol. Užívají se denně, ale pokud hodnoty cholesterolu v průběhu času klesnou, může vám lékař zkusit léky zase vysadit.

Jak snížit cholesterol závěr

Doufáme, že vám naše rady jak snížit cholesterol pomůžou a vy se vyhnete nutnosti užívat speciální léky. Situaci určitě nepodceňte! Vysoké hodnoty by se vám během nějaké doby mohly vrátit jako bumerang ve formě nenadálých zdravotních problémů. Navíc často velmi závažných.