Mnoho lidí si při představě lněného semínka představí hromadu semen, které se musí chroupat. To není pro některé labužníky příliš lákavá představa. Naštěstí existuje mnohem více možností, jak konzumovat lněné semínko, jenž je velmi zdravé.

Jak lněná semínka pomáhají

Pravidelná konzumace lněných semínek přinese tělu mnoho užitečného. Mezi nejzásadnější vlivy patří:

  • protiplísňové působení
  • pomoc proti virům a bakteriím
  • protizánětlivé účinky
  • snižují hladinu cholesterolu
  • upravují krevní tlak
  • prevence proti nemocem srdce a cév
  • stabilizují hladinu cukru v krvi
  • prevence proti nádorovým chorobám
  • působí proti stárnutí pleti
  • zmírňují návaly horka v průběhu menopauzy
  • stabilizují metabolismus a tím podporují hubnutí
  • a další účinky

Nadšence a nedočkavce bychom měli upozornit, že lněné semínko má mírně projímavé účinky. Proto pokud byste ho jedli příliš, mohlo by vám to zkomplikovat život běháním na toaletu. V doporučeném dávkování působí proti zácpě, kterou trpí v dnešní době mnoho lidí.

Jaké v sobě ukrývá lněné semínko látky

Mezi nejvýznamnější látky obsažené v lněném semínku, potřebné pro náš organismus, patří:

  • vitamíny B1, B2, B3, B5 a B6
  • vitamín E
  • vápník
  • hořčík
  • železo
  • mangan
  • draslík
  • fosfor
  • zinek
  • selen
  • omega 3 mastné kyseliny
  • vláknina
  • proteiny

Lněná semínka nejsou příliš vhodná pro těhotné a kojící ženy. Důvodem je obsah fytoestrogenů lignanů. Tyto fytoestrogeny se totiž chovají v těle podobně, jako lidské estrogeny.

Pozor by si měli dávat i lidé s horším trávením. Ti by měli místo surových semínek preferovat stravitelnější formu, například ve formě prášku.

Lněné semínko a jak ho konzumovat – varianty lněných semínek

Jestliže se rozhodnete využít zdraví příznivých vlivů lněných semínek, máte hned několik možností, jak je konzumovat.

Rozkousání nebo rozdrcení lněných semínek

Jedná se o nejjednodušší a nejrychlejší variantu. Stačí si zakoupit kvalitní lněná semínka a každý den pořádně rozkousat 1 – 2 polévkové lžíce. Tento způsob ovšem každého neosloví. Proto je jednodušší lněná semínka rozdrtit v hmoždíři a teprve pak je konzumovat.

V obou těchto variantách lze semínka přidávat do různých pokrmů. Nejoblíbenější jsou zeleninové saláty, jogurty nebo pomazánky.

Nápoj ze lněných semínek

Tak jako se připravují bylinkové čaje, je možné na podobném principu použít lněná semínka. Rozhodnout se můžete buď pro odvar nebo nálev.

Při přípravě odvaru se zalije lžička lněných semínek 0,5l vody a nechá se 3-4 minuty povařit. Následně je nutné nechat semínka 15 minut louhovat. Pokud nedržíte dietu, lze nápoj osladit medem. Můžete ho pít teplý nebo studený. Po vypití snězte i samotná semínka, která je nutné pořádně rozkousat.

V případě nálevu nechte lněná semínka louhovat v 0,5l vody přes noc. Vznikne z toho směs, kterou můžete sníst a vypít. Alternativně ji lze použít k přípravě různých pokrmů.

Vláknina z lněných semínek

Jedná se o komfortnější doplněk stravy, jenž se prodává ve formě prášku. Vlákninu z lněných semínek lze přidat do jogurtů, koktejlů, mléka, polévky apod. Většinou se jedná o dávkování maximálně 2 polévkové lžíce denně.

Lněný olej

Lněný olej lisovaný za studena skvěle poslouží v kuchyni při přípravě různých pokrmů. Je ovšem nutné dodržovat 1 zásadu. Nikdy lněný olej nepoužívejte pro přípravu teplých pokrmů, jinak v něm zničíte cenné látky. U teplých jídel je vhodné ho použít až úplně na závěr, bez zahřívání či vaření.

Energetický nutriční nápoj z přírodních zdrojů

Další variantou, kde se vyskytují lněná semínka, jsou nutriční nápoje. Příkladem může být tento nutriční nápoj. Vedle lněných semínek obsahuje i hnědou rýži. Jeho užívání podporuje kondici a dodává organismu mnoho potřebných látek. Konzumuje se cca 35g denně ve vodě či jiném nápoji.

Jak konzumovat lněné semínko shrnutí

Vedle výše uvedených možností, jak konzumovat lněné semínko, existují i další. Internet je plný různých variant. Ovšem u našich způsobů byste se neměli spálit. Je v podstatě jedno, jakou formu lněného semínka si vyberete. Důležité je, abyste ho zařadili do jídelníčku a obohatili tak stravu.

Objednat lněná semínka