Přemýšlíte o tom, jestli jdou jáhly a hubnutí k sobě, nebo zda jsou jáhly prospěšné zdraví? Pokud vás tyto informace zajímají, čtěte dále, neboť se vše dozvíte, a také vám prozradíme, co to jáhly jsou a jaké látky obsahují. Připravili jsme si pro vás i rady, jak jáhly připravit a několik receptů.

Co jsou to jáhly

Když se řekne slovo jáhly, málokdo umí odpovědět, jaký je původ této skvělé potraviny. Jáhly jsou oloupaná semena prosa obecného, přičemž po sklizni a zpracování pro potravinářský prodej se s nimi obvykle setkáte v podobě malých, milimetrových kuliček, žluté barvy.

Proč jáhly konzumovat

Jáhly mají skvělé výživové hodnoty, které jsou velmi dobře využitelné jak ve formě prevence proti různým chorobám, tak při hubnutí.

Jáhly obsahují mnoho zdraví prospěšných látek

  • vitaminy skupiny B
  • fosfor
  • zinek
  • měď
  • železo
  • hořčík
  • draslík
  • vlákninu

Jáhly pomáhají při dietách a hubnutí

  • Lehká stravitelnost – jáhly se hodí pro všechny, kteří mají problémy se zažíváním a trávením.
  • Komplexní sacharidy – díky obsahu komplexních sacharidů prodlužují pocit sytosti, a proto jsou vhodnou součástí dietní stravy, u které hrozí pocit hladu (jáhly mají nízký glykemický index), jenž omezují.
  • Zlepšují funkci metabolismu – právě metabolismus a jeho dobrá funkce je při snižování nadváhy klíčová.
  • Pomáhají proti únavě – za pomoci fosforu, který jáhly obsahují, snižují pocit únavy, jenž bývá průvodním jevem mnoha diet omezujících denní příjem kalorií nebo důležitých látek.

Jáhly a jejich správná příprava

Velmi pravděpodobně se jáhly z našich jídelníčků vytrácejí z důvodu, že málokdo je umí dobře připravit. Navíc jsou poněkud náročnější na přípravu tím, že před vařením je nutné je opakovaně spařit. Spaření horkou vodou je totiž na celé jejich přípravě nejdůležitější, neboť se jedná o krok, který odstraní zvláštní, a pro většinu lidí natrpklou, až nahořklou chuť těchto potravin. Teprve následně můžete začít jáhly vařit. Na 1 díl jahel se doporučují 3 díly vody, kterou můžete jemně osolit (pozor, při hubnutí používejte sůl velmi málo). Jáhly je nutné uvařit do měkka.

Jestliže nedržíte zrovna dietu, tak lze jáhly použít i do sladkých jídel, a při přípravě se můžou uvařit i v mléku.

Dietní recepty z jáhel pro hubnutí

Jáhly s dušenou mrkví

Ingredience: 150 g jáhel, 2 velké mrkve, 1 pórek, špetka soli

Jáhly nejméně 2x spaříme horkou vodou, pečlivě je scedíme, a v jemně osolené vodě uvaříme do měkka. Nakrájenou mrkev a pórek dusíme na vodě tak dlouho, až změknou. Podáváme teplé. Zeleninu je možné obměňovat.

Zeleninové jáhly (alá rizoto)

Ingredience: jáhly, sůl, 1 cibule, 2 stroužky česneku, míchaná zelenina dle libosti

Jáhly opakovaně spaříme horkou vodou, scedíme, dáme do vody, trochu osolíme a uvaříme do měkka. Souběžně s minimem tuku osmahneme na drobno nakrájenou cibuli, přihodíme nakrájenou směs zeleniny, podlijeme vodou a uvaříme do měkka. Jáhly a zeleninu po uvaření smícháme, dochutíme rozdrceným česnekem a podáváme. Podle diety je možné jídlo posypat nastrouhaným sýrem.

Jáhly s kuřecím masem a brokolicí

Ingredience: jáhly, sůl, kuřecí maso, cibule, olivový olej, brokolice

Jáhly vícekrát spaříme horkou vodou, pak je scedíme a vaříme jemně osolené do měkka. Nakrájíme cibuli a osmahneme na pár kapkách olivového oleje. Přihodíme na nudličky nakrájené kuřecí maso (ideálně kuřecí prsa), a když maso chytne barvu, tak ho podlijeme vodou a dusíme. Zhruba po 12 – 15 minutách přidáme malé růžičky brokolice. Podáváme teplé.

Jáhly se můžou (a měly by se) stát součástí vašeho jídelníčku, ať již hubnete nebo ne. Přesto platí, že jáhly a hubnutí k sobě prostě patří, a za jejich pomoci vám půjde hubnutí o dost lépe. A pokud byste si nebyli jisti, jak má váš jídelníček vypadat, zkuste se obrátit na některého z mnoha profesionálních výživových poradců.