Tématem hubnutí po porodu se zabývá mnoho maminek, jelikož většina žen přibere během těhotenství kilogramy navíc. V následujícím textu vám poradíme zásadní principy jak po porodu snížit tělesnou váhu, přičemž se zaměříme zejména na oblast stravování a cvičení, ovšem prozradíme i další zajímavé tipy z této oblasti.

Hlavní zásady v jídelníčku u hubnutí po porodu

  • Omezte cukr – sladká jídla patří mezi největší původce nadváhy, proto je při jakékoliv redukci váhy nutné vynechat sladkosti, příliš slazená jídla a slazené nápoje.
  • Zvyšte pocit sytosti – přísloví „hlad je nejlepší kuchař“ je přímou cestou k obezitě. Pokud chcete zhubnout, zaměřte se na jídla, které prodlouží dobu, kdy nemáte hlad, přičemž jmenovat můžeme zejména potraviny s vysokým obsahem vlákniny, např. ovesné vločky a zeleninu.
  • Jezte méně a častěji – rozdělte si počet jídel na 5 – 6 menších porcí v průběhu dne v intervalu po 3 hodinách.
  • Bílkoviny – příliš neredukujte příjem bílkovin, které vám můžou dodat energii, posílit svaly a také jsou důležité pro miminko, pokud ho kojíte. Mezi vhodnými potravinami s bílkovinami můžeme jmenovat kuřecí maso, luštěniny, ryby a polotučné mléčné výrobky.
  • Pitný režim – dodržujte pitný režim, tedy v průběhu dne vypijte nejméně 2,5l čisté neperlivé vody, přičemž právě průběžné pití je důležité – vyhněte se tomu, že vypijete sice hodně vody, ale napijete se pouze 2 – 3x za den.
  • Pozor na jídelníček – během kojení zapomeňte na to, že byste držely nějaké jednostranné či radikální diety, protože by to mohlo ovlivnit kvalitu mateřské mléka a tím pádem zdraví vašeho dítěte. Jídelníček by měl být vyvážený s ohledem na všechny důležité látky, které potřebuje tělo dítěte i váš organismus.

Hlavní zásady pro cvičení při hubnutí po porodu

  • Šestinedělí – během šestinedělí je lepší, pokud se intenzivnějšímu cvičení vyhnete. Přesto to neznamená, že pro snížení nadváhy nemůžete nic udělat – choďte na delší procházky a místo výtahu používejte schody.
  • Cvičení po šestinedělí – po ukončení šestinedělí můžete přidat další pohyb, například mírnou jízdu na rotopedu. Obecně se ovšem doporučuje začít s cvičením až po 3 měsíci po porodu, přičemž nejlepší jsou aerobní cviky o délce nejméně 30 minut 3x týdně.
  • Jak kojit během cvičení– pokud se rozhodnete cvičit a stále kojíte, měly byste dodržovat základní principy, kterými jsou nakojení dítěte před sportovním výkonem a další kojení nejdříve 1,5 hodiny po cvičení. Tímto přístupem omezíte riziko, že bude v mateřském mléce kyselina mléčná, jenž se během sportování uvolní ve svalstvu a dostane se do vašeho mléka.

Další důležité rady

  • Spánek – kvalitní spánek je pro hubnutí důležitý, jinak se lidský organismus dostane do stresu a může na to zareagovat snahou o větší ukládání nebo držení tuků. Víme, že hned po porodu nemusí být dobrého spánku v kombinaci s péčí o miminko jednoduché dosáhnout, ale určitě můžete požádat o pomoc partnera nebo vaše rodiče, případně vyčkejte pár týdnů, než se celá situace trochu ustálí.
  • Kojení – měly byste vědět, že samotné kojení patří ke skvělým metodám jak zhubnout, protože se jedná o náročný proces lidského těla, jenž spaluje hodně vaší energie. I z toho důvodu není potřeba diety a fyzickou námahu „hrotit“, pokud budete jíst správně a nebudete se jenom povalovat na gauči, tělo si může samo od nemalé části nadbytečných kilogramů pomoci.
  • Rychlost hubnutí – zejména během kojení byste neměly hubnout nadměrnou rychlostí, optimálně se doporučují 1 – 2 kilogramy tělesného tuku měsíčně. Proto pokud hubnete rychleji, měly byste prověřit váš jídelníček a také fyzickou zátěž.

Shrnutí

Věříme, že díky našemu článku již víte, jak zhubnout. Hubnutí po porodu není žádná velká věda, pokud dodržíte základní principy a budete mít dostatek trpělivosti a vůle. Jestliže máte i nadále pochyby o tom, zda a jak byste měly během kojení snižovat nadměrnou tělesnou váhu, můžete se obrátit na dietetické centrum, kde vám určitě poradí některý z jejich dietologických poradců.