Pomerančová kůže je nepříjemné onemocnění, které postihuje většinou ženy. Málokdo přitom ví, že hubnutí a celulitida mají mnoho společného, neboť samotný proces hubnutí může vznik celulitidy v některých případech urychlit, a v jiných zpomalit. Vysvětlíme si, kdy tomu tak je, a představíme vám i další důvody, proč může celulitida vznikat.

Co je celulitida

Vznik celulitidy je způsobený nadměrným ukládáním tuku do podkoží, což způsobuje lokální nahromadění tukových buněk, které utlačují jemné žilky. Důsledkem delšího tlaku tuku je v cévkách omezeno proudění krve, a ty sklerotizují. Během sklerotizace se přeměňují na vazivové pruhy, které se stahují, a tak vtahují kůži, což je jev, který bývá laicky označován jako pomerančová kůže, nebo-li celulitida.

Tyto problémy postihují zejména ženy, přičemž příliš nezáleží na věku – počáteční příznaky celulitidy některé ženy pozorují již v období první menstruace. Pomerančové kůže nejsou zcela ušetřeni ani muži, i když v jejich případě se jedná o výraznou menšinu, na rozdíl od žen. Celulitida se nejvíce projevuje v oblasti stehen, hýždí a paží.

Hubnutí a nadváha vs. celulitida

  • Nadměrná tělesná hmotnost – pokud trpíte nadváhou, patříte statisticky mezi více ohrožené lidi celulitidou, neboť zvýšená hmotnost k ní přispívá.
  • Nedostatek pohybu – dalším faktorem, který jde obvykle ruku v ruce s celulitidou, je nedostatek pohybu, protože kůže přestává být dostatečně pružná, a je více náchylná k tvorbě celulitidy. Pokud budete cvičit, zhubnete, a ještě se jedná o dobrou prevenci proti celulitidě.
  • Rychlé hubnutí – každého člověka, který má nadbytečné kilogramy, láká rychlé zhubnutí za pomoci různých zázračných diet. Pokud mu podlehnete, riskujete vznik celulitidy, neboť při rychlém úbytku tělesné váhy ztrácí kůže pružnost, a to je živná půda právě pro pomerančovou kůži.
  • Jojo efekt – zrovna jako rychlé hubnutí, i rychlé přibrání na váze může způsobit vznik celulitidy. Jestliže budete hubnout, snažte se vaši dosaženou váhu udržet.

Další rizikové faktory vzniku celulitidy

  • Sedavé zaměstnání – pokud máte sedavé zaměstnaní, ochabují vám kůže a svaly v oblasti stehen a hýždí, což zvyšuje pravděpodobnost vzniku celulitidy. Proto vám doporučujeme absenci pohybu během pracovní doby nahradit aktivním sportem ve volném čase, což samozřejmě podpoří i samotný proces hubnutí.
  • Opalování – pokud se rádi a hodně opalujete, přispíváte ke stárnutí kůže, která také ztrácí pevnost a pružnost.
  • Mnoho tuků ve stravě – příliš mnoho tuků obvykle znamená, že je konzumujete na úkor důležitých vitaminů, minerálů a dalších látek v zelenině a ovoci. Mnoho tuků nestíhá tělo spalovat a ukládá je.
  • Dědičné vlivy – jestliže vaše matka, případně otec, trpěli pomerančovou kůží, je zvýšená pravděpodobnost, že se objeví i u vás.

Jak můžete celulitidě předcházet

Strava

Zařaďte do jídelníčku hodně zeleniny a ovoce, pijte nejméně 2,5 litru neslazených nápojů denně, nepřehánějte to s tuky, cukry, bílou moukou a vysoce kalorickými potravinami. Snažte se nepít alkohol, omezte pití kávy a nekuřte. Pokud trpíte nadváhou, změňte jídelníček, abyste zhubli.

Cvičení

Pravidelný pohyb je skvělou prevencí proti vzniku pomerančové kůže, přičemž důležité je prokrvení celého těla a zpevnění svalů. Mezi vhodné aktivity patří například aerobní cvičení, rychlá chůze a plavání.

Masáže

Jako prevence vám můžou posloužit i masáže, které prokrví a regenerují kůži. Můžete si dojít buď do masérského salónu, nebo si kupte např. masážní kuličky, masážní olej a provádějte si masáž sami.

Existují i různé kosmetické metody a přístroje, které by měly vznik celulitidy zpomalit, ale zdaleka nejdůležitější je včasná změna životního stylu, která by měla zahrnovat správný jídelníček, dostatek pohybu a adekvátní tělesnou váhu. Věříme, že jsme vám našimi radami pomohli pochopit, že hubnutí a celulitida k sobě patří, a přejeme vám, aby se vám dařilo s celulitidou úspěšně bojovat.