Již mnoho let panuje vášnivá debata o tom, jestli je homocystein klíč ke zdraví. Ačkoliv se ani vědci neshodnou, pro běžného člověka z toho vyplývá následující. V rámci prevence je prostě dobré vědět, jak tato látka funguje. Také co způsobuje a jak případným zdravotním problémům zabránit.

Co je homocystein

Jedná se o látku, kterou lidské tělo produkuje během nitrobuněčné činnosti metabolismu. Jde v podstatě o vedlejší produkt, jenž vzniká rozpadem esenciální aminokyseliny zvané methionin. Organismus se snaží hladinu homocysteinu v organismu kontrolovat. K tomu slouží 3 enzymy. Jestliže se homocysteinu vytváří příliš, začne se hromadit a objevují se zdravotní problémy.

Kde se skrývá zrada?

Zrada je v tom, že homocystein v normálním množství a za běžných podmínek neznamená zřejmě žádný problém. To platí, pokud lidské tělo funguje správným způsobem a má k dipozici všechny potřebné látky, jenž jeho škodlivost odbourávají.

Hlavní problém tedy spočívá v nezbytné potřebě zejména vitamínů B6, B12 a kyseliny listové. Ty organismus potřebuje k udržení kontroly nad hladinou homocysteinu. Pokud má nedostatek těchto vitamínů, může se hladina homocysteinu zvýšit. Jestliže je delší dobu zvýšená, zvyšuje se pravděpodobnost vzniku různých onemocnění.

Zmínit musíme i genetickou příčinu. Někteří jedinci trpí poruchou funkce potřebných enzymů. Nemoc se jmenuje homozygotní homocystinurie a přichází se na ni většinou v dětském věku. Je doprovázena poruchami vidění, řídnutím kostí, ucpáváním cév apod.

Dále existuje mírnější forma nemoci – hyperhomocysteinémie. Zde nejsou projevy choroby tak závažné, přesto je nelze podceňovat.

Jaké choroby souvisí se zvýšenou hladinou homocysteinu

Je potřeba si uvědomit, že výzkum vlivu homocysteinu na lidské zdraví stále pokračuje. Navíc některé dosavadní závěry jsou poněkud rozporuplné. Přesto musíme uvést, že souvislostí mezi homocysteinem a nemocemi existuje, velmi pravděpodobně, celá řada. Alespoň podle některých tvrzení.

Mezi ně patří hlavně:

  • kornatění tepen
  • vyšší riziko infarktu myokardu
  • zvýšená pravděpodobnost mozkové mrtvice
  • tvorba krevních sraženin
  • Alzheimerova choroba
  • předčasné stárnutí organismu
  • některé druhy nádorů
  • záněty kloubů
  • deprese
  • demence
  • chronický únavový syndrom
  • předčasné potraty
  • vrozené vývojové vady nervového systému novorozenců
  • a jiné

Jaká by měla být hladina homocysteinu

Vyšetření je možné udělat pouze prostřednictvím krevního odběru a následného laboratorního rozboru. U praktického lékaře zřejmě v rámci prevence neuspějete. V takových případech je nutné si nechat udělat rozbor komerčně, tedy za peníze.

Základní rozdělení hodnot homocysteinu

  • standardní hodnoty: 5 – 15 mikromolů na litr
  • mírně zvýšené: 16 – 30 mikromolů na litr
  • středně zvýšené: 31 – 100 mikromolů na litr
  • velmi zvýšené: 101 a více mikromolů na litr

Dieta a hladina homocysteinu

Všichni zájemci o hubnutí by měli při dlouhodobějších dietních opatření dodržovat vyváženou stravu. Pokud bude v dietním jídelníčku nějaká cenná látka chybět, dříve nebo později se projeví zdravotní obtíže. To platí i pro riziko zvýšené hladiny homocysteinu a souvisejících potřebných vitamínů.

Zejména u doplňování vitamínu B12 je potřeba dávat pozor, neboť se vyskytuje hlavně v živočišných potravinách (např. vejce, mléko, maso apod.). Největší riziko nedostatku vitamínu B12 tedy mají vegani a částečně i vegetariáni.

Zdrojem vitamínu B6 jsou například ovesné vločky, pšeničné otruby nebo kapusta. Kyselinu listovou najdeme třeba v zelených listech zeleniny. Tedy potravinách, jenž jsou běžnou součástí dietních opatření.

Homocystein klíč ke zdraví závěr

Na základě výše uvedeného je zřejmé, že klíčem ke zdraví homocystein opravdu je. Minimálně k jeho části. Naštěstí platí, že není nutné vymýšlet speciální postupy, jak s touto látkou „zatočit“. Stačí pestrá strava a dostatek vitamínů.