Ve fitness centru se můžete setkat s řadou fitness strojů – rotopedy, eliptické stroje, steppery, veslovací stroje atd. Pokud ale nemáte čas nebo se vám nechce navštěvovat fitko, určitě už jste zvažovali možnost koupě nějakého fitness stroje domů. Ptáte se, který stroj se pro vás nejvíce hodí, s pomocí kterého spálíte nejvíce kalorií, který má nejmenší dopad na vaše klouby… To vše jsou důležité obavy. Přinášíme rychlý přehled ohledně fitness strojů pro domácí použití.

Jaký stroj vybrat?

Pokud se snažíte zhubnout nebo se jen dostat do kondice, dosáhnete toho prostřednictvím cvičení. Po práci se vám ale už nechce hnout z domu, bojíte se, že se vám ve fitness centru bude někdo smát, nebo prostě rádi cvičíte doma. Nemusíte ale zoufat. Přesně pro vaše účely mohou skvěle posloužit fitness stroje pro domácí použití. Jak vybrat ten správny? Nejhorší věc, kterou můžete udělat, je koupit si něco, protože vám to přátelé označili jako nejlepší.

Který stroj se pro vás hodí?

Místo toho, abyste si vybrali trenažér, který je označen jako nejlepší na spalování tuku nebo eliptický trenažér, který vám doporučil kamarád, snažte se přijít na to, jaký stroj se nejlépe hodí vašim potřebám. Toto zařízení je takové, které budete nejvíce ochotni používat. Koupit si stroj kvůli jeho vlastnostem a pak ho mít doma jako lapač prachu je nesmysl.

Výběr fitness stroje

Zde uvádíme to, co můžete očekávat od nejoblíbenějších fitness strojů spolu s některými tipy, jak získat ze svého cvičení co nejvíc.

Běžecký pás

Běžecký pás spaluje nejvíce kalorií ze všech kardiovaskulárních strojů, které jsou dostupné ve většině fitness center. Za 3 uběhnuté kilometry spálíte okolo 100 kalorií. Běžecký pás můžete přizpůsobit vzhledem k rychlosti nebo nastavení sklonu. Ale i chůze může být příliš mnoho pro někoho, kdo má nadváhu a/nebo trpí bolestmi kloubů. Takže než si takový stroj koupíte, měli byste si ho nejprve vyzkoušet – například ve fitness centru.

Eliptické stroje a steppery

Tyto stroje jsou o něco lepší pro klouby a mohou být alternativou běžeckého pásu. Eliptické stroje se otáčí pomocí dvou ramen, hýbáte u nich zároveň rukama i nohama, a proto je rychlost spalování kalorií velká. Steppery jsou stroje, které napodobují chůzi po schodech, jejich spalování kalorií není až tak velké a jsou užitečné spíše pro procvičení dolních končetin a hýždí.

Veslovací stroje

Nenechte se zmást, tyto stroje vám neprocvičují pouze horní polovinu těla. Jedná se o vyspělejší kardiovaskulární stroje. Cvičení na tomto stroji si můžete představit podobně, jako je veslování na vodě. Musíte se odtlačit nohama, zatímco rukama taháte ramena stroje, což vyžaduje koordinaci pohybů. Také zapojíte břišní svalstvo a spálíte tak velké množství kalorií.

Je tento stroj vhodný pro začátečníky?

Vzhledem k tomu, že cvičení na tomto stroji zapojuje takové množství svalových skupin a vyžaduje koordinované pohyby, může být tento stroj pro spoustu začátečníků problematický. Navíc by začátečníky mohla odradit i bolest zad, která je u tohoto posilování běžná.

Rotopedy

Rotopedy neboli stacionární kola, poskytují cvičení s nejmenším dopadem na klouby. Proto se na tyto stroje obrací velký počet lidí, neboť dopad jejich tělesné hmotnosti není takový problém, jako například u běžícího pásu, eliptického trenažéru nebo stepperu. Na druhou stranu, abyste s rotopedem spálili 100 kalorií, budete muset ujet více než 6 kilometrů.

Jakou nastavit výšku?

Abyste zbytečně své klouby nezatěžovali, je třeba, abyste si správně nastavili výšku sedátka. Ujistěte se, že nesedíte příliš nízko, to by znamenalo příliš velký ohyb v kolenou. Správná výška je taková, abyste (když sedíte na sedátku a máte pedál na nejnižším bodě) měli nohu rovnou. Navíc, pokud sedíte příliš nízko, nevyužijete plný rozsah pohybu nohy a nespálíte tolik kalorií.

Fitness stroje pro domácí použití

Jak tedy fitness stroje pro domácí použití vybrat? Při výběru stroje se mimo výše uvedené skutečnosti zaměřte také na to, kolik místa máte k dispozici. Například eliptický stroj potřebuje více místa v okolí, protože rozsah pohybu je zde větší. Zvažte také dobré umístění – pokud například rádi sledujete nějaký seriál, můžete si svůj fitness stroj postavit tak, abyste viděli na televizi a mohli u svého seriálu cvičit. Uvidíte, že vám čas strávený cvičením rychle uteče.