Dušená mrkev bez masa má sice hodně příznivců, ale snad ještě více odpůrců. Původ těchto negací zřejmě najdeme ve školních jídelnách, kdy byla dětem často podávána nedostatečně ochucená a příliš často. V našem článku najdete recepty, jak tento pokrm zpestřit. Navíc vysvětlíme, v čem je cenná.

Proč zrovna mrkev

Hlavní cenné látky pro lidský organismus v mrkvi

  • betakaroten
  • vitamin E
  • vitamin K
  • vápník
  • selen
  • éterické oleje
  • vláknina

Jak působí mrkev na lidské zdraví

  • Zřejmě nejznámějším účinkem mrkve je posilování zraku, díky vysokému obsahu betakarotenu. Betakaroten se v lidském těle transformuje na vitamin A. Ovšem k tomu dochází jenom tehdy, když má současně organismus k dispozici zinek, tuky a také vitamin C. Proto je vždy vhodné doplnit dušenou mrkev trochou oleje a dalšími druhy zeleniny.
  • Jelikož mrkev obsahuje antioxidanty, řadí se mezi zeleninu s preventivním vlivem proti vzniku nádorových chorob.
  • Zmínit musíme i dobrý vliv mrkve na lidskou kůži, na vlasy a nehty. To ocení každý, kdo chce mít tyto části těla krásné a bez zdravotních problémů.
  • Konzumaci mrkve je vhodné zvýšit zejména během letních měsíců nebo při návštěvě zemí s vysokým slunečním zářením. Látky obsažené v mrkvi totiž přispívají k ochraně pokožky před vlivem slunečních paprsků.

Dušená mrkev a hubnutí

Dušená mrkev je ideální potravinou pro dietní jídelníčky. Má nízký obsah kalorií, neboť 100g dušené mrkve má pouze 45kcal. Proto si ji lze dopřát v relativně větším množství. Bez rizika, že byste přibrali na tělesné váze. Navíc díky obsahu vlákniny upravuje stolici, což se při dietách vždycky hodí.

Recepty na dušenou mrkev bez masa

Varianta č. 1

Ingredience: mrkev, cibule, hladká mouka, sůl, olej, voda

Příprava: Oloupejte cibuli a nakrájejte ji na drobno. Na pánev dejte trochu oleje a až se rozehřeje, vložte na ni nakrájenou cibuli a začněte ji restovat. Nyní omyjte a očistěte mrkev, nakrájejte na kostičky. Přidejte na pánev a podlijte trochou vody. Osolte a nechte dusit pod pokličkou do změknutí. Když je mrkev měkká, zahustěte ji trochou hladké mouky a můžete podávat.

Jako přílohu lze použít vařené brambory.

Varianta č. 2

Ingredience: mrkev, máslo, zeleninový vývar, sůl, hladká mouka, citrón, voda

Příprava: Omyjte mrkev a zbavte ji případných nečistot. Nyní ji nakrájejte na kolečka nebo na kostičky. Je možné ji také nastrouhat na hrubo. Na pánvi nechte rozpustit máslo, přidejte mrkev a chvíli ji restujte. Následně přilijte zeleninový vývar, osolte a nechte uvařit do měkka. Když je mrkev měkká a vývar vyvařený, posypte mrkev troškou hladké mouky na zahuštění. Nakonec vše pokapejte citrónovou šťávou. Dejte pozor, aby vám do mrkve nespadly pecičky z citrónu.

K dušené mrkvi můžete vyzkoušet i vařenou rýži.

Další tipy, jak změnit chuť dušené mrkve bez masa

  1. Jestliže nedržíte dietu, do obou našich receptů můžete přidat trošku cukru ještě předtím, než přilijete vodu či vývar. Cukr teplem na mrkvi zkaramelizuje a vylepší chuť.
  2. Dále se nebojte používat různé druhy koření, které podpoří chuťové pohárky. Velmi oblíbený je pepř, drcený kmín nebo kari koření. Kdo miluje pálivá jídla, může zkusit přidat kousky chilli papriček.
  3. Dušená mrkev nemusí být monotónním jídlem. Nejčastěji se do ní přidává ještě zelený hrášek, čímž získá na barevnosti a chutnosti. Hrášek použijte v jakékoliv formě. Tedy může být čerstvý, sterilizovaný nebo z mrazáku.
  4. Mezi vhodné přílohy patří nejenom vařené brambory a rýže. Možné jsou v podstatě jakékoliv přílohy z brambor. Tedy krokety, hranolky nebo bramborové placičky. Ve všech těchto případech je ale nutné myslet na vyšší počet kalorií. Někteří gurmáni si jako přílohu k dušené mrkvi dávají kuskus.

Dušená mrkev bez masa shrnutí

Dušená mrkev bez masa je skvělou potravinou, kterou by měl jíst úplně každý. Nabízí mnoho důležitých látek pro lidské zdraví. Obávat se jí nemusí ani lidé, kteří drží redukční dietu. Navíc platí, že ji lze díky různým ingrediencím chuťově obohatit a tak se nikomu nemusí „zajídat“.