Pro někoho to může být překvapivé, ale také ve Francii, zemi ultra štíhlých Francouzek, se drží diety za účelem zhubnutí, což potvrzuje i Dukanova dieta, kterou vymyslel francouzský lékař Pierre Dukan. Celý systém je poměrně propracovaný a má 4 fáze, jak si ukážeme v našem článku nazvané Dukanova dieta jídelníček recepty,diskuse. Navíc má, jako většina dietních opatření, určité výhody a nevýhody, které byste měli vědět dříve, než se dietu rozhodnete dodržovat, a proto si je také představíme.

Principy Dukanovy diety

Hlavním klíčem je rozdělení potravin do několika skupin, přičemž každá skupina je určena pro jednu ze čtyř fází diety. Obecně lze konstatovat, že nejdůležitější je dostatečná konzumace proteinů, tedy vlastně bílkovin a omezení sacharidů. Velkou roli v jídelníčku hrají ovesné otruby, které dokážou snižovat pocit hladu, stabilizují trávící systém, omezují riziko zácpy (ta hrozí kvůli nedostatku vlákniny), a také na sebe umí navázat toxiny, tuky a cukry.

1. fáze – útočná

V jídelníčku figurují pouze bílkoviny a je nutné vypít nejméně 2 litry neslazených tekutin. Součástí dietních opatření jsou každý den svižná chůze o délce 20 minut a 1,5 lžíce ovesných otrub.

Co můžete jíst:

  • maso (pouze hovězí, telecí, kuřecí, krůtí, králičí, játra, libová šunka – vyhýbejte se kuřecí kůži)
  • korýši a ryby bez oleje
  • 2 vejce denně, současně maximálně 4 žloutky týdně
  • 2 nízkotučné bílé jogurty denně
  • nízkotučné sýry a mléko
  • koření a bylinky
  • cibule a česnek
  • citrón
  • hořčice a kečup bez cukru
  • umělé sladidlo

Doba útočné fáze může být od 1 do 10 dnů, přičemž 3 kg můžete shodit již během 5 dnů, v některých případech lze za 5 dnů snížit tělesnou váhu dokonce o více, v závislosti na vašem metabolismu.

2. fáze – proplouvací

Jídelníček se rozšiřuje o zeleninu tak, že se dny střídají, přičemž jeden den jíte podle jídelníčku z útočné fáze a další den je možné přidat zeleninu a tak neustále dokola, dokud nedosáhnete cílové tělesné hmotnosti. Každodenní chůzi je nutné rozšířit na 30 minut, stále je potřeba dodržovat pitný režim o rozsahu nejméně 2 litry neslazených nápojů denně a každý den snězte 2 lžíce ovesných otrub.

Jaká zelenina je povolena

Jakákoliv, ale je potřeba se vyhýbat luštěninám, kukuřici, bramborám a také rýži. Přehánět byste to neměli ani s mrkví.

3. fáze – upevňující

Spektrum potravin, které je dovoleno jíst, je znovu o něco větší. Na bílkoviny z první fáze a zeleninu již nejsou žádná omezení, ovšem nejméně 1x týdně je nutné dodržovat pouze bílkovinový den. Dále je možné do jídelníčku zařadit 2 plátky celozrnného chleba, jehněčí a vepřové maso, brambory a luštěniny bez oleje a menší porce ovoce. 2x týdně je povolena šunka a 1x týdně těstovinové jídlo. Stále je nutné dostatečně pít a jíst 2 lžíce ovesných otrub denně. Upevňující fáze se dodržuje podle dosavadních zhubnutých kilogramů, za každý 1 kg se počítá 10 dnů (pokud jste tedy zhubli celkově 6 kg, tak upevňující fázi musíte dodržovat 60 dnů).

4. fáze – stabilizační

Stabilizační fáze je v podstatě celoživotní jídelníček, který byste měli dodržovat, abyste předešli jojo efektu. Základem jsou principy z třetí fáze, přičemž každý čtvrtek se dodržuje jídelníček z útočné fáze, a jedí se 3 lžíce ovesných otrub denně. Každý den je nutné 20 minut chůze a místo výtahu se doporučuje chodit po schodech.

Dukanova dieta výhody

  • pravidelný pohyb
  • při dodržování nehrozí jojo efekt
  • nepočítají se kalorie

Dukanova dieta nevýhody

  • nevhodná pro lidi s alergií na ovesné otruby a také mléčné výrobky
  • v určitých fázích hrozí nedostatek sacharidů a nadbytek bílkovin

Jak zjistit, kolik potřebujete zhubnout

Protože se Dukanova dieta, konkrétně její druhá fáze, drží tak dlouho, dokud nedosáhnete kýžené tělesné hmotnosti, je vhodné zjistit, kolik byste měli správně vážit. Využít k tomu můžete konzultaci u výživového poradce nebo tzv. Index tělesné hmotnosti BMI, který se vypočítá podle jednoduchého vzorečku:

BMI = tělesná hmotnost v kg děleno výška v cm na druhou

Úrovně indexu BMI:

  • Podvýživa: BMI pod 19
  • Standardní váha: BMI 20 – 25
  • Lehká obezita: BMI 25 – 30
  • Výrazná obezita: BMI 30 – 40
  • Morbidní obezita: BMI nad 40

Pokud je váš BMI index vyšší, měli byste přemýšlet o nasazení dietních opatření a Dukonova dieta je jednou z nabízených možností.

Princip, který jsme vám ukázali, je poměrně jednoduchý a zvládne ho dodržovat každý. Přesto vás musíme upozornit, že Dukanova dieta není vhodná pro těhotné a kojící ženy, pro pacienty s onemocněním trávícího a zejména střevního traktu, při onemocnění dnou a u vysokého cholesterolu. Každopádně vám přejeme, aby šly vaše kilogramy dolů a nevrátily se k vám, ať již si vyberete jakoukoliv dietu.