Pro rozhodování o tom, pro jakou dietu se zájemce o hubnutí rozhodne, hraje roli mnoho faktorů. V našem článku se podrobně podíváme konkrétně na to, jaké přináší Dukanova dieta zkušenosti a zda může být opravdu tak efektivní, jak se o ní tvrdí.

Základní informace o Dukanově dietě

Dukanovu dietu vymyslel francouzský lékař Pierre Dukan, a není tedy divu, že se ve Francii stala velmi populární. Postupně se rozšířila do dalších zemí, a nyní ji objevují i čeští zájemci o hubnutí. Hlavní kouzlo spočívá v tom, že se snaží omezovat sacharidy a naopak velmi důležitá je konzumace bílkovin, to vše ve 4 fázích – útočné, proplouvací, upevňující a stabilizační. Každá fáze má poněkud odlišný jídelníček, ale všechny spojují nejenom výše uvedené principy, ale také každodenní konzumace ovesných otrub v rozsahu 1,5 až 3 lžic podle dané fáze diety, pohyb ve formě chůze o délce nejméně 20 až 30 minut denně a dostatečný příjem neslazených tekutin o objemu 2 až 3 litry během dne.

Hlavní zkušenosti s Dukanovou dietou

  1. Rychlé zhubnutí – většina lidí, kteří se rozhodli držet Dukanovu dietu, opravdu zhublo. Důvodem je omezení sacharidů, neboť tento krok donutí organismus čerpat energii z tukových zásob, což logicky vede ke snížení tělesné váhy. Přesto to neznamená, že každý člověk zhubne stejně, protože vždy záleží na konkrétním metabolismu.
  2. Více pohybu – chůze je přirozená pohybová aktivita a může ji provádět v podstatě každý bez větší námahy, proto není divu, že se tato podmínka nestala závažnou překážkou pro dodržování této diety. Půl hodiny denně na chůzi si prostě najde i v nabitém programu každý, a tak se více pohybu příznivě projevuje na celém zdravotním stavu.
  3. Pravidelný pitný režim – Dukanova dieta přispívá i k dostatečnému pitnému režimu, což je důležité nejenom pro hubnutí, ale i dobrou činnost střev, ledvin a celého organismu.
  4. Jojo efekt ano i ne – riziko rychlého návratu původních kilogramů je u většiny diet vysoké, nejinak je tomu i u této diety podle Pierra Dukana. Pokud člověk přestane dodržovat její principy, kila jdou obvykle rychle nahoru, ovšem právě z toho důvodu existuje doporučení, které říká, že 4. fáze, takzvaná stabilizační, by se měla dodržovat po celý život a pak nehrozí jojo efekt.
  5. Pozor na cholesterol – zvýšená konzumace bílkovin ve formě masa a také mléčných výrobků zvyšuje riziko většího příjmu cholesterolu, a následného nadměrného zatížení kardiovaskulárního systému. S vysokým cholesterolem se potýká mnoho obyvatel západního světa a pokud mezi ně patříte, Dukanova dieta pro vás nebude tou pravou volbou.
  6. Zácpa a střevní problémy – zejména v útočné fázi se citlivým jedincům může stát, že budou mít problémy s dobrou konzistencí stolice a s vyprazdňováním, neboť nedostatek ovoce a zeleniny se může velmi rychle proměnit v zácpu.
  7. Nedostatek důležitých látek – v některých fázích diety je doporučována jednostranná strava, což může znamenat zvýšené riziko nejenom u lidí s různými onemocněními, ale také u těhotných a kojících žen, kterým není doporučována.

Proč byste měli zhubnout

Jestliže patříte mezi jedince s nadváhou, měli byste si uvědomit, že kila navíc neznamenají pouze omezení v pohybu, ale také závažné zdravotní rizika, mezi které patří:

  • nadměrné opotřebení a destrukce kloubů a páteře
  • cévní choroby
  • onemocnění srdce
  • rakovina
  • snížení plodnosti
  • vysoký krevní tlak
  • dna
  • vysoký cholesterol
  • cukrovka
  • a jiné

Pokud vám náš článek o tom, jaké má Dukanova dieta zkušenosti pomohl, jsme rádi a splnil svůj účel. Jestliže máte i nadále o této dietě pochybnosti a nevíte, zda se pro vás hodí, kontaktujte svého dietologa nebo výživového poradce, který vám poradí změnu jídelníčku a životního stylu přímo na míru podle vašich dispozic.