Štefan Margita, známý slovenský operní zpěvák a manžel oblíbené české zpěvačky Hany Zagorové, na sebe před několika roky upozornil tím, že za 2 týdny radikálně snížil svoji tělesnou váhu. To zaujalo mnoho lidí včetně médií, a tak se na světlo světa dostal termín dieta Štefana Margity. V následujícím textu si tuto dietu představíme, včetně jejích výhod a nevýhod, které do života zájemců o hubnutí může přinést. V článku na vás čeká dieta podle Štefana Margity, jídelníček a zkušenosti s touto dietou.

Na jakém základě dieta Štefana Margity funguje

Dieta Štefana Margity je založena na principu tří jídel denně s cílem vyloučit ze stravy sacharidy a konzumaci alkoholu. Pokud se důsledně dodržuje, můžete zhubnout až 9 kg během dvou týdnů. Jak uvidíte v jídelníčku, který uvádíme níže v textu, hlavní složkou redukční diety jsou bílkoviny, hlavně maso nebo vejce. Velmi důležitá je, a v tom se tato dieta ničím neliší od všech principů hubnutí, dostatečná konzumace neslazených nápojů.

Hlavní výhody diety podle Štefana Margity

  • Největší výhodou je šance na rychlé snížení nadváhy. To se nejvíce hodí před různými společenskými událostmi, jako jsou například plesy, televizní vystoupení, školní srazy nebo svatby. Záměrně jsme v tomto výčtu vynechali různé lékařské zákroky, před kterými je pacientovi doporučováno zhubnout. Důvody, proč pro tento účel Margitova dieta není vhodná, vysvětluje odstavec o nevýhodách diety.
  • Kdo má problémy s pitným režimem, může se naučit v průběhu diety dostatečně pít, neboť se jedná o nezbytnou součást dietních opatření.
  • V rámci jídelníčku podle Margity je zakázáno nadměrné solení potravin, což je další zdraví přínosný pokyn.

Nevýhody diety podle Margity

  • Riziko jojo efektu – jedná se o radikální dietu s velkým omezením důležitých živin a velké části potravin, které má člověk ve standardním jídelníčku, včetně případné zdravé výživy. Navzdory různým tvrzením, které najdete na internetu, je po ukončení dietního režimu pravděpodobnost návratu původní nebo dokonce vyšší tělesné váhy dost vysoká.
  • Omezení pestrosti a důležitých látek pro organismus – dieta podle Štefana Margity na rozdíl od lékařských a dietetických doporučení na zdravou stravu obsahuje minimum ovoce a zeleniny. Proto se organismus začne brzy potýkat s nedostatkem vlákniny, vitaminů, minerálů a dalších důležitých látek. Zdravému organismu by dvoutýdenní dietní opatření neměly uškodit, ale přesto se jedná o nepříliš prospěšný proces, kterému by se měli vyhnout všichni, kdo trpí nějakým závažnějším onemocněním. Proto není dieta vhodná ani pro pacienty před operačními zákroky. S nedostatečnou životasprávou souvisí i riziko vzniku problémů s metabolismem a také pocitu hladu, který vás může během 2 týdnů provázet.
  • Není hubnutí jako hubnutí – u podobných razantních diet je na místě si položit otázku, co vlastně hubneme. V tomto případě dochází k úbytku sacharidů, glykogenu a tedy vody v těle, přičemž je možné ztratit i trochu svalové hmoty. Samozřejmě, že dochází i k úbytku tuků, ale rozhodně ne v takové míře, jak by si zájemci o hubnutí přáli a potřebovali. Přitom je důležité si uvědomit, že kýženým cílem hubnutí je hlavně úbytek tuků.

Dieta Štafena Margity jídelníček

Připravili jsem pro vás ukázkový jídelníček diety Štefana Margity na jeden týden.
1. den

Snídaně: černá neslazená káva bez omezení

Oběd: vařená vejce, dušený špenát bez omezení

Večeře: grilovaný steak, hlávkový salát bez omezení, ovoce

2. den

Snídaně: 1 rohlík, černá neslazená káva bez omezení

Oběd: steak, ovoce, hlávkový salát bez omezení

Večeře: kvalitní šunka bez omezení

3. den

Snídaně: 1 rohlík, černá neslazená káva bez omezení

Oběd: 2 uvařená vejce, rajčata a salát bez omezení

Večeře: kvalitní šunka bez omezení

4. den

Snídaně: 1 rohlík a černá neslazená káva bez omezení

Oběd: ementál a vařená, případně syrová mrkev

Večeře: 1 bílý jogurt a ovoce

5. den

Snídaně: strouhaná mrkev s citrónovou šťávou a černá káva

Oběd: dušená, alternativně vařená ryba a rajčata

Večeře: grilovaný steak a hlávkový salát

6. den

Snídaně: 1 rohlík a černá neslazená káva bez omezení

Oběd: grilované kuře

Večeře: 2 vařená vejce a dušená, případně syrová mrkev

7. den

Snídaně: čaj s citrónem bez omezení

Oběd: ovoce bez omezení

Večeře: jakékoliv jídlo, na kterém jste si během uplynulého týdne pochutnali

První týden diety podle Štefana Margity je za vámi a nyní jde vše zase od začátku, tedy jídelníček pro druhý týden je totožný s tím, jak jste jedli během prvního týdne.

Margitova dieta závěr

Věříme, že vám náš článek vysvětlil základní principy, výhody i nevýhody diety. Výše uvedený jídelníček dodržujte maximálně 2 týdny tak, jak je uváděno. Jestliže trpíte nějakými zdravotními problémy, měli byste rozhodnutí o tom, zda je pro vás dieta podle Štefana Margity vhodná, nejprve konzultovat s vaším ošetřujícím lékařem. Také byste se měli zamyslet nad tím, zda chcete zhubnout pouze dočasně, nebo toužíte žít zdravě a změnit jídelníček trvale. Pokud trvale, pak vám doporučujeme konzultaci v dietetickém centru NATURHOUSE, kde s vámi proberou změnu stravování a doporučí vám dlouhodobý zdravý jídelníček na míru, díky kterému zhubnete bez jojo efektu.