Vysoký cholesterol je skrytý zabiják. Pokud není včas odhalen, může způsobit mnoho závažných zdravotních komplikací. Přitom existuje mnoho cest, které můžou jeho hladinu příznivě ovlivnit. Jednou z nich je dieta při vysokém cholesterolu.

Základní informace o cholesterolu

Cholesterol si v převážné většině produkuje lidský organismus sám prostřednictvím jater. Jeho menší část přijímáme prostřednictvím potravy. Cholesterol se rozlišuje na hodný, který se nazývá HDL. Druhým je LDL, jenž je považován za špatný.

Dobrý cholesterol je potřeba ke tvorbě nových buněk a nervových vláken, jakož i k tvorbě některých hormonů. Zvýšená hladina cholesterolu stojí za velkým množstvím různých onemocnění.

Jaké nemoci hrozí při vysokém cholesterolu

Největším rizikem jsou kardiovaskulární choroby, které se vysokou měrou podílí na předčasných úmrtích, zejména v tzv. vyspělém světě.

Z konkrétních nemocí nejvíce hrozí:

  • infarkt myokardu
  • mozková mrtvice
  • vysoký krevní tlak
  • ucpávání cév
  • a jiné

Zvýšená hladina vysokého cholesterolu ovlivňuje i vznik různých zánětů v těle. Ty následně oslabují imunitní systém a způsobují další závažné zdravotní problémy lidského organismu.

Co se podílí na hladině vysokého cholesterolu

Úroveň cholesterolu může ovlivňovat vícero faktorů. Mezi nejčastější příčiny vysokého cholesterolu patří:

  • nadváha
  • nedostatek pohybu
  • přemíra stresu
  • nevyrovnaná psychika
  • dědičné dispozice
  • kouření
  • alkohol
  • nevhodná strava

S výjimkou dědičnosti je možné většinu příčin nějakým způsobem ovlivnit. V následujícím textu se zaměříme na stravu, jenž dokáže ovlivnit hlavně špatný LDL cholesterol v krvi.

Hlavní principy cholesterolové diety

Na prvním místě je nutné si uvědomit, že cholesterolová dieta se nezaměřuje pouze na nízký obsah cholesterolu v potravě. To je nepochybně důležitý faktor, ale nikoliv jediný. Zrovna tak je totiž důležité, aby jídelníček neobsahoval příliš velké množství tuků. Speciálně se jedná o velký počet nasycených a transmastných tuků. Ty zvyšují hladinu zlého LDL cholesterolu v krvi dokonce více, než příjem potravin s vyšší hladinou cholesterolu.

Naopak vhodné jsou omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které lidské tělo potřebuje. Vyskytují se hlavně v mořských rybách.

Mezi elementární principy diety při vysokém cholesterolu patří pravidelná strava. Každý by měl jíst 5x denně, přičemž porce by měly být spíše menší. Je nutné si uvědomit, že často opomíjená snídaně je nejvíce důležitá.

Zapomenout se nesmí ani na pitný režim, který hraje důležitou roli. Uvádí se, že na každých 10 kg tělesné váhy je potřeba vypít 0,4 dcl vody. Obecné pravidlo zase říká, že každý musí vypít nejméně 2 l vody denně. Pokud se tedy budete držet zlatého středu mezi těmito doporučeními, zřejmě to bude dostatečné. Pitný režim je vhodné rozdělit do celého dne, nárazové dodání tekutin ve větším množství není optimální.

Vhodné potraviny u diety při vysokém cholesterolu

  • ovoce (zejména jablka, hrušky, meruňky a pomeranče dokážou ovlivnit a snížit hladinu zlého LDL cholesterolu díky obsahu pektinu)
  • zelenina (vláknina má pozitivní vliv na cholesterol, vhodné jsou např. zelí, fazole nebo brokolice)
  • mořské ryby
  • celozrnné pečivo
  • libové maso
  • neloupaná rýže
  • ovesné otruby
  • nízkotučné mléčné produkty

Nevhodné potraviny u vysokého cholesterolu

  • tučné a mastné maso
  • uzeniny
  • tučné mléčné produkty
  • smažená jídla
  • pečivo z bílé mouky
  • sladkosti
  • zmrzlina
  • sladké nápoje
  • alkohol
  • káva

Dieta při vysokém cholesterolu shrnutí

Nyní již víte, že dieta při vysokém cholesterolu není nic dramatického, co by člověk nedokázal dodržet. Navíc pokud ji doplníte omezením dalších rizikových faktorů, můžete vysokou hladinu cholesterolu v krvi významným způsobem snížit. V některých případech je ovšem nutné brát speciální léky, které tuto snahu podpoří. O tom ale musí rozhodnout odborný lékař na základě vyšetření.