S průjmovým onemocněním a dietou se nepochybně během svého života potkal úplně každý člověk. Přesto je vhodné vědět, jak se během průjmu stravovat a co pít za tekutiny. Mezi elementární znalosti patří i informace o tom, jaké jsou druhy průjmů a co je způsobuje.

Základem je doplňování tekutin

Během průjmových onemocnění může dojít velmi snadno k dehydrataci a následnému kolapsu organismu. Proto je vždy nutné průběžně doplňovat vhodné tekutiny. Základním pravidlem je pití po malých dávkách, neboť přijmutí většího množství tekutin najednou by vás mohlo při průjmu „pěkně prohnat“. Vyvarujte se teplotních extrémů. Tedy nejsou vhodné studené a ani příliš teplé nápoje.

Z tekutin je správné zvolit nápoje nesycené, obsahující minerální látky. Můžou být oslazené glykopurem. Naopak slazení cukrem, zejména ve větší míře, je zcela nevhodné. Dobrou alternativou je podání rehydratačního roztoku, který lze koupit v lékárně. To platí hlavně u dětí nebo u větších průjmů.

Rehydratační roztok je možné připravit i v domácích podmínkách. To využijete zejména v případě, když nemáte dostupnou lékárnu.

Ingredience: 8 čajových lžiček cukru, 1 čajová lžička kuchyňské soli, šťáva ze 2 oloupaných pomerančů, necelý 1 l převařené vody.

Příprava: vše se důkladně smíchá, přičemž celkový objem rehydratačního roztoku by měl být 1 l.

Užívání: Po vodnaté stolici vypije dospělý jedinec 250-500 ml rehydratačního roztoku. U dětí je dávka 125-250 ml.

Se stravou opatrně

Přestože strava během průjmového onemocnění velmi často přivodí zvýšené nutkání na toaletu, bylo by chybou držet delší dobu hladovku. Lidské tělo potravu potřebuje, ale je nutné ji přizpůsobit zdravotnímu stavu.

Obecný návod na dietní opatření při průjmovém onemocnění

U průjmu vždy platí, že strava by neměla obsahovat příliš tuků a ani mléko. Zakázané je koření, solení a mnoho vlákniny.

  1. Primárně začněte konzumovat stravu, která je spíše kašovitá. Vhodný je slabý vývar z mrkve a rýže.
  2. V druhé fázi lze stravu rozšířit o strouhané jablko, mrkev a rozmixovanou zeleninu připravenou v páře nebo na vodě. S vlákninou to ovšem nepřehánějte.
  3. Teprve nyní přichází řada na tolik doporučované staré pečivo, suchary a případně piškoty. U těch ale pozor, obsahují cukr, který nemusí každý během průjmu snášet.
  4. Postupně jde vyzkoušet slabý vývar z kuřete, ze zeleniny nebo vařené libové kuřecí maso. Vařenou zeleninu již není nutné mixovat, ale neměli byste ji zkonzumovat příliš mnoho.

Stav střevního traktu je vhodné později zlepšit mléčnými jogurty, které podpoří obnovu střevní mikroflory. Využít lze samozřejmě i adekvátní doplňky stravy, případně léky proti průjmu.

Také je potřeba si uvědomit, že průběh průjmu je pokaždé jiný a nelze tedy určit přesné dny, ve kterých se jí dané potraviny.

Z čeho vlastně vzniká průjem

Průjmové onemocnění lze rozdělit na akutní a chronické. Akutní průjem trvá několik dnů, nejvýše však 3 – 4 týdny. Naopak chronický průjem trvá déle.

Nejčastější příčiny průjmového onemocnění:

  • bakterie (např. Salmonella)
  • viry (hlavně rotaviry a noroviry)
  • psychická příčina
  • alergická reakce
  • dietní chyba
  • paraziti
  • záněty střevního traktu (např. Crohnova choroba)
  • další onemocnění střev

Většina lidí se s průjmovým onemocněním setká v důsledku tzv. střevní virózy nebo bakterií, které snědli v nějakém jídle. K tomu často dochází během cestování do exotických a spíše rozvojových zemí.

Dieta při průjmovém onemocnění závěr

Je zřejmé, že dietu při průjmovém onemocnění se nevyplatí podceňovat. Není to nic složitého, jak jsme ukázali v našem článku. Zrovna tak byste ale neměli ignorovat lékařskou pomoc v případě, že se váš zdravotní stav nelepší. Z průjmu se totiž může vyklubat nepříjemná a závažná choroba, s jejíž léčbou vám bude muset pomoct zkušený odborník.