Známá herečka a také zpěvačka Lenka Kořínková se proslavila speciálními dietními postupy, díky kterým hodně zhubla. V našem článku vám představíme základní principy této diety a dozvíte se ukázku jídelníčku dělené stravy. Právě na rozdělení potravin do skupin je toho hubnutí založeno.

Hlavní principy dělené stravy

Dělená strava je založená na principu oddělení bílkovin a sacharidů. V rámci jednoho dne by se tedy neměly potraviny patřící do jednotlivých skupin kombinovat. Mezi skupinu bílkovinných potravin patří zejména maso a mléčné produkty. Ve skupině sacharidů najdeme zase pečivo, brambory nebo rýži. Bílkoviny se u této diety běžně nazývají zvířátka a sacharidy jsou kytičky.

Dále je nutné vědět, jak při přípravě dietního jídelníčku podle dělené stravy zacházet s ovocem a zeleninou. Tyto druhy potravin lze kombinovat se sacharidovými i bílkovinnými produkty. Ovšem je zakázáno v rámci jednoho jídla sníst ovoce i zeleninu. Tedy k jídlu zvolíte buď pouze ovoce nebo jenom zeleninu.

Ještě existuje skupina neutrálních potravin, které není nutné nijak řešit. Do nich patří zejména čaj, káva, různé druhy koření apod.

Během dělené diety je nutné hodně pít. Minimum jsou 2,5l tekutin denně. Nemělo by se jednat o různé slazené a další vysoce energetické nápoje. Alkohol je z tohoto důvodu také nevhodný.

Ukázka jídelníčku dělené stravy na týden

Pondělí – sacharidový den

Snídaně: 1 plátech celozrnného chleba se sójovou pomazánkou

Svačina: 2 meruňky

Oběd: špagety s rajčatovou omáčkou

Svačina: mrkvový salát

Večeře: ovesné vločky s nastrouhaným jablkem

Úterý – bílkovinný den

Snídaně: míchaná vejce

Svačina: nektarinka

Oběd: pečené kuře a grilovaná zelenina

Svačina: banán

Večeře: ovocný tvaroh a sklenice mléka

Středa – sacharidový den

Snídaně: celozrnný rohlík s marmeládou

Svačina: jablko

Oběd: zapečené brambory s brokolicí a květákem

Svačina: kedlubna

Večeře: zeleninový salát

Čtvrtek – bílkovinný den

Snídaně: jogurt a sýr

Svačina: mandarinka

Oběd: krůtí maso připravené v páře, zeleninová obloha

Svačina: šopský salát

Večeře: grilovaný kapr a zeleninový salát

Pátek – sacharidový den

Snídaně: ovesné vločky s ovocem

Svačina: pomeranč

Oběd: zeleninové rizoto

Svačina: salátová okurka

Večeře: celozrnný chléb, sýr tofu

Sobota – bílkovinný den

Snídaně: vařené vejce, sklenice teplého mléka

Svačina: ovocný tvaroh

Oběd: přírodní kuřecí řízek a grilovaný zeleninový špíz

Svačina: šunka a paprika

Večeře: tuňákový salát

Neděle – sacharidový den

Snídaně: celozrnný rohlík a ředkvičkový salát

Svačina: hruška

Oběd: hrachová kaše a kyselá okurka

Svačina: maliny/borůvky

Večeře: pórková polévka

Proč je dělená strava výhodná

  • Pravidelnost – u děleného jídelníčku by intervaly mezi jednotlivými jídly neměly být delší, než 3 hodiny. Proto se jí 5x denně. To omezuje riziko pocitu hladu.
  • Plnohodnotná strava – pokud si dietní jídelníček vytvoříte s důrazem na všechny živiny, nehrozí, že by vám chyběly nějaké důležité látky. Jediným limitem je rozdělení stravy do jednotlivých dnů podle skupin, jinak není nutné vyřazovat žádné zdravé potraviny.
  • Nastartování hubnutí – výměna nezdravého jídelníčku za dělený s vhodnými potravinami dokáže ve většině případů nastartovat proces snižování nadváhy.

Na co si dát u dělené stravy pozor

  • Jojo efekt – stejně jako u většiny diet i tady hrozí jojo efekt. Ten může přijít v okamžiku, když se vrátíte k původním stravovacím návykům.
  • Látková výměna – dělená strava není příliš vhodná u nemocí látkové výměny. Zejména u diabetes mellitus by měli cukrovkáři konzultovat jakákoliv dietní opatření s ošetřujícím lékařem.

Čím ještě hubnutí prostřednictvím dělené stravy podpořit

U jakéhokoliv snižování tělesné váhy je nutný pohyb. Optimální je cvičit 3x týdně, vždy 1 – 2 hodiny, podle intenzity. Jestliže se vám nechce do nějakých konkrétních cviků, můžete svižně chodit, běhat nebo jezdit na kole.

Dělená strava ukázka jídelníčku shrnutí

Pokud budete zásady naší ukázky jídelníčku dělené stravy dodržovat, můžete skutečně zhubnout. Stačí jen chtít a hlavně vydržet. Důležité je, zejména po dosažení vysněné tělesné váhy, se zase znovu nevrátit ke konzumaci nevhodných potravin.