Zřejmě nejznámější propagátorkou dělené stravy je známá česká celebrita Lenka Kořínková, která o tom dokonce vydala knihu. Zřejmě hlavně díky ní dělená strava a její přehledná tabulka sice patří mezi relativně známé pojmy, ale její praktické využití mezi lidmi poněkud pokulhává. Důvodem jsou zejména nedostatečné znalosti o tomto jídelníčku, což se pokusíme v následujícím textu napravit.

Základní princip dělené stravy

Nejprve je vhodné podotknout, že dělená strava nepatří mezi rychlé diety s úbytkem mnoha kil během týdne. Snižování nadváhy probíhá postupně, což splňuje předpoklady trvalého zhubnutí. Nedochází totiž k úbytku vody z lidského organismu, ale opravdu se spalují tuky.

Dělená strava je založena na principu rozdělení potravin do několika kategorií – zvířátka, kytičky a neutrální. Ty by se neměly v žádném případě kombinovat, s výjimkou neutrálních potravin. Jinými slovy, je možné jíst téměř všechno bez větších omezení, ale nikoliv společně. Zakázanou kombinací jsou zvířátka (bílkoviny) a kytičky (sacharidy). Mezi nimi je nutné mít vždy alespoň 4 hodiny rozestup. Neutrální potraviny naopak lze kombinovat jak se zvířátky, tak s kytičkami.

Pokud chcete mít s hubnutím lepší výsledky, je vhodnější ještě o něco přísnější dělení. Rozdělte si jednotlivé dny na kytičkové a zvířátkové, přičemž s neutrálními potravinami není žádný problém. Ty můžete jíst denně.

Hlavní tabulka kategorií dělené stravy

Zvířátka

Jedná se o bílkoviny, což zahrnuje:

  • všechny druhy masa
  • všechny mléčné výrobky (mimo neutrálních druhů)
  • ryby
  • ústřice
  • mušle
  • vejce
  • sušené ovoce mimo rozinek
  • sója
  • tofu
  • arašídy
  • víno
  • mošt
  • většina ovoce (mimo velmi sladkého)

V rámci snahy o snížení tělesné váhy a zlepšení zdravotního stavu je vhodné se vyhýbat typickým nepřátelům jakýchkoliv diet. Tedy tučnému masu, uzeninám, tučným mléčným výrobkům, masovým konzervám apod.

Kytičky

V tomto případě jde o sacharidy. To znamená, že skupina nazvaná kytičky nabízí:

  • brambory
  • pohanku
  • obilniny a produkty z nich
  • velmi sladké ovoce (např. banány, hrušky či mango)
  • cukrová kukuřice
  • chléb
  • rýže
  • hroznové víno
  • pivo

Neutrální

V této skupině se nachází zejména:

  • zelenina (mimo brambor a kukuřice)
  • ořechy (s výjimkou arašídů)
  • máslo
  • tvaroh
  • tvarohové sýry
  • šlehačka
  • smetana
  • za studena lisované oleje (olivový, sezamový)
  • semena
  • klíčky
  • bylinky
  • koření
  • med

Pozor je třeba si dávat na luštěniny, které v sobě mají mnoho bílkovin a škrobů. Většina doporučení je sice řadí do neutrální skupiny, ale je nutné je konzumovat opatrně a nepříliš často.

Tabulka nevhodných potravin u dělené stravy

Těmto druhům potravy je vhodné se zcela vyhýbat. Jedná se hlavně o:

  • bílý cukr
  • bílá mouka
  • sladkosti
  • konzervy jakéhokoliv druhu
  • majonéza
  • nezdravé tuky
  • kečup
  • tatarská omáčka
  • alkohol
  • tučná jídla
  • smažená jídla
  • uzeniny

Další doporučení pro hubnutí

Součástí zdravého životního stylu, jakož i jakéhokoliv hubnutí, je dostatečný pitný režim. Vhodné je pít nejméně 2 litry tekutin denně, přičemž nejvhodnější je čistá neperlivá voda.

Důležitý je samozřejmě i pohyb, kterým snižování nadváhy podpoříte. Není nutné příliš mučit tělo. Úplně bude stačit, když se 3x týdně vydáte na hodinovou procházku ostřejší chůzí. Také choďte po schodech, místo používání výtahu a na nákupy jděte také pěšky.

Dělená strava přehledná tabulka shrnutí

Přehledná tabulka dělené stravy dokazuje, že se nejedná o nijak náročnou úpravu jídelníčku. Alespoň v porovnání s různými redukčními dietami. Stačí si pohlídat, abyste nejedli určité skupiny potravin společně a je to. Když k tomu přidáte trochu pohybu a budete dostatečně doplňovat tekutiny, měli byste začít hubnout. Ovšem je nutné mít trpělivost, ve většině případů se bude jednat o postupný proces. Odměnou je nižší riziko jojo efektu.