Existuje mnoho diet, za jejichž pomoci se můžete pokusit zbavit nadbytečných kilogramů, přičemž jednou z nich je ketonová dieta, které se těší čím dál větší oblibě. Prozradíme vám, na jakém principu funguje, jaké jsou její výhody a na co byste si měli dát pozor. A nezapomeneme ani na další důležité informace a ukázku jídelníčku.

Ketonová dieta – hlavní prinicipy

Zcela nejdůležitější informací je, že u ketonové diety se co nejvíce eliminuje příjem sacharidů a naopak se podporuje konzumace bílkovin a také tuků. Maximální povolená denní dávka sacharidů je mezi 40 až 50 gramy, což je hranice, při které by lidské tělo mělo zůstávat v tzv. ketóze. Do ketózy se organismus dostane během této diety, a jedná se o stav, kdy tělu chybí k získání energie cukry, a proto ji začne čerpat z tuků, což je hlavní důvod, proč začnete rychleji hubnout.

Do stavu ketózy se organismus dostane během 3 až 4 dnů od zahájení diety. Stav ketózy můžete poznat z dechu, kdy je cítit aceton. Příznakem také často bývá zácpa nebo nechuť k jídlu, případně vám doporučujeme zakoupení speciálních diagnostických proužků, které můžete získat bez předpisu v každé lékárně. Kontrola stavu ketózy je důležitá, protože pokud z ní organismus vyjde, což se stává nejčastěji při dietní chybě v důsledku překročení maximální doporučené denní dávky sacharidů, proces hubnutí se zpomaluje nebo dokonce zcela zastavuje a výsledky diety pak nejsou takové, jaké jste si představovali.

Výhody ketonové diety

  • jídlo 5x až 6x denně
  • dostatečný pitný režim
  • velká pravděpodobnost hubnutí

Nevýhody ketonové diety

  • nedostatečná pestrost jídelníčku
  • při delším držení hrozí nedostatek důležitých látek pro organismus
  • vyšší příjem cholesterolu a s tím související riziko různých, hlavně kardiovaskulárních onemocnění
  • jojo efekt

Jaké potraviny jsou u ketonové diety povoleny

Jedná se v podstatě o všechny potraviny, které neobsahují sacharidy. Důležité je, abyste nepociťovali hlad, čehož můžete dosáhnout zvýšenou konzumací masa, ryb a mléčných výrobků. Hlad pomůžou zahnat i vejce. Nedoporučuje se přejídání, ale je vhodné rozdělit jídlo do 5 až 6 porcí v průběhu dne. Důležitý je pitný režim, při kterém byste měli vypít až 3 litry neslazených nápojů denně.

Jakých potravin byste se měli vyvarovat

  • luštěniny
  • obiloviny
  • pečivo a mouka
  • ovoce
  • sladká zelenina (např. mrkev, kukuřice)
  • sladkosti
  • brambory
  • různé pochutiny
  • alkohol
  • káva

Ketonová dieta, zdraví a jojo efekt

Vzhledem k tomu, že stav ketózy není pro organismus zdravý, měli byste před zahájením diety svoje rozhodnutí konzultovat s ošetřujícím lékařem, zda vás ketonová dieta nemůže ohrozit. To platí zejména v případě, že trpíte nějakým onemocněním, pro těhotné a kojící ženy není vhodná vůbec. V každém případě by se měla dieta dodržovat pouze krátkou dobu, nejedná se tedy o životní styl.

Pokud dietu budete držet, měli byste při jejím ukončení navyšovat příjem sacharidů velmi pozvolna, jinak se nevyhnete jojo efektu, přičemž klíčová je hlavně rychlost opětovného příjmu sacharidů. Nejčastěji bývá doporučováno navyšování sacharidů o 10 gramů denně, což znamená, že se návrat může protáhnout až na několik týdnů. Přesto ani tento postup vám nezaručí, že se vám nadváha nevrátí zpátky, proto byste se měli pokusit o kombinaci zdravého jídelníčku a každodenního cvičení, což přispěje nejen k udržení vaší štíhlejší linie, ale také to prospěje vašemu zdraví.

Ukázka jídelníčku ketonové diety na 1 den

Snídaně: míchaná vejce

Svačina: jogurt

Oběd: pstruh se zeleninovým salátem

Svačina: tvaroh

Večeře: kuřecí steak s okurkovým salátem

Ketonová dieta je tedy poměrně efektivní cesta ke zhubnutí, ale současně v sobě skrývá různá zdravotní rizika, která jsme se vám snažili objektivně ukázat. Jestliže vám náš článek alespoň trošku pomohl při rozhodování o tom, kterou dietu zvolíte, tak jsme rádi a držíme vám palce ve vaší cestě za zdravým a štíhlým tělem.