Navzdory tomu, že červená řepa patří k tradičním českým potravinám, tak se jí nedostává takové pozornosti, jakou by si zasloužila. Právě proto si v následujícím textu ukážeme, proč bychom ji měli zařadit do jídelníčku, jaké jsou její výhody a nevýhody, a také to, zda je tvrzení, že červená řepa a hubnutí patří k sobě, pravdivé.

Červená řepa se představuje

Jedná se o kořenovou zeleninu, která v sobě obsahuje až 10% sacharidů, což může některé chronické dietáře vyděsit, neboť mnoho diet je založeno právě na eliminaci sacharidů. Jenže červená řepa je specifická tím, že navzdory vyššímu obsahu sacharidů má v sobě mnoho zdraví prospěšných látek, které můžou podpořit celkové zdraví a doplnit chybějící vitaminy a minerály. Navíc dokáže podpořit detoxikaci organismu a omezit ukládání tuků, což jsou důležité součásti snižování tělesné váhy.

Co červená řepa zejména obsahuje

  • antioxidanty
  • vitaminy A, B1, B2, B6, B9, C, E a K
  • vápník
  • hořčík
  • železo
  • měď
  • zinek
  • jód
  • mangan
  • křemík
  • draslík
  • selen
  • kyselina listová
  • vláknina

Výše zmíněný souhrn látek získáte v případě, že budete konzumovat jak samotný kořen, tak listy, na které se v kuchyni a při dietách často zapomíná, což je velká škoda, neboť listy červené řepy svým obsahem látek kořen skvěle doplňují.

Výhody konzumace červené řepy

  • Zlepšuje činnost žaludečních šťáv – podpora trávení pomáhá organismu lépe využít potraviny, které při dietě sníte.
  • Udržuje zdravé prostředí ve střevech – zdravá střeva jsou pro hubnutí a dobrý stav organismu nezbytná, neboť jedině tak dokáže lidské tělo čerpat všechny důležité látky. Navíc má červená řepa hodně vlákniny, a tak má mírně projímavý účinek, což zamezuje vzniku zácpy.
  • Detoxikace organismu – červená řepa svým vlivem podporuje vylučování nejen škodlivých látek, ale také kyselin a vody z těla.
  • Zabraňuje ukládání tuků a špatnému cholesterolu v cévách – obě tyto vlastnosti jsou velmi důležité, protože bez dobrého krevního oběhu nelze pořádně cvičit a hrozí různé zdravotní problémy. Navíc případné ukládání tuků v orgánech znamená jak jejich ohrožení, tak přibrání na tělesné váze.

Nevýhody červené řepy

  • Mírné projímavé účinky – pokud trpíte chronickými nebo často se opakujícími průjmy, pak pro vás červená řepa zřejmě nebude příliš vhodná, neboť tento stav spíše podpoří.
  • Obsahuje cukr – pokud patříte mezi nemocné s cukrovkou, pak případnou konzumaci červené řepy konzultujte s vaším ošetřujícím lékařem, protože díky vyššímu obsahu cukru vám zřejmě nebude doporučena. Zrovna tak by si měli dávat pacienti s močovými kameny.
  • Pozor na trávení – červená řepa může u některých lidí s nemocným trávením zhoršovat tento stav, proto i v tomto případě je vhodné poradit se s lékařem.

Další zdraví prospěšné účinky červené řepy

  • prevence proti rakovině
  • podporuje růst vlasů a nehtů
  • má dobrý vliv na pokožku
  • vykazuje příznivý vliv na tvorbu červených krvinek
  • má antibakteriální a antivirové účinky

Jak upravovat červenou řepu

Nejlepší je konzumace červené řepy za syrova, přičemž její listy můžete použít například do různých salátů. Alternativou jsou vaření a pečení, při kterých byste neměli červenou řepu loupat, protože byste se připravili o její barvu, šťávu i chuť. Naopak nejméně vhodná je konzervovaná / nakládaná červená řepa, neboť v nálevu jsou většinou různé konzervační látky, které byste neměli konzumovat příliš často.

Červená řepa a dieta

V rámci různých diet se vyplatí červenou řepu zařazovat do jídelníčku co nejčastěji, ovšem to neznamená, že byste měli slyšet na různé diety založené pouze na řepě samotné, neboť v takovém případě se u citlivých jedinců zvyšuje riziko zátěže zažívání. Proto červenou řepu používejte klidně i několikrát denně, ale snažte se o pestrou stravu tím, že ji doplníte dalšími zdravými surovinami a jídly v souladu s nastaveným dietním režimem.

Červená řepa shrnutí

Ukázali jsme si, že červená řepa a hubnutí přináší příležitost každému, kdo chce být zdravý a zbavit se nadváhy. Pokud uvedené informace zvýšily váš zájem o červenou řepu, jsme rádi, protože se jedná o jednu z tzv. superpotravin, které by na talíři určitě neměly chybět. Jestliže si nejste jisti, jak často a v jaké formě můžete červenou řepu v rámci vaší diety používat, zkuste se poradit s výživovými odborníky.