Blesková jablečná dieta patří mezi oblíbené formy rychlého hubnutí. Její podmínky jsou poměrně jednoduché, jak uvidíte dále v textu. Jako u každého dietního opatření, i v tomto případě existují výhody a nevýhody.

Hlavní princip jablečné diety

Jak již samotný název napovídá, celá blesková jablečná dieta je založena na konzumaci jablek. Je možné jíst syrová jablka, případně různé varianty jejich úpravy. Konkrétní možnosti si představíme v návrhu jídelníčku, který najdete níže v textu.

Jak dlouho lze bleskovou jablečnou dietu držet

Jablka obsahují hodně důležitých látek pro lidský organismus. Za všechny lze jmenovat vitamin C a minerální látky (např. draslík, železo, zinek, měď, vápník, hořčík nebo křemík). Velmi důležitou látkou je vláknina, která se nachází hlavně ve slupce jablek. Zmínit musíme také antioxidanty, díky kterým jsou jablka výbornou prevencí proti onemocnění cévního systému, srdce nebo proti vzniku nádorových onemocnění.

Jablka dále obsahují vysoké procento vody, které může atakovat hodnotu až 85%. Vždy ale záleží na odrůdě a lokalitě, ze které jablka pocházejí.

Z výše uvedených informací by se mohlo zdát, že konzumace jablek může být téměř neomezená. Samozřejmě, že jablka by měly být běžnou součástí jídelníčku. Ovšem pokud se stanou jedinou formou lidské stravy, začnou organismu postupně chybět různé důležité látky. Tento stav by se logicky musel negativně projevit na zdraví daného člověka.

To všechno jsou důvody, proč se blesková jablečná dieta nedrží déle, než 7 dní. Během týdne je možné zhubnout až okolo 6 kg. Někteří zájemci o hubnutí ji ovšem drží ještě kratší dobu. Nejčastěji se jedná o 3 dny, během nichž dojde ke snížení tělesné váhy o přibližně 3 kg.

Hlavní výhody bleskové jablečné diety

  • Zhubne skoro každý – jablečná dieta přináší výrazné omezení kalorického příjmu, takže je vysoká pravděpodobnost, že s hubnutím uspěje skoro každý zájemce.
  • Bez čekání – snížení nadváhy během 3 nebo 7 dní je velmi lákavé, proto patří dieta mezi velmi oblíbené postupy.
  • Detoxikace organismu – jablka dokážou velmi dobře pročistit střevní systém, navíc takovýto druh stravy pomůže i celkové detoxikaci těla.

Největší nevýhody jablečné diety

  • Pocit hladu – jablečná dieta nedokáže příliš nasytit. Je proto potřeba počítat s tím, že se během dietních opatření můžete potýkat s pocitem hladu. S tím je nutné se vypořádat za pomoci vůle a neporušit dietní režim.
  • Není pro citlivější zažívání – vícedenní konzumace jablek nemusí být dobře snášena jedinci, kteří se potýkají s citlivějším zažíváním. V takovém případě doporučujeme opatrnost.
  • Častější návštěva toalety – díky obsahu vlákniny je nutné počítat s tím, že po zahájení jablečné diety je potřeba častěji vyprazdňovat střeva.

Pozor na vysoké riziko jojo efektu

Speciálně musíme upozornit na poměrně vysoké riziko jojo efektu. To je způsobeno kombinací rychlého hubnutí a radikálního snížení kalorií. Odborníci doporučují hubnutí 0,5 – 1 kg týdně, což blesková jablečná dieta překračuje nejméně 6 x! Zrovna tak nelze dlouhodobě udržet takto nízký kalorický příjem a jednotvárnou stravu. U jakékoliv takto nastavené diety je evidentní, že po návratu na běžnější jídelníček musí dojít k jojo efektu.

Návrh jídelníčku bleskové jablečné diety

1. den

Snídaně: 2 jablka

Svačina: trochu sušených jablek

Oběd: strouhaná jablka s trochou strouhané mrkve

Svačina: jablečný mošt

Večeře: neslazený jablečný kompot

2. den

Snídaně: strouhaná jablka

Svačina: jablečný mošt

Oběd: 2 jablka

Svačina: strouhané jablko s mrkví

Večeře: rozvařená jablka

3. den

Snídaně: 2 jablka

Svačina: sušená jablka

Oběd: zapečená jablka

Svačina: jablečný mošt

Večeře: strouhané jablko se skořicí

Blesková jablečná dieta shrnutí

Jestliže se rozhodnete pro bleskovou jablečnou dietu, musíte počítat s jejími omezeními. Je vhodná hlavně pro krátkodobé příležitosti, kdy je potřeba zbavit se několika kilogramů rychle, bez ohledu na riziko jojo efektu. Typickým příkladem jsou svatby nebo různé významné společenské události.