Bílkoviny v potravinách jsou nezbytnou součástí lidské stravy, neboť bílkoviny tělo potřebuje. Někomu se to může zdát poněkud paradoxní, ale tyto látky jsou potřebné nejenom pro růst svalů, ale i během snižování nadváhy. Pojďme si je více představit.

Bílkoviny se představují

Bílkoviny se skládají z aminokyselin, jichž existuje 20 druhů. Lidský organismus si dokáže některé aminokyseliny (11) vytvořit vlastními procesy. Zbývajících 9 aminokyselin musí tělo získat z přijímané potravy. Jelikož jsou bílkoviny důležité téměř pro každou buňku v lidském těle, nesmí se jejich pravidelný příjem podceňovat.

Z toho také vyplývá, že redukční diety, které zcela ignorují bílkoviny, jsou z dlouhodobého hlediska vyloženě nevhodné pro zdraví. Proto i v případě hubnutí je potřeba přijímat alespoň 1/5 bílkovin z celé denní stravy. Případně můžete použít i jiný ukazatel, kterým je doporučení na příjem 1,1 g bílkovin na každý kilogram tělesné váhy každého zájemce o hubnutí.

Ještě musíme zmínit, že bílkoviny jsou český název pro mezinárodně používané slovo proteiny.

Bílkoviny a hubnutí

  • Proti hladu – bílkoviny dokážou dobře zahnat pocit hladu, proto jsou pro snižování nadváhy jako stvořené.
  • Vyžadují energii na trávení – jelikož bílkoviny lidské tělo velmi pomalu zpracovává, znamená to bezpracnou spotřebu energie. Což samo o sobě, v podstatě bezpracným způsobem, podporuje snižování nadváhy.
  • Na růst svalů – když budete přijímat adekvátní denní dávku bílkovin a přidáte k tomu nějaký pohyb, začnou se vytvářet svaly a současně se budou spalovat tuky

2 tipy na vhodné zařazení bílkovin do jídelníčku

  • Bílkovina v každém jídle – snažte se rozložit denní příjem bílkovin tak, aby byly v každém jídle během dne.
  • Přijímejte všechny druhy bílkovin – pokud jste zdraví, nezaměřujte se pouze na rostlinné bílkoviny a nevyřazujte z jídelníčku živočišné bílkoviny. Rostlinné bílkoviny by sice měly převažovat, ale úplná eliminace živočišných bílkovin rozhodně není vhodná.

Vybrané zdravé potraviny s vysokým obsahem bílkovin

Rostlinné bílkoviny

  • sójové potraviny
  • luštěniny
  • tempeh
  • tofu
  • pohanka
  • ovesné vločky
  • celozrnné výrobky

Živočišné bílkoviny

  • zadní hovězí maso
  • kuřecí maso
  • telecí maso
  • ryby
  • eidam
  • tvaroh
  • cottage sýr
  • vejce

Bílkoviny v potravinách shrnutí

Je naprosto zřejmé, že lidské tělo nemůže být bez proteinů zdravé. Část z nich musí přijímat prostřednictvím stravy, jelikož si je neumí vyrobit. Bílkoviny v potravinách jsou důležité nejenom pro svalovou hmotu, ale i hubnutí. Proto se na ně nesmí zapomínat ani při sestavování dietního jídelníčku.