Lidé, s nesnášenlivostí na lepek (nebo také s chorobou zvanou celiakie) se musí lepku vyhýbat ze zdravotních důvodů. Lepek je označení pro určité typy proteinů, které se nacházejí v zrníčkách pšenice, ječmene, žita a jejich deriváty. Když jedinci s celiakií přijímají potravu obsahující lepek, nastane imunitní odpověď – ta ale poškozuje sliznici tenkého střeva. I velmi malé množství lepku může způsobit problémy. Co je bezlepková dieta – a jaké jsou potraviny, které jsou u ní zakázány?

Celiakie

Celiakie je chronické autoimunitní onemocnění, které je výsledkem imunitní odezvy systému na požití lepku u citlivých jedinců. Tato odezva na lepek poškozuje tenké střevo, což vede k malabsorpci živin a způsobuje zdravotní problémy.

Rozvoj celiakie

K rozvoji celiakie musí osoba zdědit genetické predispozice. Celiakie je pak aktivována spouštěči, jako je stres, trauma a virové infekce. Přibližně 10 až 20 % lidí aktivuje celiakii až v průběhu svého života. Toto onemocnění je trvalé a není na něj žádný jiný lék než bezlepková dieta.

Symptomy

Mezi klasické příznaky patří průjem, nadýmání, úbytek na váze, chudokrevnost a poruchy růstu. Obvyklé jsou tyto potíže po požití potraviny obsahující lepek.

Zakázané potraviny

Mezi zakázané potraviny patří vše, co je vyrobeno z lepku:

  • Pšenice a všechny výrobky z něj vyrobené (pečivo, omáčky, některé tavené sýry, dorty, sušenky atd.)
  • Ječmen (ječmenný slad může být základem některých nápojů, jako například pivo).
  • Žito

Alternativy

Vybírejte takové jídlo, které je namísto z běžné mouky připraveno z mouky: rýžové, kukuřičné, sójové, pohankové aj. Povolené jsou také brambory, tapioky, fazole, čirok, quinoa, proso, kasava, kokosový ořech, amarant, lněná a chia semínka, ořechové druhy mouky. Oves je většinou u lidí s celiakií v malém množství tolerován (informujte se ale předem u svého lékaře).

Povolené potraviny

To, co zcela jistě neobsahuje žádný lepek, je ovoce a zelenina, čerstvé maso – vepřové, hovězí, drůbeží, ryby, luštěniny, oříšky a semínka, mléčné výrobky. Pozor ale na jejich zpracované formy – například některé sýry mohou být zahuštěny moukou, stejně jako uzeniny. V dnešní době už není příliš problém orientovat se v supermarketu – existují speciální nálepky, označující zboží jako bezlepkové.

Křížová kombinace v přípravě jídla

Je nezbytné, aby se při přípravě bezlepkových potravin zabránilo křížové kontaminaci s potravinou obsahující lepek. Ke křížové kontaminaci může dojít, pokud jsou potraviny připraveny na stejných strojích nebo nářadí, kde se dříve připravovali potraviny obsahující lepek. Pokud držíte bezlepkovou dietu, vyhněte se i vy křížové kombinaci – nesmažte své bezlepkové jídlo ve stejném oleji, kde jste připravovali potraviny obsahující lepek (např. řízky).

Bezlepková dieta – jak začít?

Přejít z ničeho nic na bezlepkovou dietu může být docela problematické, protože lepek může být skrytou součástí různých jídel. V restauracích již nyní musejí každé jídlo označovat seznamem alergenů, z nichž lepek má číslo 1. V supermarketech se budete muset učit – i když jsou potraviny označené jako bezlepkové, ne ve všech případech se na to můžete spolehnout.

Krok 1

V tomto kroku se budete snažit vyřadit zjevné problematické potraviny ze svého jídelníčku. Jedná se o potraviny, které mohou být snadno identifikovány jako ty, které obsahují lepek (chléb, suchary, těstoviny, dezerty, pivo). Místo toho se zaměřte na vejce, smetanu, rýži, ovoce a zeleninu, rýžové chlebíky, brambory, kukuřičné tortilly, mléko, kávu, čaj.

Krok 2

Krok 2 znamená začít číst etikety na méně zřejmých zdrojích lepku v potravinách. Zjistěte, na co si dát pozor při čtení etiket. Vyhněte se všemu, u čeho si nejste jistí, jestli to obsahuje lepek. Podívat se na konkrétní výrobek lze také v Databázi Bezlepková dieta, která zahrnuje seznam potravin, které můžete jíst, když držíte bezlepkovou dietu. Tato databáze je dostupná na internetu zdarma.

Krok 3

Nyní začněte hledat lepek i v potravinách, které by vás asi ani nenapadly – zubní pasty, léky, ústní voda, žvýkačky… Vezměte v potaz křížovou kontaminaci – vyrábí vaše oblíbená firma na oříšky také nějaké výrobky s obsahem lepku? Pokud ano, hrozí křížová kontaminace.

Krok 4

Objevujte nové potraviny, které jsou bezlepkové.

Závěrem

I když je celiakie poměrně nepříjemná nemoc, která vyžaduje zvýšenou opatrnost, co se výběru jídla týče, není to tak zlé. Existuje velké množství bezlepkových obilovin, jako je čirok, pohanka atd. Kde jsou jedny dveře zavřeny, ostatní se otvírají. Dívejte se na bezlepkovou dietu jako na příležitost k objevování nových bezlepkových potravin a nové kuchyně. Nechte se inspirovat indickým či mexickým kořením a kuchyní – kukuřičné tortilly, salsy, guacamole a fazole, to vše je přirozeně bezlepkové.